Kära kollegor!

Idag har det anats mycket känslor här på bloggen, många är sjuka men andra ställer upp och jobbar extra. Det är svårt att samla många personer i oplanerade aktioner och det är också viktigt att vi även om vi är arga på varandra inte använder bloggen som klagomur. Det här är ett ställe där vi ska mötas, organisera oss och känna kämparglöd. Här skrämmer vi arbetsgivarna och visar att vi är många. Så är det fortfarande. Vad som är viktigt att komma ihåg är att i oplanerade aktioner är det som sagt svårt att organisera alla människor och därför även farligt att döma varandra för snabbt. Alla människor har olika förutsättningar, vissa kanske inte har fått informationen, andra jobbar timmar och har inte en spänn på fickan och vissa kanske är egoistiska och inte bryr sig. Oavsett, idag tror jag att många blivit sjuka. Många fler än att någon behöver känna sig utpekad. Då kan det väl bara ses som en bonus? Tydligen har mycket administrativ personal gått ut och jobbat på tågen, avgångar har ställts in och det har även ställts in JTF-kurs i Hässleholm. Detta är vad undertecknad hört hittills. Senare under dagen kanske fler blir sjuka och hur många JTF-kurser finns det att ställa in på kvällstid? Kom igen nu, det är klart vi kommer att möta motgångar och konflikter och att det alltid kommer finnas människor som inte vill lyfta ett finger för en gemensam kamp mot något. Men vi MÅSTE fortsätta ändå. Det tar tid att bygga upp något sånt här stort, tänk vad fort vi har lyckats ändå!

Öresundstågsbloggen tar sig friheten att ta bort kommentarer som riktar sig åt fel håll än vad bloggens syfte är så att vi håller oss på spåret så att säga. Så det kan dröja en stund innan vi godkänner kommentarer.

Kom igen nu, var arga men bli inte bittra!

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Kära kollegor!

  1. El Che/Lkf Ck skriver:

    Håller fullständigt med! Fortsätt arbetet med grupperna på depåerna, prata med varandra, stötta, peppa och acceptera varandra! Tappa inte fokus, kollegor!

  2. Christ for President skriver:

    Håller med!! Det som hänt är inget avgörande, bara att fortsätta!!!!!
    Intressant att Veolia laddat upp med extra bussar dock! De var visst oroliga och kände sig tvungna att agera på något sätt, pengar fanns att sätta in!!
    Undrar varför just idag bara!?

  3. Anonym skriver:

    För att alla visste att vi skulle sjukskriva oss. Många väntade på att se hur många sjukskriver sig innan de själva skulle göra det. Men driften var ett steg framåt och de skickade inte ut vakanser så kollegorna trodde inte att folk har redan sjukskrivit sig. Vi måste lita på varandra!! Vi kan inte låta de vinna över oss!

  4. Anonym skriver:

    Tack snälla admin!
    Bra pepping och uppmuntrande ord för att hålla oss på rätt spår.
    Mvh AKS

  5. Christ for President skriver:

    Anade att de trixat med mailen eftersom att det var helt dött i telefonen! Annars är det ju inte en lugn stund med alla vakanta turer! Får se hur de ska lyckas backa upp i fortsättningen för så många är de ju inte på kontoret, det blir ju tufft för dem med dubbelarbete och just att arbeta är väl inte deras starka sida!
    Men vem vet MD kommer kanske ner och tar några pass, han är ju trots allt tågvärd.
    Jaja… Snart rond 2

  6. Guerrillero Heroicos skriver:

    Det är mycket svårt att samla en stor grupp människor och få dessa att gå åt samma håll. Det blir än svårare när det krävs uthållighet, dvs att gruppen ska hållas samman över längre tid. Ytterligare svårare blir det när det saknas en känd och namngiven ledare med förmåga att kunna tala till och övertyga gruppen att gå i samma riktning. Speciellt svårt blir det när gruppen förväntas agera i strid med lagar och uppsatta regelverk, såsom olaglig strejk. När det kommer till handling står var och en sig själv närmast och överväger hur de risker man tar kan påverka sin egen situation på kort sikt. Det långsiktiga tänkandet tenderar att i situationer som denna trängas undan.

    Det är viktigt att alla acceptera att alla inte kommer gå åt samma håll. Att ta strid med personer i den egna gruppen om om vad man anser bör och inte bör göras tar mycket värdefull kraft och energi. Denna kraft och energi kan bättre användas mot den part man är oense med. Interna strider skadar inte bara den egna gruppen utan ger fel signaler utåt. Det stärker motpartens självförtroende samtidigt om omgivningen uppfattar den stridbara gruppen som splittrad och oseriös.

    Det bör övervägas att helt avstå från aktioner som strider mot lag och olika regler. Detta gör det säkert något enklare att få fler att ansluta till gruppen då individens exponering för risker minskar drastiskt. Det finns många andra sätt att agera på än genom olagliga aktioner. Veolia har inte agerat olagligt. Många kan tycka att Veolia agerat omoraliskt och illojalt mot sin personal, men att använda detta som argument i diskussioner med arbetsgivaren, politiker och allmänhet är ofta fruktlöst. I lagen om anställningsskydd finns förvisso en ömsesidig lojalitetsplikt mellan parterna men lojalitet är inget man tar, det är något man förtjänar. Personalens lojalitet mot Veolia kan idag tänkas vara något luggsliten, samtidigt som arbetsgivaren kräver personalens lojalitet att arbetar extra för att få verksamheten att gå ihop. Att i rådande läge tacka nej till extraarbete/övertid är inget uppseendeväckande utan fullt naturligt. Detta inte minst eftersom Veolia själva erkänner att personalen känner oro och stress. Stress tär på krafterna och då blir återhämtningstiden mellan arbetspassen ännu viktigare. Det finns alltså mycket goda och legitima skäl till att säga nej till övertid. Stress kan dessutom leda till arbetsoförmåga och därmed en helt legal sjukskrivning.

    En del av de extra resurser som Veolia behöver utgörs av pensionerade lokförare som hoppar in och arbetar extra. Denna grupp följer säkert utvecklingen mycket väl, samtidigt som de i kraft av sin pension kan klara sig utan de inkomster som extra arbetet ger, om så skulle krävas. Frågan är om pensionärerna känner en samhörighet med den fast anställda personalen i lokförarkollektivet. Detta skulle kunna leda till att de inte erbjuder sina tjänster till dess parterna är överens. En sak är säker, och det är om att den fast anställda personalen kritiserar sina pensionerade kollegor, så kommer deras vilja till att sluta upp i lokförarkollektivet att minska. Pensionärerna ska inte behöva känna någon oro att inte få vidare arbete när konflikten löst sig. Det saknas lokförare och kommer så att göra. Lokföraryrket kräver mycket utbildning, både generell sådan och företagsspecifik. Utbildning kostar mycket pengar.

    Fackföreningarna arbetar säkert intensivt, både lokalt och centralt, men utåt syns deras arbete väldigt lite. Det kommer bli en kamp att vinna politikers och allmänhetens sympati. Då måste kampen börja och den måste vara effektiv. Personalen visar samtidigt misstro mot sina fackföreningars förmåga att hantera frågan genom att själva rusta för och genomföra aktioner. Det är fackföreningarna som ska leda arbetet och det måste de börja att göra nu. Lokala fackliga företrädare bör kalla ombuden på förbunden till öppet möte med personalen. Det måste finnas förståelse mellan medlemmarna och förbundets ombud och förståelse erhålls genom dialog, inte med affischer. Ombuden har säkert mycket att göra men de kan knappast tacka nej till ett möte som behandlar en fråga de själva anser beröra hela branschen. Deras trovärdighet och medlemsunderlag står på spel. Det centrala avtalet medger öppna möten för facklig information där deltagare oavsett facklig tillhörighet får delta och dessutom med lön under mötet. Pengar lockar de flesta vilket borde bidra positivt till deltagarantalet. Till mötet kallas också ansvariga politiker och kanske någon representant för en resenärsförening. Det är valtid och ingen politiker vill framstå som feg att inte vilja möta sina väljare på viktiga möten. Sydsvenskan och Skånskan följer säkert utvecklingen noga och det vet politikerna varför utsikterna för deltagande måste anses vara goda. Det krävs en skicklig moderator som med auktoritet kan hålla ordning på mötet och hindra allt för yviga uttalanden från en uppretad, stressad och orolig personal. Med tanke på personalens skiftgång bör flera, helst tre, möten hållas under samma dag så att så många som möjligt får möjlighet att gå. Mötestiden ska minst vara en timme men inte längre än två timmar. Mötet kommer inte lösa de olösta frågorna utan ska ses som en del i processen. Det behövs en tydlig agenda med ett antal frågor som formuleras i förväg och som de som är tänkta att ge svar ska få chansen att förbereda sig på.

  7. Anonym skriver:

    MD och driften är uppenbarligen smartare än vissa av oss. Jag tror att många heller inte är insatta i detta med sjukskrivning. Dom tror att chefen kan kräva sjukintyg, tvinga dig till vårdcentralen. Så är inte fallet. Om jobbet kräver ett första dags-intyg, så måste dom ordna tid till dig hos företagshälsovården. Det kostar ca 1000 kr. Så det lär kosta att skicka folk flr att ordna sjukintyg. Men även om. Så är det ju inga större problem att bli sjukskriven, inte med tanke på det lidande man går igenom på jobb. Psykisk ohälsa. Då kan man inte ha säkerhetstjänst.

  8. Anonym skriver:

    Jag har ingenting med vare sig Veolia eller järnvägsbranschen att göra men jag blir riktigt jävla glad och stolt när jag läser om den glöd och solidaritet med kollegor som förmedlas här.

  9. Resenär skriver:

    Hej.

    Jag är resenär och tycker att ni gör ett fantastiskt jobb som kämpar mot försämrade arbetsvillkor och mot deltidsarbete. Kämpa på det tar tid och mod för att organisera sig, men ge inte upp. Om det innebär att jag får ta cykeln, bilen eller bussen under en tid för att ni ska få behålla era arbeten, så gör jag gärna det!

  10. REB. skriver:

    Kolleger!
    Tänk på, om vi blir uppsagda från heltidstjänst och erbjudna annan anställningsform(Procent, vikariat eller timanställning) så kommer det att ödesdigert negativt påverka vår A-kassa och pension. Kämpa för heltidsanställning! Strejka för det om nödvändigt!
    Ensam är ingen, tillsammans är vi starka!

  11. El Che/Lkf Ck skriver:

    Tack goa Resenär, det värmer så gott! Tipsa gärna andra resenärer om bloggen.

  12. Medlemsvärvare PRO skriver:

    Jag undrar hur våra timanställda pensionärer kan ha skam i kroppen att överhuvudtaget gå in och jobba nu, under rådande situation? De visar gång på gång att de skiter fullständigt i de yngre och att bidra till att trygga deras framtid. ALLT handlar bara om deras plånbok.
    Hade ni pensionärer handlat likadant om det varit er egen son eller dotter som blivit varslad på företaget?
    Hade ni verkligen gått in och jobbat och ställt upp för Veolia då?
    Nej, ta ni ert pick och pack nu och gå hem för alltid och gör sådant som pensionärslivet går ut på… Och det är definitivt inte att rädda Veolia!

    • PRO skriver:

      Helt rätt! Vi kollegor måste hålla ihop men när det gäller gruppen pensionärer är mitt tålamod slut!

  13. Anonym skriver:

    Av någon märklig anledning så kommer det sedan förra helgen inga mail om vakanta turer.
    Det är ju jättebra att Veolia är gott folkat så det inte blir vakanser. Eller det kanske ligger någon annan sanning bakom det hela? Sanning är kanske den att PPL och TK ringer runt som galningar? Att TK får bolla och trixa runt med jourerna för att täcka upp all vakans?
    Det är uppenbart att Veolia visar upp en fasad nu som ligger ljusår i från den bittra verkligheten…

    • Anonym skriver:

      Det mest skandalösa är,att nu kan våra kollegor knäcka livet av sig utan att det syns.
      Stor skandal.

    • MickelGuld skriver:

      Klockren analys! En tankeställare till er som fortfarande knäcker: Visst kan ni tjäna t ex 4000 på ett övertidspass. Men vad förlorar ni om ni måste jobba deltid resten av livet? På en 75% tjänst så tappar en lokförare ca 9000 i månaden. 108000 om året! Sen kan ni själva räkna ut hur mycket ni går back fram till pensionen. Så SLUTA hjälpa Veolia och SLUTA stjälpa era kollegor och er själva!

  14. lokis skriver:

    Finns säkert kollegor som skamlöst knäcker. Men om Veolia får problem med att tillsätta turer mm så är det nog inget dom erkänner man vill hellre ge sken av att allt går som smort för att helt enkelt knäcka motståndet.

    • 100% skriver:

      Ppl försöker att få folk att byta turer och stationeringsort hej vilt. De ringer upp samma person flera ggr i samma ärende för att övertala dessa att till slut gå med på bytet, ynkligt!

Kommentarsfältet är stängt.