Om kraven

En utveckling av kraven inskickade till trottpaveolia@gmail.com

1. Veolia – drar tillbaka sitt varsel, då ingen skall tvingas ner på deltid. Vår synpunkt är att det inte finns någon övertalighet i nuläget men kan Veolia påvisa en övertalighet framöver efter optimeringar av Hastus samt i o m att lägga ut växlingen så får ett nytt varsel läggas rörande dessa överflödiga tjänster.
Grundkravet i punkt 1 är att stärka vår rättighet att arbeta 100% och öka kraven på arbetsgivaren att se över sitt sätt att rita turer och göra schemaläggning.

2. Facken – säger upp avtalet per den 31 mars 2014 och varslar om stridsåtgärder för vår räkning. Vi SKALL jobba 100%. Inte 75%, inte 95%. Det ska arbetsgivaren veta om när de ger sig in i branschen. Kan 100% inte läggas ut exakt, då kräver vi att arbetsgivaren istället för att skapa deltidstjänster använder den outnyttjade tiden till att stärka upp främst säkerhetsarbetet men även informationsarbete.
Till exempel att lokförare får mer tid till klargöring och översyn av tågsätt samt tilldelas andra uppgifter av säkerhetsmässig karaktär. För tågvärdar är ett exempel att lägga mer tid på att informera och hjälpa resenärer på stationer etc.
Vi vill även se en utökning av fortbildning/utbildning, i dagsläget är fortbildningen dragen till den gräns att den precis är laglig. Vi får ofta våra utbildningar etc när det är kris och vi snart måste tas ur tjänst pga att det gått för lång tid sedan förra. För att främja säkerhetsarbetet på järnvägen så bör mer tid läggas på dessa delar, i förebyggande syfte.
Vi vill inte se att gränserna tänjs ytterligare, vi vill ha en säker järnväg och säker arbetsplats. Det kan även tilläggas att med ett gediget säkerhetsarbete kan Veolia gå i bräschen för att att vända den negativa utveckling som pågår generellt i branschen.

3. Köparnas ansvar – vi anser att länstrafikbolagen samt Öresundståg AB har ett ansvar vid köp av olika tågtjänster. Vi vill med denna punkt belysa vikten av att huvudmännen tar sitt ansvar redan i upphandlingen för den sociala & psykosociala miljön för personalen som påverkas av deras affärer OCH resenärerna som ska resa på tågen. Här skall lämpligtvis ställas krav på kollektivavtal(vi ska omfattas av spåravtal, inte bussavtal), vi vill gärna se att köparna backar upp vår rättighet att jobba heltid och framgent ställer krav rörande detta redan i upphandlingen så att dessa tjuvknep inte längre kan förekomma.
Vi vill även poängtera köparnas säkerhetsmässiga ansvar, att bedriva tågtrafik ställer enorma krav på säkerhet och vi vill att huvudmännen blir betydligt mer insatta i vad det handlar om. Vi vill att huvudmännen hjälper samt ställer krav på operatören att faktiskt påbörja en vändning av den negativa säkerhetsutveckling som just nu pågår inom branschen.
Vi vill INTE att huvudmännen bidrar till en urholkning av villkor, dumpning av löner och trygghet för anställda och vi vill ABSOLUT INTE att huvudmännen är en bidragande orsak till att säkerheten försämras.
Låt Öresundståg AB bli ett företag som tillsammans med sin operatör främjar säkerheten men även trivseln ombord(exempel: utökade säkerhetskontroller av fordon, mer fortbildning/utbildning såväl säkerhetsmässiga som servicemässiga, fler avgångar eller längre tåg för att minska trängseln på många avgångar etc). Även om priset blir högre skulle ett gott renommé leda till fler resenärer och det får ses som en investering för framtiden. Ett gott renommé leder till mer avslappnade resenärer, vilket i sin tur skulle minska skadegörelse, våld, hot, stress och så vidare.

Kollektivtrafiken är en grundpelare i samhället, när den tar skada så tar hela samhället skada, när den fungerar så kommer också samhället att fungera bättre. Billigast är inte alltid bäst, den kostnad som kapas i ena delen av samhället kommer att kosta mer i andra änden.

Låt oss ta tågtrafiken i södra Sverige mot nya höjder, låt oss inleda arbetet in i framtiden och dra med oss resten av Sverige i en positiv utveckling!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Om kraven

  1. Pivo skriver:

    Kan bara hålla med.

  2. Pivo skriver:

    Amen!!!

  3. H skriver:

    Instämmer till fullo!

  4. RacerBlade skriver:

    Så skall det låta 🙂

  5. Lokf Cr skriver:

    Fantastiskt bra formulerat! Den som skrivit talar för oss alla, känner jag!

  6. Brödrostssamlaren, 100% Lkf M med balettskor. skriver:

    Låter mycket bra!

    Vi ger SEKO och ST chans till att förhandla men som SEKO själv har sagt så är det den 31:e mars som är deadline. Om Veolia med Almega i handen inte kan gå med de enkla kraven som SEKO har ställt så är det slutkört för Veolia.
    Kraven som framhävs här på bloggen är sunda krav som vi måste jobba för.
    Järnvägens säkerhetstänk urholkas hela tiden med nedskärningar av tid till säkerhetsarbete och dålig koordinering. Det är inte bara vi som jobbar på tågen som får ta smällen från alla besparingar, även driftledningscentralerna som ägs av Trafikverket får också ta smällen samtidigt som chefer och direktörer inom privata företag samt myndigheter får högre arvoden för arbete som är mer kontorslekar än riktigt arbete relaterat till verksamheten.

    Jag är väldigt kritisk till hur säkerheten får gå längst bak i ledet och leka Följa John.
    Säkerheten ska vara det som hela verksamheten ska baseras på. Man ska inte sätta tomtar på säkerhetsposter. Man ska sätta mycket sakkunnigt folk på sådana poster, som inte blir tillrättavisad av den som betalar ut lönen. Arvode för säkerhets- och utbildningsansvariga ska baseras på hur bra säkerhetsresultat som verksamheten visar.

  7. Peter skriver:

    AMEN!

  8. Också tlött skriver:

    Saknar ”gilla-knappen”. Mycket bra formulerat – tydligt, övergripande och relevant!

  9. lokförare malmö skriver:

    Yes vi kör!!! Underbara krav!

  10. El Che/Lkf Ck skriver:

    Jättebra! Vi öser på!

  11. Lokförare X (Malmö) skriver:

    Jag får fan tårar i ögonen!!! De som inte står bakom dessa krav är ynkryggar.

  12. Anonym skriver:

    Jag har källor som säger att bl.a SJ följer detta med största intresse, får Veolia igenom detta så vill SJ också bygga en deltidsorganisation. Undrar om de anställda på SJ känner till det?

    • Anonym skriver:

      Jo, nu håller Sj på att nyanställa lokförare i Östersund på 90%.De deltar i samma pilotprojekt som den här usla firman uppenbarligen.

    • bamsefar666 skriver:

      har för mig att nån har sagt att götalandståg inte nyanställer på heltid… så det är redan igång 😦

  13. Krumeluren skriver:

    Mycket bra skrivet!!!

  14. MickelGuld skriver:

    Väldigt klara och rimliga krav. Bra skrivet!

  15. Lokförare G skriver:

    Fan vad bra ni är! Kämpa!

  16. Anonym skriver:

    Skitbra!!!

  17. tågvärden_2 skriver:

    sund förnuft tycker jag alla chefer skulle ha men det saknas lite social kompets på vissa

    • Också tlött skriver:

      Det saknas väl både sunt förnuft och social kompetens i Veolias ledning!?

  18. Anonym skriver:

    Förnuft? Kompetens? Det är begrepp som inte existerar i Veolias värld.
    Se någon dokumentär om Ricardo Semler så ska ni få se på förnuft och kompetens. Denna mannen är en gud när det kommer till förnuft och kompetens. Mikael Danielsson och Ricardo Semler är två helt olika arter. Lite som en apa jämfört med Einstein 🙂 eller nej förlåt, det var elakt mot apan att jämföra med Danielsson. Apan är naturligtvis mer begåvad, det finns ju faktiskt apor som kan kommunicera.

  19. Lokis skriver:

    Heja heja!!

    Vi håller på er kära kollegor i söder!

Kommentarsfältet är stängt.