Krönika: Bara en siffra…

BildInskickad till trottpaveolia@gmail.com

På med uniformen! Om en timme är det dags att jobba. En sväng till Göteborg, sen ner till Malmö. För att sen vända hem till Helsingborg. Helt OK!

Jag kliver ombord på avgången mot Göteborg. Lägger mig väska i tjänstekupén. Tar interntelefonen och ringer lokföraren. Vi småpratar kort om felaktigheter på tåget. Lokföraren avslutar samtalet med ett glatt ”syns sen”.
Det känns tryggt att veta att man har en bra lokförare där framme, om nånting skulle hända.

Jag påbörjar min visering. Ler och är trevlig mot mina resenärer. Jag ser på dom att dom uppskattar min service. Resenärerna uppskattar att jag gör det där ”lilla extra”…Det där som FÖRETAGET inte ser. Det där som VEOLIA inte förstår kallas SERVICE!

;Biljetten tack…Tackar för det
Du tågvärden. Skulle du kunna hjälpa den mannen som sitter därborta? Han kan ingen engelska eller svenska.
Jag ska göra så gott jag kan svarar jag med ett leende.

Jag kommer fram till en utländsk man. Han ser förvirrad och uppgiven ut. Han ser mig komma, och börjar gestikulera med armarna och leende prata på sitt språk.
Jag sätter mig bredvid mannen och skakar på huvudet samtidigt som jag säger ;”I don´t understand your language”
Mannen suckar och ser ledsen ut igen.
Jag plockar fram ”google translate”… Jag visar mannen olika språk man kan bläddra mellan. Han pekar på sitt språk (arabiska) och ler.
Jag ler tillbaka och nickar.
Nu kan vi kommunicera!
Han visar mig sin biljett. Han ska byta till buss i Göteborg. Men han förstår inte det.
Jag tar fram papper och penna och ritar en buss. Jag beskriver vägen han ska gå genom att rita på pappret. Samtidigt som jag översätter via ”google translate” att han ska byta färdsätt i Göteborg.
Mannen förstår. Han nickar och ler stort mot mig. Sen lutar han sig tillbaka, och ser ut att njuta av resten av resan.

”Det lilla extra”…. SERVICE

Jag fortsätter min visering genom tåget.
Jag kommer fram till en man som saknar biljett.
– Jag glömde köpa biljett.
– Då får jag be om din legitimation tack.
Mannen frågar varför.
Jag förklarar för mannen att i skåne kan man tyvärr inte köpa biljett ombord på tågen. Utan man får en kontrollavgift på 1000 kronor.
Mannen säger inget.Utan han räcker över sin legitimation

Jag lägger fakturan framför mannen och ber honom skriva under.
Mannen vänder tvärt i humöret och blir väldigt otrevlig. Han vägrar att skriva under och höjer rösten mot mig -; Du är förjävlig! Du suger på ditt jobb! 1000 kronor för en resa mellan Helsingborg och Ängelholm! Du är sjuk i huvudet!!

Jag svarar inte mannen. Utan jag förbiser att han vägrar att skriva under. Jag plockar till mig fakturan igen, ger honom inbetalningskortet och kopian på kontrollavgiften och går därifrån. Jag lämnar mannen eftersom jag inte vill utsätta mig själv för en onödig diskussion. Mannen följer efter mig. Han går bakom mig och skriker. ;-Du är en ÄCKLIG JÄVLA HORA! Du borde DÖ! JAG SKA SKÄRA HALSEN AV DIG!

Jag går raka vägen in till lokföraren. Mannen vänder och går tillbaka när han ser att jag öppnar dörren in till lokförarhytten.

Min till en början fridfulla arbetsdag är förstörd…

Jag berättar för lokföraren vad som hänt. Han lyssnar och säger åt mig att stanna kvar i hytten. Iallafall tills mannen klivit av. Han frågar om jag vill ringa polisen. Jag svarar…

;Nej, jag vill inte ställa till det för dom andra resenärerna. Dom måste hinna med sina anslutningar.

”Det lilla extra”…SERVICE!

Men från och med nu så kommer jag sluta att bidra med ”det lilla extra”. Jag orkar inte.
Det är VEOLIAS fel.

Veolia, ni har kört min arbetsmoral, arbetsglädje och lojalitet mot företaget i botten.
Ni ser inte, eller vill inte se hur VIKTIGA vi tågvärdar och lokförare faktiskt är som yrkesgrupp. Jag tror inte ni förstår hur viktigt det är att ha en personal som mår bra.

För er är vi bara en SIFFRA på ett papper…

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Krönika: Bara en siffra…

  1. TV Malmö skriver:

    Så jävla sant!

  2. El Che skriver:

    Väldigt bra beskrivet!

  3. Lkf Malmö skriver:

    Bra skrivet!

  4. Anonym skriver:

    Varje dag som man ser er ombordare slita så försöker jag alltid ge er mitt bästa leende – för det är precis vad ni förtjänar. Respekt till erat yrke. Och ett fy skäms till de som sitter på sina höga hästar och förväntar sig att ni ska ta all skit.

    / Gammal tågvärd och nu pendlare.

  5. Resenär skriver:

    Har följt er via media. Jag tycker det är skrämmande hur ni blir behandlade. Sa till min man att jag tycker inte att vi ska gynna skånetrafiken nått mer. Sagt och gjort! Nu tar vi bilen istället! Stå på er! Ni är värda SÅ mycket mer!

  6. TV Kac skriver:

    Bra text, spot on.
    Skönt att veta att man har både kolleger och resenärer att få stöd av i dessa tider.

  7. Tågvärd skriver:

    J Ebbe: Det ingår inte i mitt jobb att bli HOTAD. Det ingår heller inte i mitt jobb att bli KRÄNKT. Dessutom är du uppenbarligen inte påläst om hur Veolia utövar sin personalpolitik. Om majoriteten nu skiter i din biljett när du reser. Då borde det väl ändå vara något arbetsgivaren gör som är VÄLDIGT fel. Inte sant?

  8. Che Guevara skriver:

    När är vi 2-3 tågvärdar på tågen? Den bistra sanningen är att vi är EN tågvärd på 9 vagnar.
    Det är fullkomligt omöjligt att kolla alla biljetter. Nästan omöjligt att ens hinna igenom hela tåget en gång.

    Jag gör mitt jobb idag, men jag ger ingenting extra. Jag bjuder inte på mig själv som jag alltid gjort innan. Jag har alltid försökt få alla resenärer glada.

    Nu är det slut, jag ger ingen extra service, jag går och är riktigt butter när jag kollar biljetterna. Men utan att vara otrevlig.

    Om Veolia gör dessa ändringar för att de ska få betalt efter punktlighet och nöjdhet på tågen ska de få vad de betalar för.

    Hoppas ärligt hela skiten kursar så vi kan få in en vettig arbetsgivare.

  9. Tågvärd skriver:

    J Ebbe, Du har rätt. Jag ska göra mitt jobb. Varje gång någon hotar eller kränker mig. Eller någon kommer med yttranden som får mig att känna mig kränkt. Så ska jag ringa polisen på nästa station, och försena tåget en sisådär 40 min eller mer. Det kan du ge dig fan på att jag kommer göra i fortsättningen. Det är precis sådana resenärer som DU, som får mig att tänka mer på mitt eget välbefinnande än din anslutning i Göteborg.

  10. Res E När skriver:

    Ebbe, har du nånsin sett 2-3 tågvärdar på samma tåg?
    Det har inte jag gjort på många år.

  11. Pendlare Mathias skriver:

    Du borde fan skämmas som yttrar dig så J Ebbe! Jag har följt tidningarna och jag SER emellanåt vilken skit tågvärdarna får stå ut med. Ändå ler dom och skakar av sig det. För VÅR skull! Jag förstår om dom inte orkar med det längre. Hörrni tågvärdar! Stå på er! Ge inte upp nu!

  12. Bosse skriver:

    Tänk vad skönt med någon som har förstått vad service är, synd bara att inte Veolia har förstått samma sak. Synd också att Veolia inte har insett att de allra allra flesta av deras anställda ombord på tågen (precis som hos övriga operatörer) faktiskt är väldigt duktiga, tänk om dom också insett att det enda jag som resenär ser av Veolia är just personalen ombord, det borde vara en anledning så god som någon att värdesätta sin personal. Visst finns det dom som borde ändra sin attityd även av ombordpersonalen, men det gör det överallt, och det kan ju vara så att den person som är tjurig just blev kallad för hora i vagnen innan. Stå på er, ni gör ett bra jobb oavsett om ni är tågvärdar eller förare. Lycka till i er kamp för er framtid. Jag lovar att försöka vara extra positiv när jag träffar på er på tåget, kanske gör det i varje fall en stund av er dag lite ljusare, och det har ni helt klart förtjänat!

Kommentarsfältet är stängt.