Uttalande från SLFF

Veolia-Transport sätter en bransch i gungning.

Svensk lokförarförening varnar för Veolia-Transport och Almegas nytänkande.

Veolia-Transport varslar halva arbetsstyrkan vid Öresundstågen om uppsägning. ”Vi måste bli effektivare och anpassa oss efter beställarens krav”, säger vd Mikael Danielsson.

Förstår makthavare, trafikköpare och Veolia-Transport att detta utspel om effektivisering äventyrar Sydsveriges tågtrafik? Avsikten är tydlig, de anställda är gruppen som skall finansiera företagets låga anbud då Veolia-Transport vann upphandlingen om Öresundstågstrafiken. Företagets egna problem, inkompetens och tillkortakommanden lämnas över på tågpersonalen och samhället. Anställda skall i stor skala i skuggan av kärv arbetsmarknad tvingas från heltids till deltidsanställningar. Till det skall läggas en stor skara av timanställda, en anställningsform som redan idag är hårt kritiserad av breda lager i samhällsdebatten. Den enskilde drabbas av lönedumpning och tillsammans med samhället av deltidsarbetslöshet.

Ett villkor för avreglering, upphandlingar och personalövergångar mellan arbetsgivare är bevarade anställningsvillkor. Veolia-Transports agerande bryter mot denna intention. Järnvägsanställda accepterar inte att bli konkurrensmedlet mellan de olika järnvägsföretagen via strategier om dumpade arbetsvillkor. Företagen, ofta substanslösa, måste sinsemellan konkurrera med egen organisation, kompetens och effektivitet istället för att driva anställda till en tidsepok som generationer av strävan förpassat till historien.

Framtiden för branschen ser väldigt mörk ut om Veolia-Transport lyckas med denna cynism. Branschen dräneras på kompetens och en allvarlig risk är att rekrytering av lokförare och tågpersonal blir svårare framöver som följd av de undermåliga arbetsvillkor som järnvägsföretagen erbjuder. Hög personalomsättning leder till oönskade kostnadseffekter och dåliga arbetsförhållande och oengagerad personal kan i förlängningen även bedömas äventyra järnvägssäkerheten.
Svensk Lokförarförening kommer tillsammans med övriga fackföreningar och intressegrupper kämpa emot Veolia-Transport och dess för järnvägen destruktiva strategier.
Svensk Lokförarförening accepterar inte att ekonomiska vinstintressen äventyrar svensk järnväg.

Halmstad 140319
Dan Gustafsson
Svensk Lokförarförening

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Uttalande från SLFF

  1. Föraren i Mellansverige skriver:

    Hallå på er! Vi i övriga järnvägssverige följer er, och hejar på! Måste vara ert helvete som ni sitter i nu, en arbetsgivare som struntar i personal och säkerhet. Det kan inte vara roligt med dom interna tjafsen som blir också. Bara det måendet måste få fler att bli sjuka… Tystnaden från fackförbunden skrämmer mig också, hoppas verkligen att ni får mer information från dom, än vad vi andra kan se. Det är en riktig skandal att ni ska behöva organisera er ”privat” för en eventuell strejk.
    Det jag funderar på är, kan SLFF förhandla och organisera strejker i nuläget? I så fall är det guldläge för det förbundet. Dan Gustavsson här ovan, kan kanske berätta hur det fungerar?
    Stå på er!!!

  2. Föraren i Mellansverige skriver:

    Kom på att Byggnads fick igenom FÖRBÄTTRINGAR för sina medlemmar, under strejkhot IGEN, förra veckan. St och SEKO, när gjorde ni det senast???????

    • 100% skriver:

      Ja! Vi får kanske förlita oss på SLFF. Tar de ut sina medlemmar i strejk får väl de övriga facken sympatistrejka, eller?

  3. NissePisse skriver:

    SEKO i fjol

Kommentarsfältet är stängt.