Nytt förslag!

Efter kommentarer på första förslaget testar vi igen och ser om alla gillar detta istället. Det är viktigt att vi är överens om våra krav och att så många som möjligt känner att de kan ställa upp på dem. Tänk samtidigt på att vi är många. Små kompromisser kommer alla att behöva göra.

Våra krav är enkla
Ingen ska sägas upp eller tvingas ner i tjänst. Alla varsel ska dras tillbaka och om Veolia har riktig arbetsbrist får de varsla igen om den. Om Kristianstad åkstation ska stängas ska de erbjudas överflyttning med samma villkor till Hässleholm eller annan åkstation efter överenskommelse med den som är berörd.

Vi ger facket en chans! 
Vi ger facken en chans att ta upp våra krav och varsla om stridsåtgärder. Vi vill ha en garanti från både SEKO och ST att kraven kommer att drivas via en strejk. Inga kompromisser, kraven ska tillgodoses innan SEKO på STs strejk avblåses. 
Garantin ska meddelas alla anställda skriftligt senast den 20e april.  

Utöver detta kommer vi att behöva ha möten på alla åkstationer och planera kring strejken mer exakt men vi ta en sak i taget. Först kraven. 

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

53 kommentarer till Nytt förslag!

  1. Tuppen skriver:

    Låter bra

    • Solen skriver:

      Lider med er. Vill kommentera ett tidigare inlägg. MD är defenitivt inte mänsklig. Han har ett svart förflutet med tanke på hur han har agerat på sina tidigare arbetsplatser. Flera gånger har han missbrukat sitt ledarskap och förtroende genom ”kärleksförklaringar” till kvinnor. Trots detta kända agerande i branschen så har Veolia anställt honom. Något som visar att företaget inte är seriöst.Kämpa på, hälsningar från ett soligt Värmland.

      • TV hb skriver:

        Minsann. Tell us more. Något vi kan rota i och ringa tidningarna om. Om du vet nått så dela gärna med dig.

  2. Lokf Cr skriver:

    Jag är med!

  3. TV hb skriver:

    Det kan var bra att diskutera kraven redan NU ja. Så dom är färdiga sen till mötet/mötena. För vi vet aldrig NÄR vi blir tvungna att gå ut i vild strejk.

  4. TV hb skriver:

    Men några möten på ÅKSTATIONERNA ska vi inte ha. Det ger chefen en chans att komma och se vilka och hur många vi är. Mötena bör hållas utanför arbetet. På en adress vi kan skriva öppet i bloggen. Exempelvis:”Vi ses vid knutpunkten, sen tar vi en promenad hem till mig 5 min bort”

    • TV hb skriver:

      Nu behöver vi inte ses just i HB. Det var bara ett exempel på hur man kan formulera informationen till tid o plats sen:)

  5. Christ for President skriver:

    Ok!!

  6. Anonym skriver:

    Varifrån kommer datumet i April?

    Branschavtalet måste sägas upp av förbunden centralt senast den sista mars.

    • TV hb skriver:

      Det finns en uppsägningstid på branchavtalet på 2 månader. Under den tiden kan facken och arbg fortfarande förhandla.

      • Som sagts tidigare så har inte facken nått juridiskt att sätta emot i förhandlingarna. Veolia kan göra såhär och då återstår bara konflikt. Antingen varslad, eller ovarslad.

    • Det är bara ett datum om typ en månad. Tänkte att 1 april va lite väl nära för att hinna organisera.

  7. :( skriver:

    Låter bra!

  8. H skriver:

    Nu tror jag att vi hittat rätt i de krav som är rätt att ställa. Vi kan ju inte tvinga Veolia att ha kvar en åkstation (Cr) man anser vara onödig. Däremot är det viktigt att få företaget att ta ansvar för personalen där, genom att man erbjuds anställning på någon av de andra åkstationerna. Det har också höjts krav på att inga uppsägningar på grund av övertalighet ska godkännas. Om företaget kan påvisa övertalighet (hur det nu ska gå till med det övertidsuttag och antal timanställningar man har) så kan vi inte vända oss mot det. Däremot ska vi inte godkänna att man hävdar övertalighet och sparkar folk för att sen återanställa på lägre sysselsättningsgrad.

    • Kollegan skriver:

      Det låter bra tycker jag.

      En annan sak jag har tänkt på är att iom. den här auktionen, vill jag att Veolia ska känna att dom inte ska jävlas med oss på det sättet dom gjort hittills. Vi har fått nog!!
      Det finns hur många saker som helst jag skulle kunna räkna upp, men bara en sån sak som att dom drog in wifi-biljetterna på hotellet i Av är en sån sak där det är alldeles uppenbart att det görs endast för att dom kan och vill. Inte för att dom sparar några pengar på det.
      Varför jag tar upp just det exemplet är för att alla runt omkring ska få se på vilken nivå jävelskapet ligger,
      Sen att dom t.ex. har ritat turer som t.ex. 04:44-15:03 – vilket är omänskligt i säkerhetstjänst – är givetvis mycket värre.

      Veolia måste inse att en förhandling innebär att BÅDA parter vinner/förlorar ger/tar. Inte bara Veolia.
      Hur får vi dom att fatta det?

      Lokf Hm

  9. Ö skriver:

    Låter bra! Tv hb

  10. Anonym skriver:

    jättebra! det här ställer jag helt klart upp på! LokF malmö

  11. Malmö LKF med SR skriver:

    ställer också upp på det mesta, trött som fan på veolia.

    • TV hb med SR skriver:

      Dom ska inte få köra över oss en gång till. Det räcker nu. Vi behöver arbetsro! För att få det så måste vi kämpa! Det är jag villig att göra.

    • Hb Lf skriver:

      Låter mycket bra! Jag är med.

  12. F skriver:

    Jag är också med. Varslet ska dras tillbaka!

  13. Lokförare X (Malmö) skriver:

    Alla beslut veolia tagit fram tills nu har lett fram till detta. Nu är det upp till OSS! Självklart ska vi strejka, oavsett om det arrangeras av fack eller oss själva. Den är striden är större än oss själva. Lyckas veolia kommer dessa vidrigheter spridas som ringar på vattnet. Dags att sätta ner foten nu!

    Dock får vi inte begränsa oss till bloggen utan måste börja omsätta ord till handling. Vi är alla kollegor men vi har självklart vissa kollegor som står oss närmre. Vi måste prata ihop oss med just de vi litar på till 110% så att alla är med.

    En för alla, alla för en!

  14. Tågvärden_1 Malmö skriver:

    Jag är med…!

  15. Lkf M skriver:

    Det här låter bra! Vi får inte låta detta rinna ut i sanden, det är precis det dom tror kommer hända. Håll igång stridsviljan!

  16. Annan lokförare skriver:

    Jag har läst igenom de flesta inlägg och kommentarer på bloggen och jag säger det som många andra redan sagt, detta är en fantastiskt bra, intressant och viktig blogg. Det är uppfriskande att se den kämparanda som finns. 🙂

    Jag är själv inte drabbad av det tråkiga som händer hos er på Veolia nu, men om ert företags planerade svinerier går igenom kommer troligen liknande saker att drabba oss andra på andra företag också framöver.

    Därför är det en viktig blogg, det är viktigt att alla kämpar med näbbar och klor för att få behålla anständiga villkor på jobbet och därmed ett anständigt liv. Jag stöder er till 100%!

  17. conxxx skriver:

    Även om jag troligen inte blir drabbad av varsel anser jag att vi måste gå ut I strejk om arbetsgivaren försöker driva genom sina planer. De som inte blir drabbade den här gången kan bara vänta på nästa smäll, vilket troligtvis blir deltidsanställning åt alla vid nästa gruppval. Du får procentanställning på vad gruppen ger. Det vi ser just nu är produkten av den höga arbetslösheten. Arbetsgivaren driver genom försämring efter försämring och fackföreningarna verkar vara förlamade. Annonskampanj i all ära men vi får nog hjälpa till själva om det skall hända nåt!

  18. NN skriver:

    Det börjar låta bra. Lägg gärna till att det är fullkomligt orimligt att firman kan åberopa arbetsbrist och samtidigt få behålla sitt system med behovsanställda daglönare.

    Hur som helst, är på. Lokförare Karlskrona

  19. El Che/Lkf Ck skriver:

    Låter jättebra! Jag skulle vilja komma i kontakt med er andra från Ck som har skrivit här. Tycker vi ska träffas snarast. Hur kan vi göra det?

  20. Anonym Tågvärd skriver:

    Här är lite info om vilda strejker.

    Vilda strejker
    Det är i en situation där inget annat fungerat för att hindra en arbetsköpares oacceptabla angrepp som frågan om att strejka olovligt, eller vilt, oftast infunnit sig. För den vilda strejken har det varit avgörande att arbetarna tillsammans beslutat sig för att ta saken i egna händer och lita till sin egen styrka. Till skillnad från lovliga strejker så äger den vilda strejken rum under förhållanden som ställer stora krav på arbetarna. De måste helt och fullt våga lita på att deras enighet är tillräckligt stark, och de kan inte heller förlita sig på de strejkkassor som fackföreningsrörelsen förfogar över. En vild strejks framgång är i ännu högre grad beroende av den uppmärksamhet som strejken lyckas skapa, och den solidaritet som aktionen lyckas uppbåda från andra arbetargrupper och utomstående.
    Den vilda strejken då och nu
    Det är inte särskilt vanligt med vilda strejker i Sverige idag. Konflikten på Lagenas lager i Jorbro 2009 är en av de mer uppmärksammade på senare år, men sammantaget har vilda strejker varit undantag. Så har det inte alltid varit. De vilda strejkerna har spelat en viktig roll i den svenska klasskampen tidigare. På 1970- talet och början på 1980-talet organiserades ett relativt stort antal vilda strejker, omkring 130 i snitt varje år. Det var till och med så att vilda strejker användes som påtryckningsmedel för fackliga organisationer i förhandlingar med viss framgång.
    Finns alltid en risk, men hur stor är den?
    Viktigt att tillägga är också att vilda strejker långt ifrån alltid resulterat i repressalier mot arbetarna, såsom avskedanden av dess ledare. Att de strejkande blivit dragna till AD av arbetsköparen har också varit ovanligt: Vilda strejker som varat i mindre än 5 dagar har endast i 10 procent av fallen lett till en AD-process.
    Givetvis kan en aggressiv arbetsköpare som vill göra sig av med intern opposition hävda att en strejk är en illojal handling, och med detta som förevändning hävda sin rätt att avskeda dem som bär det högsta ansvaret. En sådan risk föreligger alltid. Men det låter sig inte göras enkelt. Detta p.g.a. följande:
    – Att svara med repressalier brukar göra arbetsköparen mycket impopulär i allas ögon och underminera alla möjligheter att skapa stabila relationer på arbetsplatsen. Ett slag mot en enskild kommer att betraktas som ett slag mot alla anställda, vilket riskerar att allvarligt försämra företagets ställning hos sina anställda. Rent PR-mässigt är det ett av de sämsta valen för arbetsköparen i en sådan situation, vilket förklarar varför de flesta vilda strejker inte resulterat i sådana åtgärder.
    – Risken för repressalier kan också begränsas genom att arbetarna redan inledningsvis deklarerar att de kommer att hålla samman: Arbetarna tjänar på att vara tydliga med att ett slag mot en enskild kommer att betraktas som ett slag mot alla och därför besvaras med upptrappning i någon form. Arbetarna kan också vara tydliga med att ”vi är alla ansvariga, och kan inte acceptera att arbetsköparen ger en eller två av oss ansvaret”. Om arbetarna samtidigt deklarerar sin beredskap att möta arbetsköparen och försöka komma fram till en lösning, så ökar dessutom trycket på arbetsköparen att kompromissa/göra eftergifter.
    Förtroendevalda och vilda strejker
    Förtroendevalda, alltså de som har ett fackligt uppdrag, kan dock inte delta i en olovlig strejk utan överhängande risk för repressalier. Förtroendevalda har i händelse av en vild strejk en särskild skyldighet att verka för att den upphör. Så här står det i MBL:
    42 § En arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation får inte anordna eller på något annat sätt föranleda en olovlig stridsåtgärd. En sådan organisation får inte heller genom understöd eller på något annat sätt medverka vid en olovlig stridsåtgärd.
    En organisation som själv är bunden av ett kollektivavtal är skyldig att, om en olovlig stridsåtgärd av en medlem förestår eller pågår, försöka hindra åtgärden eller verka för att den upphör.
    Lösningen på detta kan dels vara att avsäga sig sina uppdrag tillfälligt. Så gjorde de fackliga på Lagena för att undvika att bryta mot denna paragraf, och med gott resultat. (Jessica Moya och Patrik Olofsson är fortfarande ledande företrädare för lagerarbetarna på Lagena).
    Alternativet till detta är att formellt uppmana arbetarna att återgå till arbetet, samt själv fortsätta arbetet (det finns exempel på många aktioner där förtroendevalda varit fullt införstådda i aktionen och stött den, men utåt gjort sådana formella uttalanden för att hålla ryggen fri, och då har arbetarna oftast varit införstådda med detta).
    Vilda strejker och uppsägningar
    Det är svårt för en arbetsköpare att få uppsägningar p.g.a. olovliga konfliktåtgärder godkända rent rättsligt.
    Arbetsvägran, eller ordervägran, har av AD betraktats som en ”allvarlig form av misskötsamhet”, ”främst pga dess negativa inverkan för disciplinen på arbetsplatsen” (LAS-handboken från 2008, s.229). Men huruvida detta utgör grund för uppsägning måste domstolen, enligt rättspraxis, ta hänsyn till de omständigheter under vilka en arbetsvägran begåtts.
    I fråga om arbetsvägran som ett resultat av deltagande i olovlig konfliktåtgärd gäller som huvudregel ”att en facklig konflikt inte bryter anställningsförhållandet. I allmänhet gäller detta även för olovliga konflikter” (s.292 i LAS-handboken). Uppsägning eller avskedande skall endast komma i fråga då ”alla andra rimliga möjligheter att lösa konflikten tagits till vara men visat sig vara verkningslösa” och ”får dock ske endast i kvalificerade fall”.
    Tre domar anges och kommenteras i LAS-handboken, och bara i en av dessa, där arbetarna strejkat i nästan två månader och vägrat att ge upp något av sina ursprungliga krav, ansåg AD att företaget varit ”oförhindrat att besluta om avskedande av arbetstagarna”. I de båda andra domar som nämns har arbetare som avskedats tilldömts skadestånd och ekonomisk ersättning för uppsägningar i samband med olovliga strejker.
    Givetvis kan en arbetsköpare välja att avskeda anställda de vill bli av med, och sedan köpa sig fria genom att betala skadestånd i AD. En risk finns alltid. Men som ovanstående genomgång har visat är det knappast så enkelt för chefen att ta till hårdhandskarna som man kanske först kunde tro.
    Avslutningsvis
    Förhållandena på arbetsmarknaden har för arbetarnas del försämrats allvarligt de senaste decennierna. Idag finns många brancher och företag där ägarna styr och ställer efter eget huvud, med resultatet att arbetarna ofta behandlas som skit. Det finns också på många håll en strategisk vikt av att fackliga aktivister bygger upp den kollektiva styrkan på golvet på nytt, och verkar för att ge arbetarna det självförtroende som krävs för att de ska våga ta kampen med arbetsköparna.
    Där strejkrätten saknas kan det betyda att fackligt aktiva som ser vikten av att pusha arbetarkollektivet i rätt riktning i ett givet läge kan komma att behöva argumentera för den vilda strejken som ett vapen. Givetvis måste sådana åtgärder tänkas igenom noggrant, och kollektivet måste ta beslut om sådana på basis av för- och nackdelar. När det är läge att ta striden vet oftast ingen enskild – det är upp till kollektivet att fatta det beslutet. Men i vissa situationer kan ett angrepp som inte besvaras av motstånd få förödande konsekvenser för den fackliga verksamheten och för arbetarnas självförtroende, och det kan ta många år att hämta sig från ett sådant nederlag.
    Det är nästan alltid bättre att förlora efter att ha kämpat, än att ha förlorat utan att bjuda motstånd. Att fackligt aktiva gräsrotsaktivister, som ser vikten av att stärka arbetarkollektivet (även då det måste ske med medel som bryter med de normer och förhållningssätt som de centrala fackliga ledarnas klassamarbete lagt grunden för) påtalar detta och vågar lita på att arbetskamraterna är mogna att ta sådana beslut, är i förlängningen avgörande. Inte bara för kampen på den enskilda arbetsplatsen utan även i den mer långsiktiga kampen för att omgestalta arbetarrörelsen i kämpande riktning.
    Nils Andersson

    • Kollegan skriver:

      Mycket bra inlägg. Det borde läggas in som ett eget inlägg i bloggen.

      Vad räknas till förtroendevald för övrigt?
      Är det samtliga platser i fackföreningen eller gäller det bara dom högre posterna som ordförande osv.?

  21. Också tlött skriver:

    Men är det rimligt att kräva att ingen ska sägas upp. Företaget jag trots allt lagt ut växling på entreprenad på fyra (?) orter.
    Det är väl inte rimligt att förvänta sig att alla ÄNDÅ ska vara kvar? Rör det sig om totalt 18-22 tjänster som legat på växlingspass? Eller fler?

    • NN skriver:

      Mycket rimligt. Du behöver inte bekymra dig. Vi ska naturligtvis kräva att firman inte får kicka någon fast anställd, så länge de fortsätter köpa in behovsanställda daglönare.

      För övrigt, anser jag att firmans bud är så in i helvete orimligt. Att säga upp hälften av den tillsvidareanställda personalen, fast man har svårt att få den dagliga verksamheten att gå runt! Det, om något är ju helt sjukt.

    • G.apa skriver:

      Jag håller med dig om att det är orimligt. Men nu har jag (och fler) sagt det så många gånger att det inte längre känns lönt. Inlägget med ”nya krav” kom, vilket liknade det gamla väldigt mycket.

      Jag får väl helt enkelt avstå den vilda strejken om den nu går ut på att ställa krav som snarare blir pinsamma och får oss att se oseriösa ut. Ett rimligt krav, för mig, är att inte tvinga ner folk på deltid.

      • Som jag skrev innan så finns det inget som hindrar att Veolia lägger ett nytt varsel kring de växlingsturer som läggs ut på entreprenad. Isf får vi ta itu med det när det kommer. Vi tvingader dem att dra tillbaka detta varsel och ger oss inte in i detaljer kring hur de löser sina neddragningar efter det.

  22. Anonym skriver:

    Utöver att strida för vår rättighet att arbeta 100% så vill jag höra om det finns något stöd inom gruppen att strida för hur upphandlingar på järnvägen skall utformas.
    Det som nu drabbats oss beror till mångt och mycket på att upphandlingen inte behandlar hur våra anställningsformer skall se ut. Där har länstrafikbolagen ett oerhört ansvar. Därför ser jag inte detta enbart som en strid mot Veolia utan även en strid för vårt värde rent generellt. Även länstrafikbolagen måste vara medvetna om att det är människor, familjer och vår rättighet till ett drägligt liv som står på spel, och att vi är beredda att slåss för det.
    Vi förtjänar den respekten från länstrafikbolagen, får vi den inte självmant, ja då får vi pränta in den.

    Jag tar inte den här striden enbart för oss, jag tar den för hela branschen.

    Ni som driver bloggen får otroligt gärna lägga ut min frågeställning som ett inlägg där var och en kan svara på om det finns ett stöd att åtminstone uppmärksamma just detta i våra krav.

    Jag tror det skulle vara väldigt positivt, när vår vilda strejk träder i kraft kommer vi få oerhört mycket uppmärksamhet och vi har då en stor möjlighet att både påverka och vägleda andra runt om i Sverige.

    Det skulle heller inte skada om någon kunde designa ett informationsblad med våra krav.

    MVH LOKFÖRAREN

    • Kollegan skriver:

      Jag har skrivit det tidigare, att jag också anser att det inte bara är Veolia som är skyldiga till den uppkomna situationen utan även Öresundståg AB (eller vilka det är som beslutar om vilket anbud som ska vinna).

      Iom det bör vi även kräva något i stil med att Veolias bud ogiltigförklaras, iom. att dom uppenbarligen inte har råd att bedriva trafik med nuvarande bemanning (med hänsyn taget till deras beräkningar där uppsägningar krävs).
      Facken måste få en stor roll i kommande upphandlingar.
      Som ni säger… det här är inte bara för oss utan för hela branschen.

      Jag tycker samtidigt det är viktigt att vi får arbetsgivarna att förstå att vi inte accepterar vad som helst. Vi accepterar inte vansinniga scheman där vi riskerar att gå in i väggen. 6-timmars-regeln bör införas igen. Omgående!
      Dom ska inte ens försöka tänka tanken att införa scheman med kvarts-tid, delade turer, nedtvingande i deltid osv.

      Det känns som att vi inte får fler chanser att visa var skåpet ska stå, utan det är nu eller aldrig!!!

      • G.apa skriver:

        Jag har också tänkt lite på det där med Öresundståg och länstrafikbolagen. Hur kan man som länstrafikbolag acceptera att depån i det länet läggs ner? Det blir kostsamt för regionen med så många arbetslösa samtidigt. Det borde ligga i regionernas intresse att åtminstone en del av personalen finns kvar på ”deras” depå.

        Har länstrafikbolagen fått en chans att yttra sig om detta? Det är möjligt att skriva in olika parametrar i Hastus, däribland hur många anställda som finns på varje ort.

        Varslet som är lagt från AG är ett första varsel, man lägger det första högt för att gardera sig. Så varslet kommer med största sannolikhet att minska, men frågan är om det kommer förändras sett till drabbade depåer… Kontakta länstrafikbolagen, begär ett uttalande!

  23. NN skriver:

    Alla som jobbar med järnväg ska tillhöra spåravtal och inte bussavtal. Det är något att strida för i hela branschen. Vissa har redan skrivit på bussavtalet.

    • Anonym skriver:

      Självklart ska vi ha spåravtal och inte bussavtal. Poängen med föregående inlägg är att vi skulle kunna verka för att vissa krav borde finnas definierade redan i upphandlingen, tillexempel operatörens rätt att använda sig av deltid/timanställningar i förhållande till antalet fast anställda heltidare.
      Upphandlingen skulle också kunna ställa krav på vilket kollektivavtal som ska gälla.
      Får vi med detta redan i upphandligsfasen kommer vi får bort övergreppen som faktiskt sker i branschen just nu.

      Som sagt, får Veolia igenom detta så kommer snart varenda järnvägare vara deltidsanställd. Tänk er konsekvenserna för oss, både kortsiktigt och långsiktigt. Vi har en pension att se fram emot, vår rätt till semester decimeras, låna till bostad blir svårare osv osv…
      Om detta sker på järnvägen så kommer det ske i andra branscher också, det påverkar indirekt mängder av anställda runt om i Sverige, det får vi hoppas att de inser och stöttar oss i kampen mot denna löne och villkorsdumpning.

      MVH LOKFÖRAREN

    • Anonym skriver:

      Hade varit bra om vi kunde få med oss arriva i malmö också, dom är utsatta för svinerier dom oxå.

    • NN skriver:

      Jasså, har du ngn källa på det?

      Mvh den andra ”NN”

      • NN skriver:

        (Källa på att någon skulle ha skrivit på bussavtalet dvs) / Den andra. NN

      • Kollegan skriver:

        Jag har ingen säker källa, annat än att jag har hört att det har förekommit på Krösatåg-småland. Vet som sagt inte om det stämmer, men det borde inte vara så svårt att kolla upp.

  24. Solen i Värmland skriver:

    Hej. Om ni vill veta mer om MD och hur han är, gör ni det enklast genom att kontakta
    Ombordare och lokförare på dem stationer han har tjänst gjort Tex. Karlstad och Hallsberg. Ni kommer att få veta en hel del om karln.
    Solen i Värmland

  25. TV skriver:

    Tänk oxå på A kassan. Om ni får del tids anställning och bli uppsagd ändå i framtiden så kommer ni oxå att får stämpla på det lägre lönen.

  26. RacerBlade skriver:

    Plan A skall vara att alla varsel dras tillbaka. Den kris vi nu står i , har gjort att man fått hela personalen och de flesta i admin emot sig helt i onödan. Dessutom dragit på sig en konflikt som som kommer att slå mycket hårt tillbaka.
    Vad det det gäller de deltidstjänster som det ändå kanske utmynnar i av eventuella förhandlingar skall vara:
    Maximera antalet ”tvångsutlagda” deltidstjänster till ex 5 eller 10% av alla tjänster ( hänsyn kan tagas till frivilliga ex de som fått barn etc) ( Har hör att Arriva tillämpar något sådant )
    Mycket viktigt krav: Fridagar skall öka procentuellt med deltidsgrad ex 80 % = 20 % mer fridagar.
    Gör man på detta vis , kommer troligen en hel del önskemål om deltidstjänster ramla in.
    Vad det gäller nedläggning av depåer vill vi se klara siffror på vad dom kostar/ besparingar i förhållande till andra depåer, både vad det gäller effektivitet och kringkostander som insparade hyror, hotell, tjänstetåg ,passresor mm . Detta innan man pratar nedläggning eller uppstarter av depåer .
    Tänk på att Cr troligen bara är den första i raden, denna gången handlade om 3,5 mil nästa gång handlar det om 4,5 mil om man får hålla på,,, AG kan ”slumpmässigt ”få för sig vad som helst som alla vid det här laget noterat.
    Till sist,, AG behöver ett tydligt regelverk / avtal att följa.

  27. lokis skriver:

    Kanske läge för SLFF att värva medlemmar dom är ju inte bundna av någon fredsplikt och tänkte ju sympatistrejka med Seko när dom varslade sist, funderar själv på att gå med SLFF.

  28. Anonym skriver:

    Hur svårt kan det vara, precis som du och jag inte köper kläder som är tillverkade av barn(även om det är billigare) så borde heller inte Öresundståg AB/länstrafikbolagen köpa tågtrafik som bygger på slavhandel och lönedumpning. För att inte nämna alla gånger det saknats pengar vid löning, är det fler än jag som fått ringa och påtala sådana saker många gånger??

  29. Nu eller aldrig skriver:

    Vi här på bloggen är väldigt engagerade men vi måste få fler med oss. Det finns fortfarande ingen i Halmstad som stödjer vild strejk.

    • Anonym skriver:

      Vad jag har förstått, så är Halmstadspersonalen jävligt arga. De lär ha plockat ner tavlorna med företagsfloskler (de sk. Hans-budorden) och slängt dem åt helvete. De är säkert med, när det gäller.

Kommentarsfältet är stängt.