Hej alla kollegor, instruktörer och handledare!

 

Inskickat till trottpaveolia@gmail.com

Jag har tänkt på en sak. Hur skulle det bli om alla instruktörer och handledare skulle avsäga sig sina uppdrag? Hur funkar det, blir man väldigt utsatt som individ då? Tänk om Veolia inte hade kvar några instruktörer, eller bara några få, vilket kaos! Fast man kanske kan hyra in det utifrån? I alla fall för att hålla JTF-kurser, vilket i och för sig är bra för oss som vill jobba vidare. Men svårt att få till tex en fordonsutbildning, men det behövs väl inte när det råder övertalighet å andra sidan..

Finns det någon instruktör som vågar organisera detta, om bara några stycken börjar så kanske fler vågar haka på? Förstår ju om många känner att de sitter i kläm mellan två stolar, men tyckte ändå det var intressant att undersöka. Vad säger ni som är instruktörer? Skulle ni våga detta? Såklart är det ju bara en bonus vid sidan om våra redan storartade planer och krav.

Med vänliga hälsningar från er kollega i Malmö

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Hej alla kollegor, instruktörer och handledare!

  1. T.R. skriver:

    Att instruktörerna ska avsäga sig sina uppdrag tycker jag är väl mycket begärt. Jag är övertygad om att de kommer att strejka med oss i en facklig / vild strejk den dagen när den kommer. De är bra folk allihop! Kommer bara att tänka på ett rövhål, men han har lämnat oss vanliga dödliga. En yngling som gjort en kometkarriär via facket (ST), Instruktörsskap, Teknisk rådgivning och som numera återfinns på direktionsvåningen i Malmö och basar för “säkerheten” här på firman.

    • vera skriver:

      Jag tror inte ni ska räkna med instruktörerna. De har lojalitetslön.
      De tillhör väl heller inte dom som varslats om uppsägning?

      • Krumeluren skriver:

        Förra gången det var varsel så gällde det även instruktörerna. Det är ju ancienniteten som gäller o dom är åkande personal när dom inte är instruktörer.

  2. I skriver:

    Bland oss instruktörer finns det säkert dom som är bland de som blir varslade. Alla har inte många anställningsår. För min egen del är det självklart att delta i vild strejk om det blir aktuellt. Vår arbetsgivare har inte på något sätt behandlat oss ett dugg bättre än övriga tågvärdar/lokförare. Men att avsäga sig uppdraget känns inte i nuläget relevant, så länge solidariteten inte har nått längre än att vissa fortfarande arbetar övertid. Men visst skulle det kunna bli aktuellt…..
    Vad menar vera med lojalitetslön?

    • vera skriver:

      Vissa yrkesgrupper i samhället får inte betalat efter vad de presterar, den lön de har förutsätter att de ska vara mer lojala med arbetsgivaren än andra på arbetsplatsen “Lojalitetslön”.
      Jag vill även svara med att ändra din mening.”Men att avsäga sig uppdraget känns inte i nuläget relevant, så länge solidariteten inte nått längre än att vissa fortfarande arbetar övertid”.
      Till att bli “Men att avsäga sig lönen för uppdraget att vara instruktör känns inte i nuläget relevant, så länge solidariteten inte nått längre än att vissa fortfarande arbetar övertid”.
      Det blir inte aktuellt för instruktörerna att avsäga sig uppdraget förrän de är med på listan av uppsagda. Att vänta på att andra gör något har tydligen blivit ett signum inom järnvägen. I det fallet är det ingen skillnad på instruktörer och andra anställda.
      Bra att det är självklart att du ska delta i den vilda strejken. Jag hoppas verkligen att jag har fel i min analys, men vi får se. Skit nu i detta och kämpa på.

    • Anonym skriver:

      Såg att det kom lkf-knäck i Halmstad på sms igår, är det någon som vet om hb personal fortf knäcker? Frågat åt en vän…

      • Mallorca nästa skriver:

        Det kom ett Malmöpass som togs av en Malmöförare. Halmstadpasset togs av en Halmstadförare. Det finns nog knäppgökar på alla depåer, tyvärr!

  3. Vi är många skriver:

    Jag tycker det är viktigt att vi har rätt fokus nu. min personliga strategi är att inte räkna med att alla kommer att ställa upp på allt, och att vissa kommer fortsätta extraknäcka och att instruktörer kommer att agera olika osv. Det viktigaste för mig är att se att det trots dessa finns ett flertal som står på sig och som håller ihop för varandra. Ofta är det ju så saker fungerar i början, det finns ju trots allt en tydlig kärna och då kommer så småningom den kärnan att växa, det är iallafall min uppfattning av hur saker brukar fungera när så pass många blir behandlade så dåligt på samma gång.
    Det finns nog en stor skara personer på vår arbetsplats som kanske inte är vana att ta ställning utan bara följa strömmen, det är ju skillnad på att sitta framför tvn och tycka saker mot att bli utsatt för något vidrigt som kräver en konkret handling. jag tror att denna ”illojalitet” som vi upplever OFTAST handlar om detta. Visst förekommer det att folk med vana och koll beter sig dåligt och illojalt, men tror verkligen att vi vinner på att inte utgå ifrån detta. fokusera på dom som är med, resten är kanske inte emot utan kanske bara mycket passiva vilket ser ut som att dom är emot. Tänk också på att företaget har satt in sitt tunga artilleri med motstrategier nu för att splittra oss. Jag blev själv uppringd en dag och hade jättesvårt att säga nej, trots att jag anser mig vara helt övertygad, hård och principfast.
    Kom igen nu, tappa inte fokus!

    • vera skriver:

      Jag har inte tagit en grön tur på 15 år. inte fan har det varit svårt. De ringer inte längre, för de vet vad de får för svar. Det finns andra som behöver arbete och jag behöver mer fritid. Det räcker gott och väl med heltid.
      Har jag inte en lön som jag kan leva på så är det där striden ska stå.
      Precis som den gör nu på Veolia. Deltidslönen räcker inte.
      Det är klart ni inte ska tappa fokus, men det behövs en ideologisk medvetenhet för att nå framgång.
      En liten berättelse ur verkligheten som kan förklara vad jag menar.
      -En chef blev tillfrågad varför man gjort en lägre uppräkning av kostnadsökningarna än de beräknade. Han svarade “att den inspirationen behöver all verksamhet för att utvecklas”. Där efter kom ett uttryck som också blivit något av en given sanning, nämligen att “när man lever på offentliga medel har man en skyldighet att effektivisera”.
      Det är detta som genomsyrar vårt samhälle och effektiviseringsvinsten tillhör inte oss.

  4. Malmö skriver:

    Givetvis knäcker hb fortfarande.

  5. I skriver:

    vera. Tycker inte att du ska ta dig friheten att “ändra” min kommentar. Du försöker med det påskina att pengarna för uppdraget är viktigare än mitt/vårt intresse att utbilda och förkovra mina kolleger. Jag har uttryckt mig som jag har gjort av en anledning. Är helt övertygad om att stridsviljan hos instruktörerna är helt i nivå med resten av personalen. Har aldrig ansett att instruktörsarvodet är någon “lojalitetslön” utan ett kompetenstillägg.

  6. Lokförarkollega skriver:

    Vera, är det osämja du försöker att skapa genom att slänga dig med ord som lojalitetslön och att ta dig rätten att ”ändra” andras kommentarer? I så fall lyckas du ganska bra känner jag rent spontant. Frågan är varför instruktörerna skulle avsäga sig sina uppdrag och göra det offentligt när alla andra, inklusive DU och jag, ”står upp och krigar” bakom alias?

    Nu när den första kämpaglöden håller på att falna är det som allra viktigast att hålla ihop och få fart på den igen! Inte börja kasta skit på varandra!

    Så länge det är en vild strejk som planeras så finns det kollegor som ALDRIG kommer att ställa upp på den. Det är bara att gilla läget. Att kollegor knäcker under en vild strejk är också helt ofrånkomligt, det finns alltid folk som ser en möjlighet att tjäna extra pengar.

    Fokusera på de som aktivt vill delta i denna aktion och gör något bra av den istället för att lägga energi på andra som inte är intresserade. Så länge arbetstagarorganisationerna inte står bakom en strejk så blir det så här.

    Keep up the good work!

  7. vera skriver:

    Och Calle Bildt tar styrelseuppdrag i Lundin Oil för att stoppa svälten i Sudan (metafor).
    Jag har under mina över 30 år på järnvägen inte träffat någon som haft det argumentet för att bli
    instruktör och jag har en del som jag umgås med privat. Anledningarna har varit helt andra till exempel att man tröttnat på att köra tåg, kvartstid, nattjänst, man vill vara ledig på helgerna och lönen. Jag ändrade din kommentar för att du skulle förstå och det gjorde du, för den kniven visste var den satt. Hur förklara du annars det här? ” så länge solidariteten inte nått längre än att vissa fortfarande arbetar övertid”. Ingen ska räkna med att någon annan tar striden åt er. Ni måste göra det själva.

  8. I skriver:

    vera! Bland oss instruktörer finns det en hel del som drabbas av uppsägningar och jag är helt övertygad om att viljan att gå ut i vild strejk är precis lika stor som hos resten av personalen. Du försöker tala om för mig varför jag valt att ta uppdrag som instruktör. Det har du ingen aning om. Jag har pedagogisk utbildning sen tidigare och tycker det är väldigt roligt att kombinera mitt arbete på tågen med att utbilda. Jag har inte tröttnat på mitt arbete ute på tågen. Vi har ingen kvartstid på vårt företag. Jag arbetar varannan helg precis som alla andra och tillägget är faktiskt inte så stort att det är avgörande för mig.
    Vad är ditt syfte egentligen? Att så splittring mellan oss som är på väg att ta striden tillsammans mot arbetsgivaren. Arbetar du överhuvudtaget på Veolia, eftersom du inte känner till att vi inte har kvartstid?! Jag har varit med och skrivit kommentarer på den här bloggen sen dag 1, men under annan alias, så du behöver inte tvivla på min stridsvilja.
    Tycker också att inlägget från Lokförarkollega här ovan mycket bra sammanfattar vad som gäller i framtiden.
    Vi kan inte räkna med att alla kommer att delta i sanktioner som inte är sanktionerade av facket, därför är det desto viktigare att vi som är beredda att gå i vild strejk håller ihopa och inte sår splittring emellan oss. Därför lämnar jag nu denna ytterst ofruktsamma diskussion.
    Vi ses på barrikaderna!

  9. Anonym skriver:

    Bra allihopa! jag tycker vi lämnar sånt där åt sidan, vi är smartare än så. kom igen!

  10. Direktör muller skriver:

    Stämmer det att en lokförare i malmö fått sparken pga diabetes?
    Kunde inte denna personen utbildats till en av de lediga tjänsterna på driften?
    Mvh Direktör muller

    • Anonym skriver:

      Nej

    • 100% skriver:

      Jodå det stämmer bra det. Carolina Fröjdh fick sparken som förare pga diabetes. Om företaget skulle betala hennes uppsägningslön ställdes villkoret att hon skrev under ett papper på att hon avsa sig återanställningsgarantin. Om hon inte gjorde detta skulle hon vara sjukskriven sin uppsägningstid. Mikael Silver tyckte att företaget visade sin “goda vilja” i ochmed detta.
      Hon är inte den enda som fått ett sådant erbjudande

  11. conxxx skriver:

    Länka vidare till tidningar, etc. så att fler får reda på hur “Sveriges bästa arbetsgivare” behandlar sina anställda!
    Fy fan! är den enda kommentaren jag kan komma på.

  12. Anonym skriver:

    Vilka jävla kräk alltså! De ska nog börja passa sig snart…

Kommentarsfältet är stängt.