Berätta om Veolia!

Det är många som läser bloggen som inte känner till allt som hänt på Veolia. Det är folk som är nya, journalister, kollegor från andra bolag, resenärer, politiker osv.

Berätta för dem hur vi har det på jobbet. Saker som hänt, stora som små. Berätta om förändringar, företagets attityd, händelser på tågen och vår arbetsdag. Men inget skitsnack eller påhopp, det är inte seriöst.

Berätta från hjärtat!

Bild

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

55 kommentarer till Berätta om Veolia!

  1. Lokf soon 2 b x skriver:

    Jag börjar:
    ¤”skubbtillägget” en slant vi fick för att gå med på att företaget kunde ändra våra scheman med relativt kort varsel genom att välja ”viklista” på gruppvalet, försvann 20 minuter efter att valet skulle vara inlämnat.
    ¤1 semesterdag har stulits.
    ¤En omröstning ang. avsteg från kollektivavtalets regel att ej arbeta efter kl.19 dag före fridag fick ett rungande nej. Det struntade Veolia och nu har vi scheman som ligger till ca 23.50 innan ledig dag.
    ¤En julgåva som man kan förvänta sig något litet blev en gåva till välgörande ändamål. inget ont om det men det blev total ca 3 kr per anställd. En summa som dessutom är avdragsgill.
    ¤ Direktiv om att inte hjälpa småbarnsföräldrar att få till sina turer.
    ¤ Fylletaxiresor av ledningen på skattebetalarnas bekostnad.
    ¤ Försnillande av biljetter till melodifestivalen (mutor? ).
    ¤ Dito av fotbollsbiljetter.
    Detta är bara början.

  2. uppgiven och trött skriver:

    Jag älskar i grund och botten mitt arbete. Att vara lokförare innebär att man får se naturens skiftningar året runt. Att få uppleva en soluppgång eller solnedgång på sommaren är magiskt och att få vara en del av människors vardag, människors möten och farväl är en härlig känsla. Men Veolia har lyckats döda passionen jag en gång hade..

    De har gång på gång visat att vi arbetare är värda noll i deras ögon. Detta är tragiskt då det är vi arbetare som tjänar in pengar till företaget. De kan gå ut i tidningen och skriva felaktiga uppgifter om vad vi tjänar medans de inte berättar vad de själva på administrationen tjänar, trots att det flera gånger är mer än dubbelt så mycket som vi tjänat och man vet knappt ens vad deras arbetsuppgifter är för något.

    Har varit med om att de inte velat skicka ut kamratstödjare efter att jag varit nära att köra på en person, som ångrade sig i sista stund, med motiveringen att ”du körde ju faktiskt inte på honom”.

    Att berätta för sin närmaste chef att man mår dåligt p g a arbetstider, hot om våld, faktiskt våld är meningslöst har jag själv fått uppleva och flertal kollegor. Då har man fått till svar att man borde säga upp sig och söka annat arbete.

    Ständigt får vi som arbetar ute på tågen styra upp saker som uppställning av tågen och berätta om vagnar som bör tas ur trafik p g a både komfortmässiga fel men även säkerhetsmässiga fel. Detta trots att man har administrativ personal som ska se till så att dessa saker fungerar.

    Vår ombordpersonal får mer och mer att göra ombord på tågen trots att de oftast är ensamma på upp till tre tågsätt med ett resandeantal som ständigt ökar och när de inte hinner med allt så är cheferna snabba på att komma med klagomål och kalla till samtal. Men de berömmer ytterst sällan dem för det utomordentliga jobb som de flesta utför dagligen.

    Scheman har bara blivit sämre och sämre. Det är mer regel än undantag att man har minsta lagliga tid (11 timmar) mellan passen som ofta är runt tio, elva timmar långa och man kastas mellan morgon, dag, kväll och natt och förväntas alltid vara samma glada person och kunna utföra sitt säkerhetsarbete till 100 % och alltid vara trevlig mot resenärerna när man knappt vet vad det är för veckodag, än mindre vad klockan är för man har varit uppe sen 3 på morgonen.
    Uppfyller man inte dessa kraven så möts man av taskiga kommentarer av administrativ personal som jobbar 8-16, måndag till fredag och ibland inte ens det.

    Jag har fantastiska kollegor som var dag utför under på järnvägen. Det är dessa kollegor som tjänar in pengar till både länstrafikbolagen och Veolia. Det är dessa kollegor som var dag ansvarar för säkerheten för tusentals resenärer och som gör sitt bästa för att de ska få den servicen de förtjänar.
    De hotas, de blir slagna och spottade på. Vi kör på människor som tyvärr inte ser någon annan utväg än att ställa sig framför tåget.
    MEN, vi har ändå alltid kommit till jobbet med ett leende. Varför? För att vi älskar det vi gör, för att de glada människorna vi möter dagligen på järnvägen gör det värt det.

    Detta har Veolia tillsammans med länstrafikbolagen lyckats förstöra genom att visa att pengar är värt mer än både anställda och resenärer, trots att det är vi som genererar pengarna.

    Men ni ska ha en eloge, en sak har ni gjort bra Veolia. Ni har lyckats bli det mest hatade företaget just nu, ni har visat att era värderingar bara existerar på papper och inte i verkligheten. Ni har visat att ni sitter i knäna på politikerna och länstrafikbolagen.
    Ni är ansiktet utåt just nu för allt som är fel med politiken och avregleringen.

    Men ni lyckas i alla fall inte sänka mig, jag lämnar med huvudet högt, nöjd med vad jag åstadkommit.

    Jag lider med er mina kollegor och alla er resenärer som får fortsätta stå ut med dem som ständigt visar att ni är inget värda…

  3. Anonym skriver:

    Jag är lokförare, en ganska ung sådan och jag kör Öresundståg. Jag kom ut lokförarskolan som en lycklig student med en dröm. Ingen högt flygande dröm utan det var en helt vanlig dröm. Att kunna betala mina studielån, spara ihop pengar, kunna bosätta mig någonstans och landa i livet, kanske hitta en partner, skaffa hus och familj. Till en början ville jag spara ihop lite semester och komptid så jag kämpade på med glädje, ställde alltid upp när min arbetsgivare ringde och ville ha hjälp. I min enfald trodde jag att det var något jag skulle jag få tillbaka i framtiden.
    När jag nu uppnått de första delmålen, att spara semester, komptid, pengar och att ha bosatt mig i en stad där jag trivs så kommer tacken.
    Jag varslas, blir troligtvis uppsagd alternativt intvingad på en anställning jag inte kommer kunna försörja mig på, jag kommer tillexempel inte kunna köpa hus, jag kommer inte kunna köpa ny bil. Semesterdagarna och komptiden jag sparat för att kunna resa kommer jag bli tvungen att ta ut i pengar. Pengarna jag sparat kommer gå åt till att söka nytt jobb i någon annan stad och flytta.
    Veolia tar ifrån mig allt det jag kämpat för, jag vill inte inleda ett förhållande med någon i en stad jag kommer bli tvungen att lämna.
    Jag vill inte bli en nutidens nomad som flyttar land och rike runt för att överleva.
    Jag vill kunna leva mitt liv på ett och samma ställe, jag vill kunna hitta kärleken, vara lycklig och må bra. Jag vill njuta av livet och att få jobba med något som jag faktiskt älskar. Jag vill ha trygghet.

    Mitt 2014 skulle ta mig utomlands två gånger, allt var planerat efter att semestervalet blev klart.
    I verkligheten kommer mitt 2014 bli ett år där jag kommer ha 0 dagars semester. Jag kommer jobba hela året. Första halvan av året blir hos Veolia. Nästa halva blir på något annat företag i någon annan stad. Mina lediga dagar under sommaren kommer inte gå åt till återhämtning, det kommer gå åt till att flytta. Ännu en gång. Sedan jag började på Veolia har jag flyttat flera gånger.
    Jag är trött på hur Veolia behandlar mig, jag har varit väldigt lojal och när jag nu slutar i sommar så är det också sista gången någonsin jag bär veolias uniform. En uniform som jag från början bar med stolthet bär jag idag med skam. Inte bara för hur de behandlar mig och mina kollegor utan också för hur de indirekt behandlar sina resenärer.
    Jag går till mitt jobb varje dag med ett enda mål, att göra resan till en god upplevelse för mina resenärer.
    När verktyg efter verktyg plockas bort, när mina förutsättningar att göra ett bra jobb ständigt försämras så uppstår till slut skam.
    I min värld ska saker och ting utvecklas, inte nedvecklas.
    För Veolia handlar det om att tjäna pengar. För Skånetrafiken likaså. Ingen tycker att de har ett ansvar för hur personalen mår, varken fysiskt eller psykiskt.
    Vad jag inte förstår är hur man kan köpa en tjänst till ett sådant underpris att helt vanliga människor får sina liv slagna i spillror. Jag förstår inte hur Skånetrafiken kan stå rakryggade i detta.
    De enda som kan stå rakryggade är VI, vi som jobbar ombord, som kämpar varje dag. Det är vi som är magin bakom tågen.

  4. Tågvärd skriver:

    Jag har jobbat på tågen i några år nu och har alltid älskat mitt jobb och mina kollegor, de är anledningen till att jag vill tillbaka när jag varit föräldraledig. Men min arbetsgivare får mig att tveka, Veolia får mig att dagligen kolla platsbanken och googla efter utbildningar, finns det något annat jag kan göra istället? För helt ärligt så avskyr jag min arbetsgivare. Jag har varit med om en påkörning där jag och mina kollegor ombord på tåget fick noll information från företaget om vad som hände, skulle vi evakuera resenärer till plattformen som fanns 50 meter bakom oss eller stanna kvar på tåget? Vi fick ingen information alls.

    Jag har varit med om försenade tåg där vi först fått information om att vi ska stanna på en station längre fram och lagom tills vi informerat resenärerna om detta och de hunnit beställa taxi och liknande så ändrar sig trafikkontoret och vi ska tillbaka till stationen vi kom i från. Vem får prata med och informera alla förbannade resenärer? Jo jag och mina kollegor.

    Vi tågvärdar och lokförare gör ett fantastiskt jobb ute på tågen men vi får fler och fler arbetsuppgifter och det blir allt stressigare. Vi är ansvariga för säkerheten ombord på tåget, kontrollera att bagaget ligger rätt, vi ska kolla biljetter, räkna passagerare, informera och ge service och mycket mycket mer. Hur ska vi hinna och orka?

    Tyvärr längtar jag inte tillbaka till mitt jobb längre, det är inte värt det, att slita dag ut och dag in utan så mycket som ett tack från vår arbetsgivare Veolia. Jag ska fortsätta att kolla efter andra jobb och under tiden hoppas att ett mirakel inträffar och jag kan komma tillbaka till tågen men med en annan arbetsgivare.

  5. Veolias framgång - min ruin skriver:

    Min arbetsgivare vill att jag och mina kollegor ska arbeta deltid. Inte för vår skull, utan för sin egen Ekonomiska Vinnings skull.

    Det finns några viktiga punkter beträffande deltidsarbete:
    – Alla blir vi (oundvikligen) äldre och det är ju både rättvist och bra. Men vår arbetsgivare fråntar oss också möjligheterna att få den bästa möjliga pensionen, när vi tvingas ner på deltid. Det är varken rättvist eller bra.
    – Vi som tvingas arbeta deltid, får endast under en begränsad tid stämpla upp till heltid. Det är finurligt uttänkt av regeringen, för de vill ge oss incitament till att söka heltidstjänster. Det kanske kan bara bra – men om vi har en arbetsgivare som endast erbjuder deltid hamnar vi i ett dilemma.
    – Vi som tvingas ner på deltid och vill ha samma ekonomiska rättigheter som andra, förväntas av samhället istället ha ett annat arbete vid sidan om. Det är ju bra – men att undervisa i en årskurs fem på förmiddagen, för att på eftermiddagen gå till nästa jobb och köra tåg till midnatt är ingen bra kombination. Inte heller att arbeta på tågen från halv fyra på morgonen, för att efter en middagslur gå till sitt andra jobb och göra kvällspass i kassan på Coop.
    – Vi som tvingas till deltidstjänst får en lägre sjukpenning, sjukersättning och föräldrapenning.
    – Vi som accepterar en deltidstjänst kan förmodligen räkna med att i undantagsfall få fylla upp med några timmar här och där i vår jakt att få de 75 dagarna för att stämpla upp till heltid att räcka lite längre.
    – Vi som accepterar en deltidstjänst, kan inte räkna med att en lägre anställningsgrad betyder en extra fridag. Det ger således ännu sämre chanser att kunna arbeta inom annan sysselsättning. I branschen heter dessutom våra scheman Oregelbundenhet, vilket ytterligare slår undan chanserna till extrajobb.

    Har vi oturen att inte lyckas skaffa ett arbete vid sidan om som fungerar med familj, återhämtning och socialt liv, permanentas vår årsinkomst – och med den det inkomstgrundande beloppet – till en inkomst på 75 %.

    Deltid är en bra rättighet – men det är inte en rättvis grundanställningsform.

    • Mr Obama skriver:

      Ja och det där med ens familj kanske oxå går åt helvete p.g.a. att man arbetar så mycket så att familjen splittras. Och allt detta orsakar kära Felolia, men tror ni de bryr sig om det?

    • Anna-Karin skriver:

      Helt riktigt!
      Det där med deltid är en riktig fälla.
      Ekonomiskt bygger vårt välfärdssystem på att vi ska arbeta heltid – Veolias system har en annan grund.

      Region Skåne har erkänt problemet inom sjukvården bland annat. Därför har de som vision att ta bort deltidsanställningen som grundanställning. Detta borde de också kräva av operatörer inom Skånetrafiken.

      Deltidsanställningar kommer att leda till ökad personalomsättning. I en bransch som kräver erfarenhet, rutin och hög säkerhetsmedvetenhet är det oönskat.

      Veolia! Ta tillbaka beslutet om lägre anställningsgrad för era anställda!

    • Loranga skriver:

      Ja, hur tusan ska man kunna jobba med ett annat deltidsjobb med våra tider? Vi jobbar ju inte ens klassiska skiftjobb, utan det här kan vara en helt normal vecka:
      Måndag 13 – 23
      Tisdag 10 – 19
      Onsdag 7 – 15
      Torsdag 04 – 10
      Fre ledig
      Lördag till söndag jobbar man helt plötsligt nattpass, likaså söndag till måndag
      Sen börjar man 05 på morgonen på tisdag innan man har en ledig dag på onsdagen.
      Sen jobbar man plötsligt eftermiddag – kväll igen på torsdag.

      Scheman som går mot klockan, scheman som hoppar hejvilt mellan morgon, natt och allt däremellan, scheman som gör att man får knepig sömn och knappt kan hålla sig vaken dag 3 eller 4 på jobbet.
      Och bara för att mitt exempel gällde två veckor här, så betyder det inte att schemat kommer se exakt ut så nästföljande veckor.
      När småbarnsföräldrar inte ens kan planera hämtning och lämning av barn i god tid med dagis, hur i helvete ska vi kunna planera och arbeta med normala deltidsjobb? Kom igen!

  6. Lkf soon 2 b x skriver:

    Nej, dom bryr sig inte.
    Dom bryr sig inte någonting om oss. Vi är en börda för dom, ingen tillgång.
    Bara en sån simpel sak som att hälsa…kommer du i uniform vänds blicken bort.
    Mötte Danielsson på perrongen. Det var bara han och jag. Jag var som skitig luft för honom.
    Ö-tåget kom, men han stod kvar…
    Han väntade på x2000 mot malmö.
    Han bryr sig inte ens om att åka de tåg han arbetar med.
    Tvi.

    • Inte Veolia men väl ett annat tågbolag skriver:

      Apropå M Danielsson: Han började sin bana för längesedan som tågmästare på SJ. När han blev chef över Merresor i Karlstad öppnade han med att berätta hur bra han varit på sitt jobb, hur han brukade göra och han målade upp en mycket fin bild. Men naturligtvis var det inte sant. De som haft honom som tm visste att han kunde slarva rätt duktigt, aldrig utmärkte sig som någon över medel och var bland de sämsta när det kom till REDA-räkningarna. Bland de branchkollegor jag har och som har jobbat under honom kan berätta mycket mer och i mångt och mycket stämmer deras upplevelser med de ni berättar här. Det var aldrig några vänliga ord eller ett -Bra jobbat! när det varit riktigt körigt, men däremot var det kort till samtal, utpekande frågor och annat när det passade honom.

      Stå på er säger jag. Och lycka till.

  7. Tågvärd skriver:

    Jag minns när vi satt på det där introduktionsmötet för Veolia. När Veolia skulle ta över trafiken, och vi skulle få information om vad Veolia var för företag. På mötet stod 2 människor vid namn Linda Walmeus och Mattias Bamberger. Dom skulle leda mötet, och representera Veolia. Linda och Mattias är cheferna som är under Mikael Danielsson. På detta mötet så ljögs det väldigt mycket har jag förstått i efterhand. Det sas bland annat att Veolia månar om sina anställda, att VI är deras tillgång. Och dom finaste orden av allt som Mattias Bamberger sa; Nu ska det bli bättre! Dom gav oss falska förhoppningar redan DÅ. Den högsta chefen, Mikael Danielsson. Han har jag aldrig sett röken av under dom 2 åren Veolia drivit trafiken. Han visar sig aldrig eller kommer för att se hur hans personal mår. Mikael Danielsson tänker bara på sin plånbok och ingenting annat. Han struntar i sina anställda. Jag har haft ganska många jobb i mitt liv. Men jag har aldrig haft en sämre chef och arbetsgivare än Veolia. Mikael Danielsson säger i media att resenärer inte kommer påverkas. En av dom största lögner han dragit. Hur ska vi kunna arbete med SÄKERHET på tågen, när vi konstant mår dåligt och inte får arbetsro. Jag kan helt ärligt säga att det Mikael Danielsson utsätter sina anställda för, det går ut över resenärernas säkerhet och service. Om jag vore resenär idag, så hade jag inte vågat åka tåg. För om nånting händer, då kanske tågvärden sitter apatisk och obrydd.

  8. Anonym skriver:

    Jag måste säga att som anställd på Veolia känns att man blir behandlad exakt som slavar en gång i tiden jag kallar detta för modernt slaveri.
    Veolia som Ag är sämsta som jag har jobbat i och jag har under många år byttat uniform några gånger och det gamla är alltid bättre.
    Veolia är sjukt dålig på personal politik eller bättre att säga finns ingen , vi blir behandlade som skit ( ursäkta ordval) av våra högsta chefer samt planering och i det stora hela administration .
    Allt vi hade i vår fördel har Veolia tagit bort från oss i andan att vi ska få bättre schema men så blir det aldrig allt dom har tagit bort var bara att våra ägare ska ha några miljoner mer i fickan. Så var med 6 timmars regel , skubb tillägg, avsteg på schemat till uttköp av semester där vi direkt hjälpte ag att kunna bedriva sommar trafik. Vi har kämpat som galningar då menar jag ombordpersonall som jobbar ensam på 3 tåg sätt och hinner inte vissera alla men då klagar skånetrafiken att vi inte gör vårt jobb det är helt sjukt Veolia tar till medel som är olagliga folk tar dubbla turer och lägger säkerheten åt sidan lönsamhet är viktigare ex p att inte betala vite för inställda tåg pga brist på personal och det kan man inte se i min arbetsdag. Veolia får pengar från Öresundståg att räkna passagerare men det läggs på tågvärdar och inget är viktigare än själva räkningen men säkerheten det läggs åt sidan igen allt detta händer i Sverige och man kan inte tro sina ögon och ingen som reagerar högre upp det är bara vi och våra farliga organisationer som driver på dom frågor.
    Jag kan bara förutsätta skriva men det viktigaste att kampen om rätter att jobba HELTID i Sverige ska inte vara något som vi ska utföra utan det ska vara rätt att jobba 100% och inte bedriva
    järnvägstrafik på deltid tjänster 72%, 75%, 80% , 90% och man bara undrar hur Veolia ska fördela dom här procent och vem som ska få vad utan detta kan bli sätt att bli med alla som vågar säga emot i en företag som Veolia.
    Jag skickar tusen kramar timmar mina kolleger Lkf och TV utan er är Veolia INGET men det vet inte Mikael Danielsson Susanne Muller Linga Veolius hehheheh
    Stjärna Susanne M alla på Veolia vet om hennes taxi resan ! ****************

    • Reb skriver:

      Jodå, Mikael Danielsson och hans gangstergäng vet mycket väl att Veolia är inget utan oss. Det är därför de har börjat darra på manschetten. En dags strejk kommer att föra dom till förhandlingar.

  9. Anonym skriver:

    Från djupet av mitt hjärta.
    Alla har vi olika förutsättningar att agera. Med en intermittent anställning (timanställning) finns inte den lyxen att planera på sikt eller lägga upp en strategi för bättre förutsättningar i jobbet som t.ex. att en dag bli erbjuden en 100% tillsvidareanställning. (om ens det är tanken) För Du vet inte vad det är AG ”tittar” på eller har för avsikt och vad som gör Dig till en ev. bättre aspirant än den andre.
    Det Du däremot kan göra för att skapa förutsättningar att uträtta dina förväntade arbetsuppgifter och på ett så bra sätt som möjligt. Så i mina ögon sett finns inget utrymme att vara företaget emot vare sig Du vill eller inte. Du riskerar att direkt stå utan arbetspass och kanske för all framtid.
    Som timanställd lever Du för dagen och behöver varenda krona Du kan komma över, för Du vet aldrig hur många timmar Du får framöver. Hyra, räkningar och mat ska betalas. Lever Du sedan dessutom solo, är det ännu tuffare. Tackar Du nej till arbetspass får Du heller ingen a-kassa. Du har också därmed förverkat den ev. ”hjälpen” såsom socialbidrag (som om man vill hamna där).
    Timanställning är inte tillåten i lagen. Timanställning är ingen anställningsform enligt LAS, utan endast en ersättningsform då den anställde får betalt per arbetad timme. Likväl förekommer det och antalet timanställningar har de senaste decennierna sexdubblat.
    Som timanställd får du ingen sjuklön om du inte har ett schema som kan bevisa att du skulle jobba när du blev sjuk. Man står nästan helt utan den trygghet och de rättigheter som lagen och kollektivavtalen ger, i praktiken är Du totalt rättslösa. Du kan bli ”kickad” av att Du har ”fel” skosnöre.
    Jag kan bara inte delta aktivt i upproret pga. andra förutsättningar även om jag själv ev. skulle bli berörd av det i framtiden. Så blir det när ”krigen” står på rad… Jag kämpar alltså ett annat, och jag måste göra det i tur och ordning.
    ”Timmisen”

  10. Mr Obama skriver:

    Titta här hur våra Veolia kollegor i U.S.A. får kämpa mot vårt kära Feliolia eller som dom kallas där Greedy Veolia. Googla lite på dem runt i världen så ska ni se vilket skit företag det är.
    Tydligen håller dom på med nån skit i Palenstina också.

    Anti-Veolia picket supports Boston drivers, Palestine

    By Dave Welsh on March 21, 2014
    San Francisco school bus drivers turned out in force March 13 to picket the local office of Veolia Corporation. The action was in support of their valiant sisters and brothers in Boston whose school bus union, Steelworkers union Local 8751, Veolia is trying to bust. They demanded that four fired union leaders — Andre Francois, Steve Gillis, Garry Murchison and Stevan Kirschbaum — be reinstated.

    Like many school bus drivers, they often work a split shift, transporting kids to school in the morning, then after a several-hour break, taking the children back home from school in the afternoon. This day they turned their midday break to good advantage by giving Veolia a piece of their mind.

    The crowd of 25 chanted: “Greedy Veolia, you should know, union busting’s got to go!” and “Hands off the Boston School Bus 4!” Veolia is a huge transnational company, based in France, with an abysmal environmental and human rights record. Their MO has been to privatize water supplies and public transportation, all the while reducing the wages and benefits of those doing the work.

    Pickets greeted labor solidarity visitors from embattled City College with a chant of “Hands off public education!” To postal workers facing privatization they chanted, “Hands off the public Post Office!” To Bay Area Rapid Transit workers the message was “Hands off public transit!” Chris Finn, president of Amalgamated Transit Union Local 1555, was on the picket line. A union-busting Veolia vice president was chief negotiator for BART management during a recent strike to stave off serious concessions.

    One driver, only recently hired by the San Francisco school bus company, told how he knew first-hand about Veolia, since he used to drive for one of their San Francisco affiliates. “The wages were bad,” he said, “with no benefits.”

    The San Francisco school bus union, affiliated with United Transportation Union Local 1741, has a long history of solidarity. During the giant 200,000-plus Saturday marches against U.S. wars in Iraq, they volunteered their labor to drive buses to get people to the marches. When the United Farm Workers held a big rally for strawberry pickers in faraway Watsonville, Calif., some years ago, many of the San Francisco school bus drivers gave up their Saturday to take busloads of folks there from the city.

    Later that March 13 evening in Oakland, there was an event to honor Tristan Anderson, who was severely injured when he was shot in the head with a U.S. -made tear gas grenade by Israeli Military Police during a protest in the village of Ni’ilin, Occupied Palestine, in 2009.

    Anderson became paralyzed over half his body and lives with severe permanent injury to his brain. After the rally, with speakers providing updates on the struggle in Palestine, the group marched to the Veolia para-transit office on Broadway. Paul Larudee, co-founder of the Free Gaza and Free Palestine Movements, spoke about Veolia’s profit-making off the blood and misery of the Palestinians.

    Then, another speaker talked about the picket line at Veolia para-transit in San Francisco, which had just happened that morning in support of the Boston School Bus drivers. Watch the video at tinyurl.com/p9ybhtw.

  11. Mr Obama skriver:

    The Fight Against Veolia – part 1
    THE VEOLIA GROUP is a French multinational, which plays a growing role in the world economy, pushing privatization of water resources, transportation and other public services. In the Bay Area, Veolia has pushed for the privat­ization of water treatment in Richmond, which has led to union busting and environmental degradation.

    Thomas P. Hoch, Vice President of Veolia Transportation Services was hired to represent BART management in recent negotiations and he attacked the ATU 1555, SEIU 1021 and AFSCME 3993 union locals. Veolia is also involved in privatizing transportation services and attacking unions such as the Boston School Bus Drivers USW 8751, where they have blatantly violated their union contract and fired four of the union leaders. They are still fighting for their jobs back.

    Globally, the Veolia/ Transdev group is the largest water privatization com­pany and various environmental groups have tracked its record of destruc­tion and corruption. In the occupied West Bank, subsidiaries of the group op­erated segregated buses to illegal Israeli settlements; they operate an illegal settler dump and run a light rail system that sustains the Israeli settlements around Jerusalem. Communities all around the world have organized against Veolia and managed to get their cities and unions to pass anti privatization resolution declaring their cities ”Veolia Free”.

    In light of the importance of their role in the United States and internationally, we will be having an international education conference. Topics will include Veolia’s labor, environmental and human rights record and what poor and working people can do about their activities.

    Conference Program- February 8, 2014

    Opening Panel 1:00 p.m.
    George Figueroa BART ATU 1555*
    Charles Smith AFSCME 444*, delegate Alameda Labor Council
    Steve Gillis VP USW 8751*, Boston School Bus 5
    International Panel 2:15 p.m.
    Omar Barghouti Co-founder of the BDS Movement, Palestine
    Hugh Lanning Fmr. General Secretary Public & Commercial Services Union, UK, Chair, Palestine Solidarity Committee
    Dalit Baum Middle East Program, American Friends Service Committee
    Regional Panel 3:45 p.m.
    Erin Diaz Director, Public Water Works! campaign, Corporate Accountability International (Boston), The St. Louis Coalition to Dump Veolia
    Rebel Fagin North Coast Coalition For Palestine
    Mikos Fabersunne Chair, Davis Committee for Palestinian Rights
    Clarence Thomas ILWU Local 10 Executive Board*
    Nancy Murray The Boston Coalition for Palestinian Rights

  12. Mr Obama skriver:

    Veolia i Boston är tydligen arroganta mot sin personal.

  13. conxxx skriver:

    Veolia har lagt det lägsta budet för att få kontraktet med Öresundståg. De skiter fullständigt i hur det kommer att gå efter uppsägningarna för antagligen så är företaget redan sålt.
    Det skall se bra ut, med snygga siffror och låga personalkostnader. Sen är det tack och hej och lycka till. Köparen får antagligen försöka, precis som DSBFirst, förhandla om avtalet.
    Vi får byta uniform och utsättas för nya löften som endast en idiot kan tro på.
    Och historien upprepas…… Nya cyniska ägare, samma naiva och bekväma politiker som tar lägsta budet, etc, etc……

  14. Lokf M skriver:

    Veolia är företaget som varslar 250 anställda med motiveringen att ”kollektivtavtalets arbetstidsregler omöjliggör att lägga schema på 100%”. Vad de inte berättar är att facket gjort avsteg från dessa regler och de enda regler de har att anpassa sig efter är max 11 timmars arbetspass och minst 11 timmar mellan passen, samt minst 30 min rast efter max 5 timmar. Hur svårt kan det vara!?

    Veolia är företaget som varslar 250 anställda pga anledning nr 2 ”vi är övertaliga sedan DSBFirsts konkurs”, och samtidigt utbildar fem st ny lokförare. Logiskt!?

    Veolia är företaget som varslar 250 anställda av anledning nr 3, ”vi har en ny budget som vi tänker oss ska gå ihop med 53 miljoner lägre omkostnader”, endast några veckor efter att ha skrivet ett mail till alla anställda om att Veolia presterar bättre än budget och att det garanterar en trygghet för personalen. Snyggt jobbat Veolia!

  15. lokis skriver:

    Vi som jobbar på jrnvägen är tyvärr lite splittrade när det gäller saker som strejk och dylikt då vi behöver stå enade, anledningen till det är att vi ständigt är på resande fot, på de flesta andra arbetsplatser kan folk snacka ihop sig och stå enade på ett bättre sätt.
    Vad kan man göra för att folk ska känna sig peppade och stärkta när strejken ska börja ? , kan man ha en ” kick off” after work på Malmö C och sportbaren ? , kan man ha en gemensam demonstration på Malmö C dagen då strejken börjar.

  16. REB. skriver:

    Du har rätt, det är svårt att samlas men dina förslag är högst relevanta. Hoppas andra nappar på detta. Vi måste börja någonstans, Jag är med!

  17. tågvärd skriver:

    Jag arbetar som timanställd på Öresundståg. I mitt liv har jag arbetat som timanställd många gånger men aldrig på detta absurda sätt. Vi ska skicka in listor till personalplanerarna en månad innan aktuell månad och skriva när vi kan eller inte, dygnets alla tider ska redovisas. Det förväntas att vi sedan följer denna lista, alltså om dom ringer en dag då man skrivit att man kan arbeta och sen tackar nej, då blir det inte roligt. Ibland får man skäll, jag vet kollegor som hotats med att inte få fler pass om dom inte kan jobba när dom skrivit sig som ”tillgängliga”.
    Från början var det tänkt att detta system skulle gynna de timanställda, alltså att dom som planerar kunde lägga ut turer på oss i förväg efter denna lista. Nu utnyttjas den bara för att ha som som obetalda ”jourer”.

    Det här brevet fick vi timanställda för ca en månad sen.

    ”Vi vill att du som timanställd:
    – Gör dig tillgänglig för arbete vid minst två helger i månaden (med helg menar vi två av dagarna fredag-söndag).
    – Gör dig tillgänglig för arbete minst åtta dagar per månad (varav två helger per månad).
    – Kontaktar PPL via telefon eller mejl så snart som möjligt om redan skickat in din månadslista men har fått en akut förändring som gör att du inte kan jobba en dag du lagt dig som tillgänglig eller om du t.ex. har studier eller annan timanställning, så att vi kan hjälpas åt att hålla varandra uppdaterade för att hitta bästa möjliga lösningar tillsammans.
    – Känner till att ju tillgängligare du är för arbete (flera tillgängliga dagar utan tidsmässiga begränsningar) automatiskt kommer att innebära större möjligheter för PPL att tilldela lediga arbetspass för dig. Ju färre dagar du är tillgänglig för arbete med begränsade tider, desto svårare blir det för PPL att tilldela arbetspass för dig.
    – Känner till att koden FB i Min Arbetsdag betyder en av två saker:
    Antingen: Att PPL försökt ringa dig när du lagt dig tillgänglig för arbete, men att de inte fått tag på dig. Vi ber alla timanställda att höra av sig till PPL så snart som möjligt, om det är så att du missat ett samtal.
    Eller: FB kan även betyda att du som timanställd av kollektivavtalsmässiga skäl inte kan jobba just den dagen. (t.ex. för att vi ska kunna hålla regler om nattvila, dygnsvila eller veckovila).”

    Hur kan man ställa dessa krav på oss när vi inte kan ställa ett enda krav tillbaka?
    Om vi har skrivit att vi kan jobba varannan helg och sen får vi inte något jobb en helg men har tvingats vänta vid telefonen, och enligt uppmaningen ovan ””Kontakta PPL så snart som möjligt” om man råkat missa ett samtal. Var finns rättvisan i detta?

    Har även hört att Veolia just i detta nu utbildar nya förare för timanställning, någon som vet om detta stämmer? Det är det grövsta jag hört!

    • Lkf soon 2 b x skriver:

      Hört samma sak. Fem i Malmö och en i Karlskrona.
      Tror inte det är tillåtet att anställa under varsel.
      Övertalighet……..jovisst ja……. fy fan.

    • Anonym skriver:

      Tycker detta sammanfattar varför man blir förbannad som timanställd på det här nya hitte-pået.

      ”Från början var det tänkt att detta system skulle gynna de timanställda, alltså att dom som planerar kunde lägga ut turer på oss i förväg efter denna lista. Nu utnyttjas den bara för att ha som som obetalda ”jourer”.”

      Trots samhället i övrigt tror jag inte någon av oss har så lite att göra att vi tycker det är så vidare kul att sitta ”obetald jour”, för att det gynnar andra då det passar..
      Jag tar inte det här. Jag är timanställd, inte någon stand-by-slav i snickarbyxor..

  18. Tågvärd skriver:

    Fy fan så vidrigt hur även timanställda behandlas av Veolia. Jag har hört om kollegor som blivit utskällda ja av PPL.

  19. Förarn i Mellansverige skriver:

    Hej! Jag blir alldeles beklämd när jag läser hur ni har det på er arbetsplats, det är nämligen exakt likadan på min. Personalen behandlas som andra klassens människor och säkerheten är behovsanpassad. Nu har inte min arbetsgivare varslat personal än, men i övrigt stämmer era berättelser mycket väl. Och turen lär ju komma till oss övriga i branschen vartefter. När jag började köra tåg för tio år sedan gick jag på fast schema, där tom jourtiderna var utlagda. Idag har jag jour (hela trafikdygnet) på 20% av min arbetstid, för ingen ersättning alls, alltså helt oreglerad arbetstid! Har under åren blivit lite sämre hela tiden. Det jag har märkt på olika företag jag jobbat åt, är att lokalt skriver facken bort både arbetstidslagar och kollektivavtal, för NOLL tillbaka till medlemmarna. Och seko o st tävlar om vem som kan skriva det sämsta för medlemmarna lokala avtalet, och sedan strider mot varandra. Kanske dags att samarbeta, för medlemmarnas bästa?Facket centralt försöker i bästa fall försvara medlemmarna mot försämringarna, som arbetsgivaren försöker med. Det kanske är dags att ställa krav på förbättringar? Kanske bli lite offensiva, istället för att försöka försvara mot försämringar hela tiden? Grunden är ju att vi har för dåliga avtal som arbetsgivaren utnyttjar till max, tänk om vi kunde få bort kvartstiden, få arbetstidsavstämning per/vecka istället för på 6-12 veckor, att som Byggnads, få bort arbetsgivarens rätt att beordra övertid mm. Jag tror att om inte facken sätter ner foten nu, så bli det inte många medlemmar kvar. Jag håller på er och önskar er all lycka i denna strid! Samtidigt så vore det bäst om hela järnvägssverige gick samman, för denna strid gäller oss alla!

  20. Flower skriver:

    Det är en sådan sorglig läsning allt detta. Finner knappt ord. Så här kan vi inte ha det. Jag jobbar också på Veolia. Kan tyvärr inte berätta min historia då jag skulle bli igenkänd direkt. Orkar knappt heller. Men det finns ingen förståelse, ödmjukhet, hänsyn, moral och humanism bland de ”högdjur” jag tvingats stifta bekantskap med på Veolia. Jag har blivit utsatt för kränkande särbehandling. Skrattade lite för mig själv när jag läste MD:s uttalande och Veolias ståndpunkt angående mobbing – precis det jag utsatts för fast från chefshåll.!
    Tack till alla utanför Veolia som stöttar oss. Personligen kämpar jag inte bara för oss på Veolia utan även för alla andra inom järnvägen och andra branscher. FÖR FRAMTIDEN!
    Tvekar inte en sekund att ta till strejk!

  21. Tågvärden skriver:

    Då är det min tur att berätta om Veolia Transport.
    Ingen empati social kompetens visar vissa av våra s.k chefer, träffar man den högste av dem alla M.D så har han inte tillräckligt med civilkurage att kunna hälsa på sina anställda trots att det inte kunde missuppfattas (ej civil klädd) att man var anställd på Veolia Transport Öresundståg.
    Då vänder han huvudet istället för att säga hej ens. Det är det minsta jag och mina kollegor kräver av våra chefer att man kan åtminstonne HÄLSA men sund förnuft saknar nämligen personen i fråga.
    Men som någon skrev här tidigare det hade varit betydligt bättre om M.D kunde offentliggöra sin lön , och den effektiva arbetstiden han håller på med tillsammans med vissa andra ”småchefer”.
    Hade vissa av dem här småcheferna haft en stämpelklocka på kontoret i Malmö där dem skulle fått stämpla ut varje gång dem är nere och tar sina rökpauser, så tror jag dem hade kommit upp på en effektiv arbetstid i max 50 %. Så effektivsera / gå ner i tjänst inne på kontorsfolket innan ni börjar rasera livet för mig och alla mina UNDERBARA kollegor som gör ett fantastiskt jobb , och är ansiktet utåt för detta fruktansvärda företagspersonal politik (har dem det ens ).
    Så nu verkar det som att vi har många resänerer som följer denna bloggen flitigt, och enl min erfarenhet så kommer vi att ha dem på våran sida ifall vi kör på en strejk med eller utan facken inblandade. Vissa av dem uppmanar iaf mig att gå ut i strejk för att det handar faktiskt i slutändan om deras säkerhet när dem åker med oss.
    Och precis som Flower så är tvekar inte jag heller på att gå ut i STREJK vild eller organiserad.

    P.S
    På vårat intranät så står det att M.D och Veolia är emot mobbning men då kanske han skall vara ett föredöme och hälsa på sina anställda.

  22. M. Danielsson / fortfarande tågvärd i Malmö skriver:

    Hur väl rimmar Veolia Öresunds företagsidéer med verkligheten?

    Vi står inför ett stort varsel, många/alla upplever detta som ”spiken i kistan” för den sista yrkesstolthet man haft. Hur vi skall agera återstår att se… …allt efter hur vår arbetsgivare och våra arbetstagarorganisationer framledes agerar.

    Hur som verkar det ju att, om nu Veolia Öresund håller fast vid sitt beslut om uppsägningar och nedskärningar i arbetstid, bli strejk…

    En av de viktigaste sakerna i en sådan här situation är att inte ”ge upp”, att inte låta sig bli totalt neddragen av de känslor och tankar som naturligt infinner sig då man ställs inför faktumet att man eventuellt inte har något arbete kvar, eller att man eventuellt är tvungen att gå ned i tid och därmed i inkomst, pension och arbetslöshetsersättning.
    Men, denna blogg är ju ett motexempel till detta, här finns en mängd positiv energi och sammanhållning, den dystra situationen till trots.

    Nedan följer några av mina personliga reflektioner av hur det har sett ut och vad som har ”hänt” sedan vi fick en ny entreprenör och jag tror att de flesta av mina kollegor upplever det samma.

    Det torde vara allmänt känt att ett företag/organisation skall styras av sin affärside´, sina mål, visioner och sitt värdegrundsarbete. Detta skall även rimma med en god ekonomi, med vilket man i det flesta fall låter mena, att företaget går med vinst.

    I den perfekta av vårdar råder en god balans mellan företagets/organisationens ekonomiska vinstintressen och medarbetarnas inflytande över sitt arbete och sin arbetsmiljö. Det är naturligtvis en ofta en svår balansakt för ledningen inom ett företag att upprätthålla detta till hundra procent, men det torde ligga i varje företags intresse, att på tjugohundratalet, sörja för alla medarbetares väl och ve, då detta vanligtvis brukar leda till ett företag med ”god ekonomi”.

    För att åstadkomma detta brukar företag anordna internutbildningar för sina chefer (vilket skall leda till att de blir goda ledare, där alla arbetar åt samma håll), men även utbildningar, instruktioner och policys för sina medarbetare (med avsikt att få samma effekt).
    Alla chefer inom Veolia får genomgå ledarskapsutbildningar och utbildning i HANS, Veolias värdegrund.

    På sin hemsida låter Veolia-Transport ”besökaren” delges en del av dessa riktlinjer för sin organisation, och i vilken Veolia Öresund är en del.
    Det är förhoppningsvis så att dessa riktlinjer och styrmedel skall spridas ut i organisationens olika delar, för att som effekt skapa en organisation där ”alla drar åt samma håll”. Jag har ställ mig frågan hur väl företaget har uppfyllt dessa ”kriterier” sedan trafikstart och hur har de anställda upplevt och upplever sin situation?
    Affärsidén är som i de flesta fall, kort och koncis;
    ”Vi erbjuder kommersiell och upphandlad persontrafik där kundnöjdhet, effektivitet och ökat resande står i fokus.” Står det på hemsidan.

    Jag ställer mig frågan om Veolia Transport Öresund, sedan trafikstart, kunnat leva upp till detta. Beträffande effektiviteten, så är det med mina ögon möjligtvis så att, våra tåg går punktligare nu. Men, som alltid, kan man nog tacka vårt trafikontor, lokförare och tågvärdar för detta, då de vanligtvis utför smärre stordåd då exempelvis en trafikstörning uppstår. Tror att många fortfarande saknar de 300 bussar som utlovades och skulle kunna vara på plats inom 30min vid trafikstörning, som vår dåvarande affärschef utlovade innan trafikstart.

    Ett ökat resande har vi eventuellt, men min åsikt är att vi har det oansett vilken entreprenör vi har. Däremot är jag tämligen säker på att Veolias ”vison”, som jag behandlar nedan, har en avsevärt större inverkan på vår kundnöjdhet. Stolta medarbetare som upplever sig sedda och hörda resulterar vanligtvis i högre kundnöjdhet.

    På sin hemsida uttrycker Veolia Transport det så här;
    ”Vi driver framtidens kollektivtrafik”… …”vill vi  uppnå den högsta kundnöjdheten, ha de stoltaste medarbetarna och bidra till ett hållbart samhälle.”
    Jag upplever det som att de flesta av mina kollegors yrkesstolthet och kanske till och med stolthet som människor, successivt har minskat sedan Veolia tog över Öresundstrafiken. Innan varslet kom, var den bland många kollegor nära nog i botten, och efter varslet upplever jag det som om luften gått ur de flesta beträffande förtroendet för detta ”företag”…

    Slutligen över till den del som de flesta anställda bara skrattar åt, HANS, Veolia Transports värde-grund. Ett företags värdegrund skall väl, enligt mig, vara det som genomsyrar hela verksamheten, det som är organisationens pulsåder. Så här formulerar man det på Veolias hemsida;
    ”Våra värderingar
    På VeoliaTransport jobbar vi med ett gemensamt värdegrundsarbete som ska känneteckna det arbete vi utför och vår relation till våra kunder och resenärer.
    Hur gör man för att få samtliga medarbetare på ett företag att jobba mot samma mål? Den frågan ställde vi oss på Veolia Transport 2009. För att få svar tillsattes en intern referensgrupp med personer från olika delar och med olika roller inom företaget, från kundnära till företagsledande.

    Resultatet blev fyra värdeord samlade under förkortningen H.A.N.S – Handling, Ansvar, Nytänkande och Samspel. Syftet med värdegrundsarbetet är att få alla medarbetare att känna sig delaktiga, att se på sin roll med nya ögon, att våga tänka nytt och ta ansvar. Arbetet har på mycket kort tid lett till en rad förbättringar för både företaget som helhet och för enskilda medarbetare. Förbättringar som i sin tur leder till säkrare och mer pålitliga resor, nöjda kunder och resenärer.”

    Jag tror mig tämligen säker på att de flesta anställda, sedan Veolia tog över, sett den som ett stort skämt.

    Man (Veolia Öresund) har sagt något, men agerat i totalt motsatt riktning.

    Syftet ”att få alla medarbetare att känna sig delaktiga, att se på sin roll med nya ögon och att, ”tänka nytt och ta ansvar”, har totalt havererat och i stället upplevts det som om ingen inom Veolia Transport ser eller lyssnar.

    De flesta konstruktiva förslag och idéer som anställda kommit med har ”hamnat i papperskorgen”.

    Vissa har, när de framfört ”klagomål” och försökt att beskriva hur situationen verkligen är, upplevt att de fått svar liknande; ”Passar inte galocherna, så kan du ju byta jobb”. Detta har varit kollegor som jag tidigare upp levt som glada och engagerade, men som nu zombielikt, har tappat engagemang och arbetsglädje.

    Är du medveten om detta Gunnar Schön? Är ni på HR på huvudkontoret i Sundbyberg medvetna om detta? Eller är sanningen den att det är så här ni vill ha det?

    En chefs arbete är bland annat att sprida organisationens visioner, mål och värdegrund ut genom företaget och förvissa sig om att de är kända av alla medarbetare.
    Men för att få alla att verka åt samma håll krävs också att man är lyhörd, att man ser och lyssnar till sina anställda. Det är så man skapar nöjda kunder! Det är så man tjänar pengar Mikael Danielsson!

    Som det ser ut nu, kommer det att ta flera år för det företag som vågar köpa, eller har köpt, Veolia Transport, att bygga upp en organisation där medarbetarna är medarbetare (och inte känner sig morarbetade) och har ett förtroende för organisation och ledning!

    Jag är av den åsikten att om Veolia readan från början hade levat upp till de grundläggande företagsvärderingar man ansatt sig att ha, skulle vi, eventuellt inte haft det varsel som nu ligger. Då det, som jag ser det, finns så mycket kompetenskapital bland anställda; på TK, och bland lokförare och tågvärdar, att hade man bara skapat ett förtroende från början och velat lyssna, så hade man säkert fått en hel mängd konstruktiva ideér om hur vi skulle kunna sköta organisationen på ett mer kostnadseffektivt vis.

    Kanske hade det till och med kunnat bli på ett sådant vis, att om man hade skapat ett gott förtroende från början och varit lyhörd, så kanske det hade funnit personer som faktiskt självmant hade valt att arbeta 90, 80 eller 75%.

    Lycka till Veolia Transport och lycka till ni framtida köpare av detta företag. Ni har ett gigantiskt arbete framför er…

    • Tågvärden skriver:

      Riktigt bra skrivit kollega du har nog sammanfattat det som alla vi andra både ser och känner angående H.A.N.S! Kan bara tillägga att det är ett stort hån mot oss alla att dem tavlorna hänger kvar på dem olika depåerna !!
      Tycker att vi skulle plockat ner dem och skickat det upp till huvudkontoret i Sundbyberg för att visa dem att våra ”chefer” Läs M.D inte lever upp till dem värderingarna som vi andra dödliga skall leva upp till!!

    • M. Danielsson / fortfarande tågvärd i Malmö skriver:

      ps Att bygga ett varumärke kostar både tid och pengar! Så för varje timma och för varje dygn ni låter detta fortgå, och för varje ord och varje mening som skrivs på den här bloggen. Kommer varumärket Veolia bara sjuka i värde och de armar som nu så stolt hålls högt över huvudet i eran logga, kommer att för allmänheten te sig som ett par slaka sönderkokta sparrisar! ds

  23. Hasse..... skriver:

    Ett fantastiskt sakligt och välformulerat inlägg om vad denna konflikt i jämförelse mot arbetsgivaren handlar om. Mikael Danielsson läs och begrunda! Förtroendet för dig är för all framtid förbrukad inom tågbranschen. Entlediga dig själv omgående så kan vi i bästa fall finna en liten sympati för ditt handlande. Tyvärr hjälper inte detta om än en litet, liten bit på vägen. Vad det gäller H.A.N.S tavlorna gör vi som föregående debattör förespråkar, ner med dem och upp till HK i Stockholm och visa att förtroendet för detta företag är totalt förbrukat. Vill inte ens nämna det vid namn. Ni förstår alla vilket jag åsyftar. Glädjen i arbetet finner jag genom alla kära kollegor och våra kunder. Tack till personal på trafikkontoret som gör så gott de kan i nu rådande situation (och vad de blivit tillsagda), tack till lokförare och mina kära tågvärdar.

  24. Kollegan skriver:

    När vi var på info-mötena innan Veolia skulle ta över efter DSBFirst, så var det MÅNGA av mina kollegor som gång efter gång påpekade att vi anställda redan hade tappat allt förtroende för dåvarande ledningen och frågade om Veolia insåg att dom hade ett stort arbete framför sig med att få med sig personalen.
    Linda Walmeus och Mattias Bamberger stod framför församlingen och intygade gång på gång att NU skulle det minsann bli ändring. Veolia skulle MINSANN ta hand om sina anställda. Dom var ju ”så måna om att det skulle bli bra och att det skulle bli SÅ pass bra att dom skulle få behålla trafiken även efter upphandlingen som skulle komma”.
    Linda och Mattias – eller vem det nu är som har som uppgift att läsa bloggen och rapportera innehållet: Kan någon av er svara på det här:
    Stod ni och ljög oss rätt upp i ansiktet redan dag 1??
    Om inte… Hur ställer ni er till all skit ni har utsatt oss för? Är ni nöjda? Sover ni gott om nätterna? Trivs ni med er själva?
    Fy fan (rent ut sagt – ursäkta men jag hittar inget bättre ord) för att behandla folk som ni gör.

  25. Hrmm skriver:

    Mitt första infomöte med Veolia skedde i fikarummet 2011 i DsbFirsts lokaler. Jag och de andra deltagarna var spända när Kaiko N, dåvarande affärschef och fd SM brottare, tillsammans med Linda W skulle berätta om övergången. Kaiko inledde mötet med de nu bevingade orden ”Ni ska veta en sak, ni har alldeles för bra betalt!” Sedan det mötet har Veolia fortsatt i ”god” stil att fullständigt förvåna de anställda med sina tokigheter. Ska försöka få dessa i kronologisk ordning.

    * en formulering i de första anställningskontrakten öppnade för försämringar för b.la. kollegor med överdagar.
    * skubbtillägget försvann
    * tidsförskjutningstillägget blev per tillfälle passen blev ändrade, inte per timme som passet förskjutits som tidigare.
    * timersättning för restid (t.ex. 6 timmar tur/retur för pass i Karlskrona) Det är inte ens tal om den ersättande restidsersättningen på runt 80 kr/timme utan ett engångsbelopp på 200 kr kallat omstationeringstillägg. Detta för att det var orättvist mot kollegor som inte var stationerade i Malmö.
    * en semesterdag kneps för vissa utav kollegorna med hänvisning till att det fanns två olika uträkningar varav SJ var de som ”gjort rätt” för att den sparade en dag åt Veolia. Att det sedan stod klart och tydligt i det lokala avtalet att semesterdagar ska avrundas uppåt hade tydligen ingen betydelse.
    * Ersättning för läkemedel ströks. Denna gjorde att arbetsgivaren hade kontroll på vem som hade vad och att det inte kördes på triangelpiller. Tyvärr kräver detta tillförlitliga personer som inte utnyttjar denna information. Eftersom förtroendet för företaget är tillintetgjort är kanske detta lika väl.
    * personer i arbetsgivarrepresenterande roll ifrågasätter personal på fältet i alla frågor som ställer krav på prestationer eftersom de inte har tid/har direktiv på att inte engagera sig.

    Kan ha missat eller tillfört något från andra järnvägsföretag. Det sker väldigt mycket negativt i hela branschen just nu och har gjort det speciellt de senaste 3 åren.

    • GA skriver:

      Glöm inte att Kaiko & hans rövagäng, förlängt arbetstidsmåttet för nattarbete.

  26. Che Guevara skriver:

    Jag vill ha ett nytt inlägg på bloggen där det enbart tas upp vilka förbättringar samt försämringar vi fått de senaste åren.
    Att få fram allt så vi kan visa facken (som borde veta), media och allmänheten hur mycket vi redan tappat för Veolias girighet.

    I ett tidigt inlägg skrev någon om en lista som fanns angående detta. Den har jag ännu inte sett. Så låt oss nu hitta allt!
    Låt oss ta fram detta för framförall ST som menar att man måste ge och ta vid en förhandling. Jag undrar varför detta bara gäller oss. Hur kan ni fackliga organisationer ”förhandlat” fram massor av försämringar. Kraven vi har denna gång SKA gå igenom utan att vi behöver ge upp någon av de få rättigheter vi har kvar.

    Så snälla admin. Upp med ett inlägg där vi kommenterar enbart våra försämringar och förbättringar de senaste åren.

  27. Loranga skriver:

    Jag kan berätta lite om hur Veolia behandlar sin timanställda personal vid olyckor. Som säkert är bekant, även för folk som inte jobbar i järnvägsbranschen, är det mer regel än undantag att man under sitt yrkesliv kommer att vara med om minst en olycka med dödlig utgång. Där en person har hamnat framför ett tåg, antingen som självmord eller en ren tragisk olycka.
    En upplevelse som är mycket obehaglig för inte bara lokföraren utan även för tågvärden och resenärerna.

    Lokföraren som kör ihjäl en annan blir tagen ur säkerhetstjänst, och likaså ska det vara med ombordpersonalen. Sedan ska vi vara psykiskt välmående och ”okejade” av läkare innan vi får börja arbeta igen.
    Nu har Veolia insett att det är ”för dyrt” att göra sådan uppföljning av timanställd ombordpersonal, så om en timmis-tågvärd är med om en påkörning av en människa så gäller plötsligt inte de gängse reglerna längre. Tågvärden ska enligt Veolia jobba på som vanligt. Om tågvärden av förklarliga skäl mår dåligt av det inträffade är det plötsligt dennes eget ansvar att sjuka sig, vilket inte är populärt då denne bli ansedd som illojal och ointressant att ringa in igen.

    En timanställd tågvärd har alltså rent krasst detta att välja på när denne är med om en dödsolycka: fortsätta jobba i säkerhetstjänst med psykisk ohälsa, eller att bli arbetslös. Ni kan ju antagligen gissa hur de flesta resonerar..? Ja, precis.

    Att Mikael Danielsson ens kan hävda att resenärerna kan lita på säkerheten på våra tåg är ett dåligt skämt i denna vinstkarusell. Då har jag inte ens tagit upp det bristande underhållet på själva tågen, men det orkar jag faktiskt inte göra idag.

  28. REB. skriver:

    Det finns ingen botten för deras vidrigheter!

  29. Krumeluren skriver:

    Är det undra på att veolia tror vi är övertaliga, när ppl inte kan hålla koll på alla anställda, trots att dom är 11-13 stycken?! Det sitter tre-fyra heltidsanställda o har jour medan man ringt in timmisar för att täcka upp turer!!?? Hade företaget skötts av kompetent personal, o med rätt man på rätt plats, samt med rätt arbetsverktyg så hade det säkerligen blivit effektivare o inte slösats med pengarna heller. Ta tex när det är banarbete o alla ska åka taxi hit o dit, att tex låta hallänningarna sköta trafiken på sin sida o skåningarna på sin sida (om nu banarbetet är på västkusten) verkar ju vara mer ekonomiskt kanske..men nu är jag inte utbildad på Hastus så det finns säkert något med det som Hastus tycker är helt galet. Hastus har ju alltid rätt o man kan nästan tro att Hastus är en person, en sorts master of the staff. Personligen tror jag att Hastus hade varit bra om mer än en-två personer fått utbildning, o den varat mer än ett par dagar..om man nu måste ha så många att sköta ppl. När Hastus skulle börja användas kom det ut information om att person/personer skulle på utbildning o när det var gjort sa man att: Det finns massor att göra med Hastus men att lära oss allt kommer att ta en väääldigt lång tid o kräver nästan en lång utbildning, det vi kan nu är ca 30-40% av vad Hastus kan o det är bara basic. Så med andra ord började man använda något som man egentligen inte kunde ordentligt. Har man skickat folk på fortbildning på Hastus? Om inte så är det kanske något man ska ta tag i så att det blir lite mer effektivitet. Eller så kan man ta ett gäng människor till att ha som första arbetsuppgift att göra scheman.
    Jag är sååå trött på dessa inkompetenta ledare som detta företaget har, att driva något i botten som dom gjort, o får en massa betalt för det, är så fel.
    Jag är så trött på att må dåligt på jobbet…innan så hade man alltid kollegorna. Var det en tung dag för någon så fanns dom där o peppade o fick en att skratta, men nu är det tungt för alla o stämningen är dålig, så det är svårt att hjälpa varandra..även om man försöker så räcker det inte riktigt fram. Tack till alla er där ute som stöttar oss på veolia, o kampen om att alla som jobbar på järnvägen ska få rätt att själva välja om man vill jobba heltid eller deltid, det ska inte vara genomtvingat av företaget pga usel/inkompetent ledarskap!
    Jag hoppas att alla resenärer där ute har överseende med att vår oro gör att vi inte är på topp alla dagar, men det är svårt att hitta motivationen när man har en ledning som försöker rycka mattan under fötterna på en. Vi kommer dock inte att ge oss utan kamp, det kan dom bara glömma. Vi enar oss o grupperar oss, o om facken backar eller lägger sig så är vi redo för att ta saken i egna händer. Det är vårt arbete o vår lön som står på spel!

  30. Ping: Vakuum? | Öresundstågsbloggen

  31. Jag. skriver:

    Kristianstad läggs ner. Informationen om det kom efter att det dagen innan , den 19 / 2 , kommer ett mail. ” möte i kristianstad i morgon ang omorganisationer inom företaget”. På mötet står Mikael Silver och hånflinande säger : vi har beslutat att lägga ner Kristianstad som stationeringsort from 31/5. Alla närvarande tappade andan. På frågan om alla sägs upp svarade dom : det vet vi inte. På frågan om omplacering är möjlig svarade dom:det vet vi inte. INGENTING svarade dom på. Men flinande lämnade dom arbetarna och än idag vet personalen ingenting. Är det värdigt att som anställd bli satt på ovisshet på det viset? Nej, det är det inte. Samtliga mår väldigt dåligt idag. Och ledningen myser för det är precis så dom vill ha sin personal.

    • conxxx skriver:

      Anledningen till att de överhuvudtaget gick ut med den informationen var att de var tvungna att delge det till facket på MBL. Det kom nämligen samtidigt. Annars hade det fortfarande varigt hemligt!
      Det ingår i deras taktik för att mala ner personalen: håll de i ovisshet så hinner de inte förberedda sig på det som komma skall.

  32. Redo för strejk! skriver:

    Antar att folk redan sett det senaste från intranätet, alla ska gå på skubb!! Nu har dom redan hot om vild strejk så då kan dom lika gärna sparka lite extra på dom som ligger. Det här var fan droppen.. som för länge sen började med en droppe men nu är ett stort jävla världshav.
    Nu är det nog!!
    Ge mig klartecken så ställer vi tågen!
    2014-04-04 «
    Senaste nytt från MBL-förhandlingarna
    Under onsdag och torsdag, 2-3 april, denna vecka hölls en ny MBL-förhandling. Giltighetstid på scheman, ett brevutskick och arbetstagarkonsultens arbete var några av punkterna på agendan.
    Under veckans MBL-förhandling kom parterna överens om att göra ett brevutskick till all tillsvidareanställd lokförar- och tågvärdspersonal om deras anställningstid. Vi gör detta för att säkra turordningen vid uppsägning av personal.
    Vi kommer begära in uppgift om:
    Stationeringsort
    Anställningsdatum
    Anställningsnummer
    Brevet postas på måndag den 7 april, och svar ska vara Veolia tillhanda senast den 16 april. Om inget svar inkommer hanterar vi det som att Veolias datum gäller.
    Under mötet kom parterna också överens om att nuvarande scheman ska få förlängd giltighetstid till den 22 juni. Från den 23 juni till den 13 december gäller skubb med bibehållen fridagsnyckel.
    Arbetstagarkonsultens arbete började den 31 mars med intervjuer av ledningspersonal. Konsultens arbete skall vara avslutat och rapporterat senast den 12 maj.
    Nästa förhandling hålls 9-10 april.

    • Sussies FylleTAXI skriver:

      “Konsultens arbete skall vara avslutat och rapporterat senast den 12 maj”
      Betyder detta ovan att uppsägningdatumet kommer flyttas ytterligare?
      Känns så va?

  33. Anonym skriver:

    Skrivet på intranätet
    På förekommen anledning påminner vi
    om att resanderäkning och avgångssignalering i normalfallet inte ska ske från förarhytten.
    Kan någon säga mig vad som är normalfallet… Ingenting är normalt på Veolia!
    Jävla svin som dom behandlar sin personal. Hoppas ingen ger vika i denna strid. Det är våran framtid!

  34. Vill nu! skriver:

    Tycker nog den där Schön ska sätta sig in i hur hans företag sköts innan han uttalar sig.
    Hämtat från intranätet:
    I olika första maj-tal och i media har vi tyvärr framställts som en arbetsgivare som försämrar villkoren och inte bryr sig om våra anställda. Det stämmer inte! Den sortens utspel kanske är en del av dialogen, men jag gillar det inte.
    Jag vill återigen starkt betona att det varsel som lagts inte kommer att påverka säkerheten eller kvaliteten på de tåg-tjänster som vi tillhandahåller. Vi kommer varken minska bemanningen ombord på tågen eller inställelsetiden. Vi gör heller inga förändringar av viloperioder. Precis som innan fortsätter vi också att ha arbetstidsförkortning om man jobbar obekväm tid vid helger och natt. Viktigt för oss är också att vi inte sänker lönerna för våra anställda.

  35. Tågmannen skriver:

    Hej
    Kolla in denna listan känner ni igen nått av namnen i denna listan…
    Befattningar
    Styrelseordförande Jean-Marc Janaillac (f 1953)
    VD Kjell Gunnar Schön (f 1955)
    Styrelseledamot Jean Sturzenegger (f 1955)
    Styrelseledamot Kjell Gunnar Schön (f 1955)
    Styrelseledamot Hans Jonas Pincini (f 1967)
    Styrelseledamot Karl Roger Roland Lundman (f 1951)
    Styrelseledamot Jean-Marc Janaillac (f 1953)
    Styrelseledamot Rolf Tobrand (f 1962)
    Styrelseledamot Marcos Garcia (f 1966)
    Styrelseledamot Johan Lennart Torbjörn Johansson (f 1962)
    Styrelseledamot Maud Maria Albansson (f 1971)
    Styrelsesuppleant Lars-Åke Lennart Björklund (f 1950)
    Styrelsesuppleant Erik Jonas Sjöström (f 1951)
    Huvudansvarig revisor Annika Elisabeth Engström (f 1967)
    Revisor Ernst & Young Aktiebolag
    Hur jävla mycket har inte han blivit uppköpt av Veolia, helt sanslöst….och han som var min hjälte på Seko.

Kommentarsfältet är stängt.