Bloggen finns på Facebook

För att kunna sprida bloggen långt utanför tågen har vi skapat en Facebooksida. Där kan vi dela inlägg,  bilder osv.
https://www.facebook.com/pages/%C3%96resundst%C3%A5gsbloggen/684285404948180?ref=ts&fref=ts

Tex fick denna bild 24 000 visningar på bara ett par dagar. Nästan 500 personer har delat den!

image

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bloggen finns på Facebook

  1. Anonym skriver:

    Jag skulle vilja se Danielsson, Schöön, Bamberger och Walmeus gå till jobbet på julafton, nyårsafton, påskafton, midsommarafton, nationaldagen på kvällstid och säga ”vi måste vara på jobbet annars går inte tågen”. Själv har jag jobbat varje storhelg de senaste 3 åren, har sökt ledigt men inte fått det beviljat någon gång. Och vet ni vad? Tågen har gått! Trots att den viktiga kompetensen varit hemma. Lustigt att tågen kan gå utan alla dessa viktiga personer. De tillsammans tjänar ju mer än vad 10 lokförare gör per år…… Och resenärerna får betala deras löner……..

    • BA skriver:

      Jag skulle tro att de fyra tillsammans tjänar ungefär som 20 lokförare. Linda Walmeus tjänar strax över 90000 i månaden. De övriga herrarna lär tjäna betydligt mer.

  2. conxxx skriver:

    Från SLFF:
    Hämtat från http://www.slff.nu/

    Veolia-Transport sätter en bransch i gungning.

    Svensk lokförarförening varnar för Veolia-Transport och Almegas
    nytänkande.
    Veolia-Transport varslar halva arbetsstyrkan vid Öresundstågen
    om uppsägning. ”Vi måste bli effektivare och anpassa oss efter
    beställarens krav”, säger vd Mikael Danielsson.
    Förstår makthavare, trafikköpare och Veolia-Transport att detta
    utspel om effektivisering äventyrar Sydsveriges tågtrafik?
    Avsikten är tydlig, de anställda är gruppen som skall finansiera
    företagets låga anbud då Veolia-Transport vann upphandlingen
    om Öresundstågstrafiken. Företagets egna problem,
    inkompetens och tillkortakommanden lämnas över på
    tågpersonalen och samhället. Anställda skall i stor skala i
    skuggan av kärv arbetsmarknad tvingas från heltids till
    deltidsanställningar. Till det skall läggas en stor skara av
    timanställda, en anställningsform som redan idag är hårt
    kritiserad av breda lager i samhällsdebatten. Den enskilde
    drabbas av lönedumpning och tillsammans med samhället av
    deltidsarbetslöshet.
    Ett villkor för avreglering, upphandlingar och
    personalövergångar mellan arbetsgivare är bevarade
    anställningsvillkor. Veolia-Transports agerande bryter mot
    denna intention. Järnvägsanställda accepterar inte att bli
    konkurrensmedlet mellan de olika järnvägsföretagen via
    strategier om dumpade arbetsvillkor. Företagen, ofta
    substanslösa, måste sinsemellan konkurrera med egen
    organisation, kompetens och effektivitet istället för att driva
    anställda till en tidsepok som generationer av strävan förpassat
    till historien.
    Framtiden för branschen ser väldigt mörk ut om Veolia-Transport
    lyckas med denna cynism. Branschen dräneras på kompetens
    och en allvarlig risk är att rekrytering av lokförare och
    tågpersonal blir svårare framöver som följd av de undermåliga
    arbetsvillkor som järnvägsföretagen erbjuder. Hög
    personalomsättning leder till oönskade kostnadseffekter och
    dåliga arbetsförhållande och oengagerad personal kan i
    förlängningen även bedömas äventyra järnvägssäkerheten.
    Svensk Lokförarförening kommer tillsammans med övriga
    fackföreningar och intressegrupper kämpa emot Veolia-
    Transport och dess för järnvägen destruktiva strategier.
    Svensk Lokförarförening accepterar inte att ekonomiska
    vinstintressen äventyrar svensk järnväg.
    Halmstad 140319
    Dan Gustafsson
    Svensk Lokförarförening

  3. lokförare skriver:

    fortsätt dela på fb, låt så många som möjligt se denna blogg.

Kommentarsfältet är stängt.