Seko kanske säger upp avtalet

Vi hoppas att avtalet sägs upp. Nu måste vi visa ännu starkare att det blir strejk med eller utan varsel!
Fortsätt organisera!

http://www.seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Mars/Spartrafikavtalet-kan-komma-att-sagas-upp/

Spårtrafikavtalet kan komma att sägas upp

Seko har idag (14/3) träffat Almega och – i förhandlingsgruppen om ett nytt central avtal för spårtrafiken – krävt att användningen av deltids- och visstidsanställningar ska begränsas. Får inte förbundet gehör för sina krav kan avtalet komma att sägas upp och vi står inför en ny konflikt före sommaren.

Anställningsformerna inom spårtrafikens område blir allt otryggare. Förra veckan aviserade Veolia Öresundstågen att man vill göra om två tredjedelar av heltidsanställningarna till deltidsjobb. Dessutom sägs ytterligare ett stort antal medarbetare upp.

– Det här är en ödesfråga för hela spårtrafikbranschen. Personalneddragningarna innebär inte bara att säkerheten sätts på prov, att servicen försämras och att otryggheten för resenärerna ökar. De anställda, tillika våra medlemmar, kommer inte heller att kunna leva på sina löner, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

Det blir allt tydligare hur avregleringen av järnvägssektorn lett till sämre villkor, fler uppsägningar och en allt sämre fungerande järnväg.

– Det kan inte få fortsätta så här, vi vill ha ordning och reda i branschen. Därför är frågan om trygga anställningar, och även frågan om hur verksamhetsövergångar ska ske, mycket viktig att hitta lösningar på för att upprätthålla den svenska modellen. Om inte Veolia nu reviderar sin ståndpunkt, och om vi inte kan hitta bra förslag som stärker anställningstryggheten, kan vi tvingas säga upp spårtrafikavtalet den sista mars. I så fall står vi inför en ny konflikt på spårtrafikområdet i juni, säger Valle Karlsson.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

47 kommentarer till Seko kanske säger upp avtalet

  1. M. Danielsson / fortfarande tågvärd i Malmö skriver:

    Yes! Tryck på bara! …och sprid budskapet om den här bloggen. Upplever en så stark enighet mot Veolia Öresunds nedskärningar, att jag blir helt glad i hjärtat. Tack kära kollegor för det.

    Till VD Gunnar Schön och övriga vid Veolias huvudkontor, vill jag gärna säga;
    Att det är kanske dags att ni ser till att Veolia Öresund, gör verklighet av den fina värdegrund organisationen säger sig ha.

    ”HANS” Handling Ansvar Nytänkande Samspel, det är inte något som de anställda har upplevt sedan Veolia tog över trafiken. Ni påstår på er webbplats att ”Syftet med värdegrundsarbetet är att få alla medarbetare att känna sig delaktiga, att se på sin roll med nya ögon, att våga tänka nytt och ta ansvar. Arbetet har på mycket kort tid lett till en rad förbättringar för både företaget som helhet och för enskilda medarbetare. Förbättringar som i sin tur leder till säkrare och mer pålitliga resor, nöjda kunder och resenärer.”

    Många (kanske alla) upplever att ingen inom denna del av koncernen någonsin varken sett, hört eller tagit del av sina medarbetares tankar, känslor, förslag eller idéer.

  2. klubb111 skriver:

    Stå på er!
    Vi står bakom er och vi försöker trycka på också!
    Vi har skickat i förrgår följande brev till förbundet och alla klubbar inom SEKO (vår bransch)

    Hej!
    Vi har läst den hemska nyheten angående Öresundståg och Veolia.
    SEKO Tunnelbanan anser att detta banar väg för vad som helst i branschen.
    http://sekotidningen.se/artikel/veolia-varslar-och-ateranstaller-pa-deltid/

    Vi anser att Förbundet måste agera nu!
    Säg upp det centrala avtalet omgående!
    Varsla om stridsåtgärder fr o m den 1 april för att visa solidaritet men också för att försvara oss mot Veolia och alla som kan tänka sig följa denna riktning som Veolia öppnar.
    Vi måste visa solidaritet och att vi är redo att försvara våra rättigheter!

    Med vänliga hälsningar
    Jannis Konstantis
    Ordförande
    SEKO Tunnelbanan, Klubb 111

    • Che Guevara skriver:

      Vad ska han säga.
      Han måste tänka ut ett bra svar innan han uttalar sig. Frågan är inte så enkel för företaget. Nu försöker de vända debatten till deras fördel genom att säga vi är ett par stycken bråkmakare som inte vågar ta steget.

      Vi är MÅNGA och vi vågar ta steget. Vi har folket med oss och de kan hota med vad de vill. Ska han sparka oss alla och ställa tågen ännu längre? Tomma hot från en desperat man.

      Bra att SEKO börjar höja rösten. Hoppas att ST kan höja rösten med. Om de inte gör det lär deras medlemsantal sjunka drastiskt.

      Jag har fortfarande förhoppning att detta ska klaras utan en vild strejk. Att facken river upp avtalet och tar striden.

      Om inte står jag redo, hota bäst ni vill. Ni kan inte sparka mig två gånger!

      • Anonym skriver:

        Hoppas SEKO tar striden och gör som Janne rude’n säger, släng ut Veolia ur tågbranschen för all tid och evighet.

    • LL skriver:

      Nog är han rädd, den lille. Muckat gräl med fel kollektiv. Han kommer få på moppen.

  3. Arbetaren skriver:

    Är det inte egentligen så att arbetstidsavtalen är så oflexibla att de gör det omöjligt för Veolia att förlägga heltid på personalen? Det vill säga att det som retar SEKO är i själva verket att Veolia inte längre vill betala en heltidslön för ett deltidsjobb. Varför går inte SEKO med på att modernisera arbetstidsavtalen så att deras medlemmar slipper bli varslade om uppsägning? Varför förvrängs den enkla sanningen i media?

    • På tågen har det alltid varit viktigt att ha gott om tid för att hålla hög säkerhet. Tidigare fanns tid till förberedelser, efterarbete bra nattvila, bra helvita, utbildningar osv. Allt detta skärs bort mer och mer med olyckor, sjukskrivningar och skador som följd. Så nej. Vi ska inte ha ”moderna” avtal.

    • LL skriver:

      Nej. Vi är inte oflexibla ”arbetaren”.Det är inget glassigt avtal vi går på. Där går det bra med att bara ha 11h mellan två arbetspass. Där går det bra med att jobba varannan helg. Där går det bra med att jobba 12 dagar i rad. Där går det bra med att jobba mer än ett dygn i sträck med 6h nattvila på bortastation.

      En sak är vi inte flexibla med, vår rätt att jobba heltid.

    • Anonym skriver:

      Det är planeringssystemet Hastus som skapat detta genom att det inte är utvecklat för järnvägen. Hastus skapar ineffektiva och sönderhackade turer som inte genererar heltid.

    • Snabeljohan skriver:

      Arbetsgivarrepresentant?

    • TV Malmö skriver:

      Befinner du dug öht i samma bransch??!!

  4. LKF skriver:

    Tror att det är dags för Seko att ge sina medlemmar valuta för pengarna nu. För om Seko lägger sig. Då byter jag fackförbund illa kvickt.

  5. LKF skriver:

    Någon borde ta en bild på ”Hans-tavlan”. Publicera den här på bloggen. Så utomstående kan se.

  6. Lokförare i Väst skriver:

    Även från min horisont följer jag utvecklingen med spänning. Det gläder mig också att SEKO verkar vara med på banan, trots allt är det väl att föredra med en varslad konflikt. Er kampvilja oavsett är säkert bra både som en blåslampa för fackförbunden och som ett irritationsmoment för företaget.

    Jag minns vår konflikt i fjol där ST tyvärr nöjde sig med att halka med på ett bananskal och avstod från att varsla om strejk för att sedan berömma sig för att förhandlingsvägen lyckats så väl (ingen skugga ska dock falla över den lokala ST-klubben som verkade bli rätt tagna på sängen av förbundets agerande). Jag hoppas att ni som är ST-medlemmar är mycket tydliga mot ert förbund om vad ni förväntar er.

    Vad det gäller det här med ”omoderna” avtal – våra avtal i den upphandlade trafiken måste rimligen vara de modernaste avtalen i branschen? Det är inte många år sedan arbetsgivarna satt och förhandlade fram dem med arbetsgivarorganisationerna. Om de nu är så himla dåliga så kan man fråga sig varför man gick med på dem?

  7. Arbetaren skriver:

    Förstår och respekterar era synpunkter. Men om er arbetsgivare inte kan förlägga heltid med de nuvarande arbetstidsavtalen då är det helt enkelt så. Då är det enligt mig inte heller konstigt att man konstaterar att man inte har en heltidsorganisation, inte på grund av ett eget val utan på grund av ett omodernt arbetstidsavtal. Det finns ett sätt att undvika uppsägningarna och det är att omförhandla detta avtal. Eller så väljer SEKO att bråka i media utan att berätta för medlemmarna att man delar ansvaret för att några av dem förlorar jobbet.

    • LL skriver:

      ”Arbetaren”. Tror inte du är insatt i problematiken här. På ett 100 % schema är det kanske bara möjligt att schemalägga till 96% Om arbetsgivaren i stället lägger ett schema på låt säga 60%, så kan arbetsgivaren omöjligt schemalägga fullt ut på den tiden heller, låt säga de hamnar på 55% tågtjänst. Men arbetsgivaren kommer inte göra så. De kommer rita grupper som ger mer tid än din anställningsgrad. Du kanske får 66, 3% tjänst, då får du 6,3% mertid.

      Dessutom, arbetsgivaren vill hålla vår arbetstid nere för att kunna utnyttja oss som en tillgänglig resurs för att täcka upp under semestrar och andra ledigheter.

      nä, vi går inte med på deltid. Det råder ingen arbetsbrist hos Veolia, tvärtom.

  8. Timur skriver:

    Stöttar er 100%!! Kräv er rätt!

  9. Johan skriver:

    Stå alltid upp för era rättigheter! Kämpa!

  10. El Che/Lkf Ck skriver:

    Bra oresundstagsbloggen och bra skrivet ni andra. AG har redan tagit så mkt i från oss så nu är det definitivt STOPP!

  11. Anonym skriver:

    MD tack för en gång till du visar på vilket sätt ni styr detta företag : med HOT. Detta har ni gjort från första dagen, ni har hotat oss konstant. Jag undrar om du gör någonting mer än att hota oss för om det är bara det du gör kan du också ha en deltid anställning. Det räcker mycket bra med 50% för att göra inget annat än att hota oss.
    Ni hade ” ambitionen att bli Sveriges bästa arbetsgivare ” om jag kommer ihåg rätt. Har ni glömt den tiden ni avslutade alla mail med detta mening?
    Ni har tagit bort 6 timmars regel, skubbtillägget , ersättning för läkarmedel , mm. Samtidigt har ni nästan fördubblat antalet anställda på kontoret ? Hur är detta lönsamt för företaget?
    MD du påstår att vi jobbar 10% för lite men då är det varje tionde anställd som ska sägas upp och inte varannan.
    Medellönen i Sverige är faktiskt runt 29000 SEK , hur kan man då säga att era trainmanager är överbetalda? Är det någon av er cheferna som måste stå upp med allt de måste stå upp med varje dag på tåget? Har du MD någon gång blivit spottat i ansikte, misshandlat , hotat eller kallat för olika sakers så som idiot, etc på jobbet? Det tror jag inte för du har aldrig tagit dig tid att gå ut och se hur dina medarbetare har det på tåget. Du känner inte oss, du vet inte vad 99% av oss heter , du har aldrig get oss berömd för vårt fantastiska jobb, du bryr dig inte om våra problem.
    Detta här hade ni aldrig kunnat göra i Frankrike, där företaget kommer ifrån , för att om ni hade behandlat era anställda så hade hela tågtrafiken stannat på 2 minuter . Det är bättre att ni kommer till Sverige och behandlar folk illa här för här är folk snälla och kan acceptera mycket men tror mig nu är det nog!! Visst kan du hota oss att det är inte laglig att strejka vilt men är det laglig eller mänsklig hur ni har behandlat oss de sista två åren?
    Vi har så många chefer som är gamla trainmanager, har ni alla glömt tiden när ni var där ute på tågen?
    Och till sist , MD använd din piska väl för snart kommer du inte ha någon att slå på.

    • Pivo skriver:

      Mitt i prick

    • Ö skriver:

      WORD 👍👍👍👍

    • bamsefar666 skriver:

      Mycket bra skrivet.
      Bara hot sen dag två!!!

      Sveriges bästa arbetsgivare kan man inte bli utan stora ledare.
      Vi har många chefer och mellanchefer, men tyvärr inte några ledare. Det är en jävla skillnad…

    • TV Malmö skriver:

      Så jävla sant! Denne gången viker vi inte ner oss!

    • Brödrostssamlaren, 100% Lkf M med balettskor. skriver:

      De kan ju börja med att plocka bort de som har suttit på höga positioner och som fått klättra ner (på grund av att de är stora psykopater) men trotts allt behåller sin lön och har nya positioner som är plockade från ingenstans.
      Där är alldeles för många chefer mellan oss där ute och M Danielsson.
      Sedan så handplockar (rekryterar) de även en ny mellanchef som är en bästa kompis och före detta kollega som uppenbarligen har narcissistisk personlighetsstörning.
      Veolia Transports styrelse rekryterade nyligen Gunnar Schön, som nu är fälld för förskingring hos SL.
      Hela företaget är ruttet, rakt igenom.
      Det är cheferna som suger upp alla pengar och vi som är de som driver in pengarna (vi utför uppdraget), blir hotade, illa behandlade och bli tvingade till deltidstjänst.

    • Loranga skriver:

      Så jävla sant!
      Lägg dessutom till en sån liten och banal sak som att de fina kontoristerna, dvs ledningen, som delar lokal och arbetsplats med oss andra – under alla dessa år VÄGRAT att ens hälsa(!) på sin personal i uniform.
      Såna små, små detaljer, men som varit på plats från dag 1, bara för att visa att vi på tågen inte är värda något i deras ögon.

  12. El Che/Lkf Ck skriver:

    Jättebra skrivet, Anonym, så sant så!!

  13. conxxx skriver:

    Den här bloggen borde visas på infoskärmarna på depåerna!!!
    Någon chef som kan fixa det….?

    • Brödrostssamlaren, 100% Lkf M med balettskor. skriver:

      Tror du verkligen att det skulle fungera?
      Vilken värld lever du i?
      Det är bra som det är nu. Vi kan sprida länken hit.

  14. Christ for President skriver:

    Snälla ”arbetaren” ansträng dig lite, med tanke på dina Hastus kunskaper så borde du känna till lite om avtal och schemaläggning!! Verkar som du har eget kontor hos Veolia.

    Kör på nu alla, även ni som har plats 1-40 på LAS listan!!!!

  15. Anonym skriver:

    ”Arbetaren” tillhör säkert arbetsgivarsidan. Jag jobbar inte på Veolia, men har stor erfarenhet av Hastus. Veolia uppgraderade inför anbudet sin Hastusversion till ”2013”, just för att den versionen är bättre anpassad för att på tågsidan kunna skapa supereffektiva deltidstjänster. Detta var en av anledningarna till att man kunde sänka anbudspriset så mycket.

    • Brödrostssamlaren, 100% Lkf M med balettskor. skriver:

      Det var ju tråkigt… för Veolia.
      Oavsett hur det blir så har Veolia redan skjutit sig i foten.

  16. Christ for President skriver:

    Vi märker ingen skillnad på turerna med nya Hastus! Finns beräkningar gjorda ang effektiviteten(Malmö depån) och då är det 1-2% effektivare än de gamla turerna MEN med väldigt många avsteg från kollektivavtalet. De är ute efter att krossa vårt avtal. Förra försöket till avtalsdumpning misslyckades nu har Almega och AG konspirerat fram denna lösning.

    Finns inget nytt under solen

  17. Mr Obama skriver:

    Men jag fattar inte hur sånna häringa chefer som har skött saker så här dåligt kan få nya tjänster hela tiden. Helt otroligt…

  18. Fröken Müller skriver:

    håller med dig Mr Obama

  19. v skriver:

    😉

  20. TVMalma skriver:

    Come back Kauko….all is forgiven! 🙂

Kommentarsfältet är stängt.