Från Seko angående förhandlingarna

Inskickat till trottpaveolia@gmail.com

Angående STs förhandlingsdelegations information om avtalsförhandlingarna på Öresundståg

Vi brukar inte bemöta information från ST, även när de angriper SEKO. Vi tror helt enkelt inte att det finns något värde i käbbel mellan de fackliga organisationerna. 
Vi får göra ett undantag nu, frågan är för viktig och förvåningen över STs agerande är för stor. Själva brevet från ST är bifogat, nu tänkte vi gå igenom det punkt för punkt. Men först en kort information om vad som händer i förhandlingarna:
Veolia och fackförbunden möts idag (13 maj) för att avsluta förhandlingarna. SEKO Öresundstågs ordförande Jens Kvist tror inte att man kommer att enas. Absolut deadline för att inte gå till konflikt är satt till 15e maj. Så där står vi nu. Tillbaka till brevet.
”Vi känner att vi är väldigt nära en lösning på den andra delen också, lokaltågsdelen, som gäller för oss.”
Den känslan är ST ganska ensam om. Tvärtom så har förhandlingarna präglats av ganska stort avstånd.

”Säger ett fackförbund upp avtalet på andra grunder, alltså ogiltligt, så får detta fackförbund böta en stor summa.”
Det är rörande att ST räknar våra pengar, men man har fel i sak. Avtalet är uppsägningsbart, det var ett villkor SEKO stred för att få in just för att kunna stoppa ett sådant beteende som Veolia ägnar sig åt på Öresundståg. Man kan inte få böter för att man utnyttjar sin rättighet till konfliktåtgärd.

”Hos Öresundstågen har nya ägaren Veolia varslat för att återanställa många på 90%.”
Formuleringen är konstig och tyder på att den som skrivit STs brev inte har så stor facklig erfarenhet. Arbetsgivaren varslar om uppsägning, inte om återanställning. Att gå ned till 90% tjänstgöringsgrad är fullständigt oacceptabelt för SEKO. Samtliga som varslats ska få gå på fast heltid, utöver detta kan SEKO gå med på upp till 10% deltidare, för att få semestrar och liknande att fungera.

Bestämmer sig samtliga fackförbund för att säga upp avtalet så blir vi avtalslösa och har bara svensk lag att luta oss mot.”
Lite svårbegripligt, SEKO kan säga upp avtalet och gå till konflikt, det kan ST också göra. Eller så kan man stå bredvid och titta på. För den fackliga tyngden i konflikten är det rätt oviktigt att få med ST. Men för sin egen heders skull så borde man kanske delta. Om avtalet sägs upp så skrivs det på en vecka i taget fram till konflikten bryter ut. Under konflikten gäller givetvis inga avtal enär det inte går några tåg. 
”Efter detta måste det centrala avtalet förhandlas om igen samt måste alla lokala avtal omförhandlas från grunden.5:45/6:45-Spärreglerna på morgonen, möjligheten att erhålla NK-dagar, Ståg-dagar, 19/05-regler. Allt detta måste förhandlas om.”
Arbetsgivarna är inte intresserade av att ta om hela avtalsrörelsen, det handlar om att lyfta in frågan om rätt till heltid i det centrala avtalet. Samtliga arbetstidsregler ST räknar upp blir dessutom ganska värdelösa om personalen tvingas in på deltid. Då kan arbetsgivaren lätt kringå spärregler genom att helt sonika inte låta personen jobba.

”Vi på ST arbetar för att få ett bra centralt avtal som vi kan arbeta efter i framtiden och detta sker bara genom förhandlingsvägen.”
Det är glädjande att ST arbetar för ett bra avtal, och ett lyft jämfört med i somras då man inte ens var med i de avslutande förhandlingsomgångarna. Givetvis når man ett bra avtal förhandlingsvägen, men knappast genom att gå ut med att man tänker ställa sig helt bakom arbetsgivarens förslag. ST står bakom åkandekollektivet till 90%, vore en lite elak men träffande beskrivning.

Brevet från STs förhandlingsdelegation har inte spridits bland deras egna medlemmar på Öresundståg. Man kan spekulera i anledningen till det.

Styrelsen SEKO lokförarna Stockholmståg

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Från Seko angående förhandlingarna

  1. Guerrillero Heroicos skriver:

    Om innehållet i ST:s brev är korrekt återgivet av Seko, så saknar ST:s uttalanden motstycke i svensk fackföreningsverksamhet. Det är en produkt av okunskap och rädsla som står i direkt konflikt med deras medlemmars intressen.

    Seko:s kommentarer till ST:s brev stämmer i all väsentlighet. Det bör påpekas att det efter en eventuell konflikt (strejk) så är förhållandena lika för arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsgivaren har lika lite som arbetstagarna ett centralt eller lokalt avtal att luta sig mot. Det ligger därför i båda parters intresse att snabbt nå en överenskommelse, för att bedriva tågverksamhet utan avtal får i princip liknande effekter som en konflikt. De arbetsgivare som inte direkt är inblandade i konflikten kommer vara mycket angelägna om att parterna snabbt kommer överens om ett centralt avtal, för om det inte finns ett centralt avtal så gäller det alla i branschen.

    Min bedömning är att arbetsgivarna har mycket mer att förlora på att ett centralt avtal inte tecknas. Detta förutsätter dock att arbetstagarna följer de lagar och regler som i övrigt gäller, som exempelvis arbetstidslagen. Vid de centrala förhandlingarna kan fackföreningarna kräva att tidigare gällande lokala avtal fortsatt ska gälla, inte minst som att konflikten inte handlar om de lokala avtalen utan begränsning av visstidsanställning och deltid i det centrala avtalet. Det blir en förhandlingsfråga där den part som är skickligast och behåller kylan längst kommer att dra det längsta strået.

  2. lokis skriver:

    Jag har idag ringt till Seko för att bli medlem eftersom jag tycker det är viktigt att många deltager i den eventuella strejken. Jag är redan med i ett annat fackförbund detta tänker jag gå ur.
    50 kr/månad kostar det som ny medlem hos Seko de första 6 mänaderna ,vill man sedan gå ur går det bra att göra med omedelbar verkan alltså ingen uppsägningstid. Man blir medlem direkt då man gjort sin medlemsansökan så snabbar ni på hinner ni som inte är med i Seko gå med.

  3. Cynist Javisst skriver:

    ST verkar inte vilja riskera att säga upp avtalet. De gick redan i början ut med en fråga till medlemmar vad de kunde tänka sig att sälja ut från avtalet.
    Nu försvarar de sitt agerande med en tjurighet som saknar motstycke, sprider vilseledande information till medlemmarna och i vissa fall rena lögner.
    Kan orsaken stå att finna hos den person som sitter och förhandlar för ST?
    Hans egen lön dubblerades till dubbel Lokförarlön när han tillfälligt plockades in som chef på DSB First.
    Enligt en viss paragraf i kollektivavtalet har han fått behålla sin löjligt höga lön efter övergången till Veolia fast han nu bara är Lokförare, han får till och med lönehöjningarna varje år. Skulle det lokala avtalet på Veolia sägas upp blir han så klart av med sina höga lön.
    Jag påstår inte att det ÄR så att han förhandlar i eget intresse men turerna kring ST och de här förhandlingarna blir bara konstigare och konstigare.
    Fackliga ombud har en utpräglad förtroendeställning, de måste åtnjuta anseende både hos sina motparter och inte minst hos organisationens medlemmar. Det ställs helt enkelt mycket högre krav på dessa än vanliga anställda. Skulle ett fackligt ombud förhandla till sig egna förmåner är det skäl för uppsägning.
    Googla på AD 142/1998

    • Som det kan bli skriver:

      Det är medlemmarna (passiva som aktiva) som valt honom på årsmötena och då har de accepterat möjligheten att det kan vara så.

      • Anonym skriver:

        Kan inte förstå hur man kan sponsra en förening som skiter i sina medlemmar, för mig helt ofattbart.

  4. kosan skriver:

    Det enda riktiga som stod i ST mail var receptet längst ner på rabarberpaj 🙂

  5. Slav apan skriver:

    Seko har sagt upp avtalet ni kan läsa mer på Sekotidningen .

  6. RacerBlade skriver:

    Hade varit intressant att få fram siffror om timmanställda /anställningsformer på Veolias övriga verksamheter. Upplever att ex deras bussdivision är uppbyggd på just timmisar/daglönare.
    Är det så , borde detta komma fram i media!! Detta för att slå hål på Micke Ds argumentationer om att Veolia vill ha Heltidsanställda i huvudsak.

Kommentarsfältet är stängt.