Krönika: Att sedan bli såld

Inskickad till trottpaveolia@gmail.com
Tack för det!

image

En morgon vaknar du upp på ett främmande ställe efter minimalt med sömn. Du har haft ”överliggning”. Efter en snabb frukost runt 4-5-snåret så ska du prestera ditt bästa i några timmar till innan du får åka hem. Du har brett dig den där extra mackan som du kanske avnjuter i Danmark någonstans och under ögonen sprider sig ringarna som efter en stor sten som precis slagit ner genom vattenbrynet.

Det finns de som nästan ryggar tillbaka när jag berättar att jag faktiskt tycker om mitt arbete. Det är socialt, man träffar massor av roligt folk på tågen, relativt bra betalt i förhållande till utbildning m.m., flexibla arbetstider som funkar för mig personligen och så självklart helt fantastiska kollegor. Men det var väldigt annorlunda när jag började på järnvägen.

Det är väl ungefär tio år sedan nu och jag har bytt uniform 3-4 gånger tror jag. Med att byta uniform menar jag att ett nytt bolag har tagit över en trafikverksamhet inom den del av järnvägstrafiken som jag har varit anställd i.

Då jämfört med nu så hade vi inte så många nedläggningshot över oss. Jag tänker på de där 3-4 fösta åren som ganska lugna, bra telefonsupport hos en stor operatör där de på andra änden visste exakt var man var någonstans och vad man skulle göra. Alla visste var de skulle ringa och man litade på att personen i andra änden hade svaret. Det var en trygghet att ha med sig.

Vissa gånger har det kanske inte varit lika lätt att jobba, det gäller kanske främst helgkvällar och nätter då vi möter berusade människor som kanske inte respekterar mig som tjänsteman ombord på tåget eller kanske struntar i säkerheten runt omkring spår och så. Här är det viktigt att vi får rätt utbildning och att vi kan lita på att vi får rätt verktyg av de som anställt oss.

Att sedan bli såld till någon annan, att behöva tacka ja eller nej, skriva nya kontrakt, rädslan av att inte få behålla jobbet, kanske söka nytt jobb, fast man har ”fast” anställning började göra oss illa. Vissa tog det illa, andra sov dåligt på nätterna av alla turer fram och tillbaka. Det har inte direkt gjort det lättare för oss som yrkesgrupp.

Vid varje sån här övergång så har det varit en ”uppstartsperiod”, där har vi bytt chef ett par gånger och så har det tagit över ett år innan alla rutiner varit klara. Här har många känt att det varit riktigt rörigt och det bidrar knappast till säkerheten vid järnvägen att ha den här situationen så pass ofta.

Nu blev vi ju sålda igen för ett tag sedan. Den som bjöd lägst i den här auktionen vann. Ja, den som sade ”jag behöver bara 100 kronor för att göra jobbet”, när det egentligen kostar 200 kronor, vann. Vem får betala den här notan då kan man ju undra? Jo, det är personen som står där på perrongen, med ringarna under ögonen, frukostfrallan i näven. Den personen som ännu inte hunnit växa i sin uniform innan nästa stora omorganisation är på gång.

Den här gången förväntas vi ta emot våran uppsägning gladeligen och sedan hoppas på att få komma tillbaka med en timanställning eller kanske 50% eller till och med 75% HURRA!

Tack Veolia Transport för att ni än en gång låter mig och mina kollegor uppleva det här! Hoppas att ni mår lika dåligt som vi!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Krönika: Att sedan bli såld

  1. M skriver:

    Mitt i prick! Bra!

  2. F skriver:

    Bra skrivit!

  3. M skriver:

    Älskade kollegor. Det är nu eller aldrig! Dela bloggen! Skriv kommentarer. Ni är och förblir anonyma när ni kommenterar. På måndag lär företaget få nys om bloggen. Då vill vi att dom ska få en chock över hur många vi är som står enade!

  4. har du? skriver:

    gud vilken bra text! jag känner igen mig i precis allt du skriver! Den här otryggheten tär nog också mer på oss än man kan förstå. Arbetstider är röriga när man arbetar inom tågbranschen, det vet vi alla. Men när företaget pressar det till kollektivavtalets yttersta gränser hela tiden så blir ju läget tillslut ohållbart. Och nu ska allt dessutom effektiviseras ännu mer och på kuppen får jättemånga av oss sparken och resten får gå ner i tid ofrivilligt!

    Många av oss är helt slut utan att förstå varför och jag har även hört folk som har tagit ut semesterdagar för att dom inte mår bra psykiskt. Att man är en person med så hög arbetsmoral och som har så stor vilja att göra rätt för sig att man tar ut sina semesterdagar för att man blir pressad på det här sättet är så himla hemsk, dessutom när arbetsgivaren behandlar oss som skit! man ska ta ut semester för att kunna vara ledig och ha det bra, inte ligga hemma och må dåligt. då ska man vara sjukskriven!
    Jag har fått nog nu, totalt nog!

    • K skriver:

      Man har inte varit i harmoni med sig själv sedan Veolia tog över tågtrafiken. Ingen arbetsglädje. Veolia hävdar att deras medarbetare är dem mest motiverade. Ändå gör dom ALLT för att få oss att må dåligt. Det handlar inte bara om själva varslet. Utan allt runtomkring också. Mejlar man högsta chefen så får man inga svar. Ett trafikkontor som slänger luren i örat på en, när man ber om att få ta sig själv ur tjänst då man blivit slagen på tåget. Veolia skiter FULLSTÄNDIGT i sina medarbetare och resenärerna på tågen. Det är bara dollartecken som lyser i veolias ögon. Aldrig varit med om en vidrigare arbetsgivare.

  5. Anonym skriver:

    Tyvärr återger den här texten vår verklighet. Har själv aldrig någonsin upplevt en sämre arbetsgivare. Mycket bra skrivet!

  6. RH resenär skriver:

    Veolia Transport ! Ni gav er in på marknaden men hade dåligt under fötterna.
    För C.a 1 år sedan blev en del av personalen varslade och en del fick gå (det var 1 år sedan).
    Att sedan om igen, varsla åtskilliga ur personalen för att sedan försöka återansälla dem till anställning på procent och sedan förmodar jag att utnyttja situationen att timmanställa samma personal, kanske mellan 80 -100%. Ni skulle aldrig gett er in i detta när ni inte har någon som helst empati för de som arbetar för er. En chef har huvudansvaret men samtidigt är han/hon en lagkamrat till 100%. Detta år 2014 låter som er personal är arbetare i Willy Wonkas chokladfabrik.
    STÅ UPP för er PERSONAL eller tag skadeståndet och dra er ur SNARAST.
    Det finns företag som klarar att taga hand om personalen och tågen.
    FACKET; Sätt ner foten och MARKERA , då personalen hoppas, att positiva förhandlingar har gjorts, vilket inte borde vara fallet. Åter igen; Personalen är er VIKTIGASTE resurs !

    RH/Resenär

    • L skriver:

      Det känns skönt att ha resenärer på sin sida. Samt att få förståelse från er för hur företaget behandlar oss.

  7. Lars skriver:

    Protester i USA mot Veolia: BOSTON — Some 200 school bus drivers and their supporters marched to the main office of Veolia Transportation Feb. 1

    http://www.themilitant.com/2014/7807/780732.html

  8. GS skriver:

    Lider verkligen med er.
    Gick själv igenom uniformsbyte, tredje gången i maj 2012 och i över ett år med den nya arbetsgivaren fick man gå runt och vara orolig, då dom ville försämra avtalet och lönerna. Tur va så gick det inte så långt som det gjort för er, utan vi vann…. Men resultatet blev att det inte finns ngt förtroende till arbetsgivarn samt en massa sjukskrivningar och arbetsmoralen är knappt kvar.

    Men en sak lärde jag mig av den resan att ”TILLSAMANS ÄR VI STARKA” så håll ihop och kämpa för eran rätt. Vi är många från andra bolag inom järnvägen som finns här för er och stöttar er.

    Massa kärlek och styrke kramar.

  9. Trött ombordsansvarig på Veolia transport skriver:

    Tycker att det r jättebra att HD har fått upp ögonen för denna underbara blogg!!!

  10. I skriver:

    När fruktansvärt dåligt av denna situationen. Bra skrivet och känner igen mig så! 😦

  11. Driver skriver:

    Jag kan ju inte kommentera eran arbetsgivare, eftersom jag jobbar för en annan bra arbetsgivare, som jag alltid varit nöjd med. Men avregleringen i stort. Vem gillar avreglering i dag. Bara dom som tjänar på det. Och det är dom som inte syns. Dom som sitter på ett fint kontorskomplex någon annanstans i världen, långt från den som har överliggning. Dom som inte bryr sig om att det är tåg igentligen, utan mera bryr sig om att förtjänsten skall vara så stor som möjligt på investerat kapital. Dom som inte bryr sig om tågtrafik, utan kunde lika gärna investera i sopor, bara det ger förtjänst. Ingen förtjänst, sälj eller lägg ner. Avregleringen skulle ge frihet. För vem undrar man. Inte för den på det nedersta trappsetget i alla fall.
    Avregleringen skulle ge hundratals jobb. Allt skulle lösa sig per automatik. Den anställde kunde ju jobba för vem som helst. Tjohooo!!! Vem är det som är grundlurad. Avregleringen är ju ett sätt att försvaga den anställdes position. Hen skulle vara glad att överhuvudtaget ha ett jobb. Känna att man hade ett jobb, inte att man jobbade för någon. Var nöjd!! Så blev det. Arbetarens situation idag är den svagaste på mannaminne och arbetsgivarens den starkaste. Vi är på väg tillbaka till feodalsamhället. Det känns som om det var detta som EU bildades för. För att få till en global avreglerad marknad för att försvaga fackets inflytande. Men bara på dom områden som gynnar vissa. Inte andra. Inte den som utför arbetet i alla fall. Utan mera för den som är ägare till ett riskkapitalbolag. Varor och tjänsters fria rörlighet, innebär inte att jag kan handla räkor från räkbåten, utan att räkbåten kan sälja sina räkor till vem han vill. Men inte till mig.

  12. Andres skriver:

    Välkommen till verkligheten!! Så här har bussbranschen varit länge!

  13. F skriver:

    Behöver ju inte betyda att vi ska ha det likadant. Det ett tillfälle när man måste säga stopp. För oss är det NU!

  14. Che Guevara skriver:

    Allt är så tydligt i detta fall. Veolia transport Sverige är till salu.
    De måste ha en produkt att sälja. Därför lägger de skambud efter skambud för att vinna upphandlingarna.
    Sen måste de visa hyggliga siffror för en eventuell köpare. Då går de över lik och gör allt för att få detta.

    Sen lämnar ägarna till Veolia med byxorna fulla av pengar på en verksamhet som inte går runt. Med detta lämnar de över problemen till skattebetalarna som får betala för en massa arbetslösa på bidrag. Arbetare som behövs för att bedriva verksamheten.

    Sen kommer den nya ägaren och ska effektivisera. Och än en gång ska det besparas. Detta är bara början är jag rädd.

  15. AliBaba skriver:

    Vet inte, vi lever i en demokrati och vi har röstat fram våra politiker fasten vi har vetat om deras agenda. Ingen har sagt att demokrati är lätt. Jaja, avregleringen påbörjades av tidigare politiker. Vi valde dem också. Bara att respektera svenska folkets önskan.

  16. Förare Göteborg skriver:

    Ni måste föra en stenhård kamp mot dessa svinerier, annars kommer hela branchen drabbas och arbetsrätten nedmonteras totalt. Näbbar och klor! Jag kommer följa er kamp och tänker på er!

  17. arriva-anställd skriver:

    Heja er!!! Vi har precis likadant uppe i Östergötland! Tomma ord om fina scheman, ett familjevänligt företag osv osv. Nu hänger dom som hökar över våra axlar och trycker ner oss i skorna!!! Avregleringen var det sämsta som kunde hända svensk järnväg!!!

  18. Johan skriver:

    Detta går genom hela järvägs sverige. Vi som en gång låg i framkant inom järnvägen har nu halkat år efter våra grannländer och då har vi endå sett var det lett för de andra som avreglerat sin järnväg i hopp om ”bättre konkurens”… DET ÄR INTE KONKURENS OM LÄGSTA BUDGIVAREN INTE KAN SIMPEL MATEMATIK!!!! 1+1 blir inte 1000 hur gärna dom än vill det… det är dags för järnvägare att enas i en strejk ännu en gång för att visa att vi behövs (inte bara förare, bangårdare, ombordare och bantekniker utan även administrativ personal) visa att vi kan inte köra med halv genomtänkta turlistor på risiga spår medan de i toppen hovar in 100 – 500 tusen i månaden bara för att vi går med på att ta skitlasset längst ner i kedjan. Visa att vi ännu är ett enat lag även om vi har olika loggor på uniformerna.

  19. Veoliamannen (släckt med Amaltheamannen) skriver:

    Jag ställer upp! Hör av er om ni behöver min hjälp.

  20. Lennart skriver:

    Kanske dags för en strejk.(utan facklig inblandning)

  21. Lars Erlandsson skriver:

    Varför går inte inblandade fackföreningar ut i en stor protestdemonstration och söker brett stöd för detta. Kampen tjänar på att göras öppet och inte anonymt. Blir lättare att bygga solidariteten då. Och det är bara genom masskamp som kampen kan vinnas. För det är väl att segra vi vill?

    • Tågvärden2 skriver:

      För att ena facket vill fortfarande förhandla det r så sjukt att deras medlemmar pallar vara medlemmar där!!

  22. Lars Erlandsson skriver:

    Strejken gäller alla arbetares förhållanden. Även vi pensionärer blir behandlade bättre när arbetarna sätter ned foten. Därför är det positivt med all stöd till strejken.
    Veolia vill rikta elden mot de anställd i första hand men också mot “uppdragsgivarna” . Dvs valda representanter i Landsting (och Riksdag?).
    Men det är Veolia som försöker öka sina profiter genom att minska på personalen och anställa fler på deltid. Med fler på deltid skall arbetarna bli mer pressade att ta övertid vid topparna och hålla sig på mattan. Vi skall åter stå med “mössan i hand”. En arbetsgivarattityd som bara försvann efter gruvarbetarnas strejk 1968.

    • Vera skriver:

      Hej Lars!
      Du skriver.
      “Veolia vill rikta elden mot de anställd i första hand men också mot “uppdragsgivarna” . Dvs valda representanter i Landsting (och Riksdag?)”
      Det tror jag inte. Uppdragsgivarna och Veolia driver samma linje.
      Jag har ännu inte sett något stöduttalande från M. FP, KD, C eller SD.
      Har någon av dom kritisera Veolias agerande?
      Utvecklingen går helt klart i den riktning som våra valda regeringspartier och stöd parti vill ha. För övrigt håller jag med i det du skriver.

    • RacerBlade skriver:

      Liten rättelse: En deltidare får inte ens övertid förrän de nått 100% . De har dessutom samma antal fridagar som heltidaren. Innebär att hen oftast får offra sin lediga dag för möjligheten att nå 100%.

      • jomenvisst skriver:

        Inte riktigt helt rätt Racer. Går du in på en FRI dag så mertid. FP dag övertid. Försening= övertid. Ändrat pass innan man börjar (infunnit sig på arbetsplatsen)=mertid

  23. Vera skriver:

    Anonym
    Vilka tankar är det du vill jag ska vakna med, som skulle passa dig?
    Är problemet att jag pekar ut orsakerna till situationen som uppstått på Veolia?

    • REB. skriver:

      Hej Vera, jag är ganska övertygad om att du vaknar upp med rätt tankar! “Uppdragsgivarna” och Veolia står på samma sida. “Anonym” och Lars får nog gå och lägga sig tidigt.

  24. Vera skriver:

    “Om det regnar ute och det droppar in i huset från taket så ställer man inte ut en spann för att samla upp vattnet. Man går upp och lagar taket för att huset inte ska ruttna.”
    Regnet som faller på taket är den politik som förs. Dropparna som får huset att börja ruttna är i vårt fall Veolia. Spannen som försöker samla upp vattnet är de som tror att dropparna är problemet. Förruttnelsen som dropparna och regnet skapar är den främlingsfientlighet och fascism som vi ser ökar i samhället. Jag är den som försöker få er att förstå att vi måste laga taket. Taket det är ni och ni måste hjälpa till för det är en rejäl läcka.

Kommentarsfältet är stängt.