Seko varslar om strejk på järnvägen

Från Sekos hemsida

Förhandlingarna om ett nytt avtal på spårtrafikens område har strandat och Seko, Service- och Kommunikationsfacket, varslar därför idag (20/5) om konfliktåtgärder. 

Seko varslar om strejk eftersom motparten, arbetsgivarorganisationen Almega, kategoriskt tillbakavisat det förslag som Seko har presenterat gällande begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar i det centrala branschavtalet för spårtrafiken. 

 

Konfliktens kärna handlar om att tågoperatören Veolia, främst verksam i Öresundsregionen, har sagt upp hundratals anställda samtidigt som man vill omvandla en stor del av de tidigare heltidstjänsterna till otrygga tim- och deltidsjobb. Seko varslar om strejk för att förbundet vill ha ordning och reda inom den alltmer avreglerade järnvägsbranschen.

 

– Vi kan inte acceptera att företag först dumpar sig in på en marknad och sedan gör våra medlemmar arbetslösa eller tvingar dem att söka flera jobb för att kunna klara sin försörjning. Veolia är ett dåligt exempel på hur avregleringen slår mot våra medlemmar. Vi varslar om strejk därför att vi vill undvika att det här beteendet, som strider mot allt vad den svenska modellen innebär, får ytterligare fotfäste på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.

 

Trots att Seko fört intensiva förhandlingar på alla nivåer och presenterat flera förslag på lösningar, har inte förbundet fått gehör från motparten för några av sina krav

 

– Vi ser ingen annan utväg än att varsla om konflikt för att, förhoppningsvis, få igång konstruktiva samtal igen. Bollen ligger hos vår motpart, som utåt sett talar varmt om den svenska modellen. Vi måste nu förhindra att spårtrafikbranschen utvecklas till en tim- och deltidsbransch, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

 

Sekos varsel träder i kraft den 2 juni kl. 03.00 och innebär total arbetsnedläggelse, strejk för samtliga medlemmar inom Öresundståg och Snälltåget.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

92 kommentarer till Seko varslar om strejk på järnvägen

  1. Anonym skriver:

    Härliga tider! Direktör Danielsson uttalar sig om saken i Svenska dagbladet: “Vi har ärvt ett kollektivavtal från en annan operatör”. Ja, vad tror han egentligen? Att det är fritt fram för vem som helst som inte kan räkna, att lägga ett underbud på trafiken och sen finansiera det genom att hitta på ett nytt avtal med de som gör jobbet på firman. Nä, vilket rikspucko! Det räcker nu!

    • Anonym skriver:

      Fråga det lilla gossebarnet Mats Persson, han som inte ens är torr bakom öronen.

    • Anonym skriver:

      ÄRVT ett kollektivavtal?
      Det var ta mej fan det dummaste jag någonsin hört, avtalet inrangerades.
      Veolia har suttit i långa förhandlingar, till slut blivit överens med facken om allt man var tvungen avstå för att behålla överdagarna och skrivit på det nuvarande avtalet.
      Ärvt… Veolia har ju själva förhandlat fram det!

  2. dunder o brak skriver:

    Nu jävlar är det krig, ingen ska beröva oss våra anställningar och heltider. Tycker personligen att Danielsson och andra högdjur kan dra något gammalt över sig och gå i ide. Dessa människor har inte gjort ett dugg för att göra något bättre än om dom har fått en massa kritik gällande information och bemötande gentemot oss anställda. Låt oss nu visa oss starka, vi ska dra denna kampen till sin slutliga spets. Upp till kamp alla, nu har vi äntligen chansen. Nu får AG ge lite för att få vårt förtroende tillbaka och vi vill ha respekt och våra heltidstjänster, vi vill kunna leva och försörja oss på våra löner utan att behöva dubbelarbeta.

    • bamsefar666 skriver:

      Få förtroendet tillbaka??
      Kommer ALDRIG att hända, vad fan de än gör… inte ens dubbel lön och 10 veckors semester kommer få mig att lita på något de säger eller gör utan att misstänka att de har en baktanke till deras fördel…

      • Bamsemor skriver:

        Håller med! Jag kommer aldrig att lita på någon i ledningen igen. De har visat gång på gång att de betraktar oss som smuts. En sådan syn på sina medmänniskor förändras inte. De tycker säkert att det är ett hån att jag ens kallar oss medmänniskor.
        Nej aldrig att jag skulle lita på dem igen!

  3. Äta piskan skriver:

    Läste på intranätet att ST och Veolia har kommit överens och gjort ett avtal. Jag kan bara med fullaste respekt vädja till min ST kolleger att lämna ST och gå över till Seko, för då har AG ett avtal som inte har någon verkan om alla lämna ST.
    Sköt om er där ute

  4. Franz Jäger skriver:

    Hur kan ni kollegor, förhoppningsvis få till antalet, som är kvar i ST fortfarande stödja deras verksamhet? Har ni inte ens vid denna tidpunkt förstått att deras intressen går helt i linje med AG:s? ST förhandlar verkligen inte för medlemmarnas överlevande. De står i motsatta hörnan av ringen jämfört med Seko.
    Jag har lämnat ST till förmån för Seko av den enkla anledningen att jag kan aldrig stå och se en kollega i ögonen och säga att jag är stolt ST:are och försvarar det dem håller på och genomför i detta nu!
    Ni som är kvar i ST, ta er en riktig funderare på vad det är ni stöttar genom er medlemsavgift…

  5. Anonym skriver:

    Det här var dagens roligaste reaktion på strejkvarslet som ligger. Veolias kommunikationsansvarige Eva Tiséus säger i en (av Veolia beställd) intervju följande “– Seko vill väcka en större fråga och tar i lite”.
    Hon funderar vidare på att ta fighten med SEKO i den offentliga debatten “Vi har valt att inte debattera öppet med Seko i media, men det får vi nog ta och göra.”
    Läs resten här:
    http://www.dagensopinion.se/veolia-om-sekos-attack

    • Anonym skriver:

      “– Det är naturligtvis en tuff situation som vi hamnat i, inte minst för våra anställda som får läsa om sin arbetsgivare på det sättet.”
      Hahahahaha, stackars oss som får läsa om Veolia, dom är ju så fina och rara innerst inne!

    • Anonym skriver:

      Fy fan, när har de börjat bry sig om oss?
      “Det är naturligtvis en tuff situation som vi hamnat i, inte minst för våra anställda som får läsa om sin arbetsgivare på det sättet”
      Eva, vi vet vem ni är, vi behöver inte läsa om Veolia, vi är faktiskt anställda på Veolia!

  6. Direktörens pojkvän från bromölla skriver:

    Hur kan st-medlemmar godta att st går med på att omvandla heltidstjänster till deltid??? Hur är det möjligt???? Tycker ni borde visa ert missnöje och gå ur detta skitfack! Visa lite solidaritet mot era kolleger som vill slåss för denna viktiga sak! Så trött på folk som inte “orkar” byta fack….DETTA ÄR EN VIKTIG FRÅGA!

  7. conxxx skriver:

    Det är i tider som denna som solidariteten sätts på prov! ST vakna! Veolia blir inte bättre för att ni försöker lösa detta med meningslösa förhandlingar som ändå ger för många deltider. Veolia kommer att sätta kniven i ryggen på er så fort de ser en chans, de har det bevisat gång på gång.

  8. kosan skriver:

    Imorgon kommer säkerhetsinspektören att köra en tur till Göteborg. Fortfarande för många lokförare?
    Vilka andra företag håller på med sånt här trams? Ska Mikael Danielsson jobba som tågvärd när det behvös? Linda Walmeus som biljettgranskare? Susanne müller som kundvärd?
    Komiskt!

  9. Mvh Kauko's tomma whisky flaska skriver:

    Vad ska man säga om detta video klippet om Veolia? Kan det vara något man kan ladda ner som ring signal eller ?
    Grattis och Tack Öresundståg AB och Gunnar Wulff med sitt inflytande ( ex Veolia anställd ) för att ha anlita en sådan aktör som Veolia som har SÅ HÖG ETIK & MORAL.

  10. Mvh Kauko's tomma whisky flaska skriver:

    Det han säger påminner mig om nått hmmm va det inte något med att det sa att inget skulle förändras på första mötet, och precis efter så började de bryta avtal, gör arbetsgivarbeslut det ena efter det andra och bråka med facket. Hmm visst ringer detta någr klocker, eller ?
    Det roliga är att i USA så är facken svaga och DE går i taket annars brukar abetgivaren få göra prcis som det vill i USA.

  11. ? skriver:

    youtube.com/watch?v=2pOmaGePxtM

  12. L.L skriver:

    Veolia är ett märkligt företag. Ett konglomerat som enbart sysslar med upphandling av offentliga verksamheter. Vad dessa sen gör, spelar mindre roll tycks det som. Varhelst det är en upphandling av soptömning, avloppshantering, buss, spårvagns eller tågtrafik – ja där är Veolia och bökar med sitt fula tryne. Veolias expertis om man kan tala om en sådan, är att vinna upphandlingar på felaktiga kalkyler och sedan tjäna pengar genom att sköta verksamheterna på ett så bristfälligt sätt som möjligt – materiel och personal kör man i botten. Jag är så jävla trött på denna samhällsfarliga snyltfirma, hoppas det går åt helvete för dem med att förstöra våra anställningsvillkor ytterligare.

  13. knallen skriver:

    Jag blir så himla ledsen av att behöva se sånt här! (OBS om Eva Tiséus läser det är, det är ironi! Blir egentligen glad av att se Veolia dras i smutsen där dom hör hemma)

  14. knallen skriver:

    Verkar som att Veolia tagit bort “senast ändrad”-tiden från min arbetsdag. Dom börjar nog bli rädda för att det går åt skogen snart!

    • Anonym skriver:

      Skriv ut alla dina arbetsdagar tre veckor framåt 🙂 det har jag gjort 🙂

    • Franz Jäger skriver:

      Jag vet inte om ni la märke till detta fenomen, men den 30/5 kom det mail om en vakant växlingstur i Hb. Den vänliga själen på TK hade bifogat en screenshot på turen. Nämen, vad nalkas längst ner på turen som är utklippt ur ”Min arbetsdag”? Jojomensan, följande: ”Senast ändrad: 2014-05-30 17:09:53”!
      Det verkar som om Veolia än en gång, för vilken gång i raden?, ljugit oss rakt upp i ansiktet. Enligt ett tidigare mail från en viss IT-person i Sthlm, var den funktionen borttagen av många anledningar. Men den finns tydligen kvar för tjänstemännen i deras ”Min arbetsdag”.
      Än en gång har Veolia visat att det är skillnad på folk och folk…

  15. Guerrilliero Heroicos skriver:

    SLFF varslar om strejk
    http://slff.nu/-07/index.php?id=168

  16. Anonym skriver:

    Kul att antigen är hastus galen eller så växlar någon hm-förare i 17 timmar imorgon, hoppas man får bra betalt iaf.

    • Anonym skriver:

      Ja, och föraren har inte ens 11h vila inför nästa pass. Börjar dessutom på annan ort dagen efter.Vad är det för idiot som tackar ja till något sådant?
      Vad pysslar våra säkerhetsansvariga med? Är det verkligen ingen som tänker stoppa detta vansinne?

      • Hopplöst skriver:

        Var är samma persons veckovila mellan d 23/5-3/6
        Vågar Veolia tumma på säkerheten gång på gång. Detta bevisar väl att Veolia inte har något på järnvägen att göra?

      • Skitsnacket skriver:

        Varför kollar ni inte upp verkligheten istället för gnälla över hur det ser ut på ett papper.

    • Kattskit skriver:

      Finns nattvxl så det är förmodligen bra betalt för en timmis

  17. tågis skriver:

    Veolia blir inte sålt denna gången heller pga att köparen lade för lågt bud. Veolia skulle bara godtagit detta då dom själva lägger bud som är långt under skäliga bud.

    • Anonym skriver:

      2014-05-22«Budet på Veolia Transport accepterades inte
      Sedan februari 2013 har vår ägare Transdev velat avyttra Veolia Transport Sverige. Efter en lång process lämnades i förra veckan ett slutgiltigt bud av en intressent. Det budet har nu Transdevs styrelse meddelat att man inte accepterar. Anledningen är att man ansåg budet alltför lågt.
      Transdev kommer den närmaste tiden föra en strategisk diskussion för att besluta om de vill fortsätta avyttra Veolia Transport Sverige eller om de, mot bakgrund av vår mycket positiva resultatutveckling, åter vill satsa på den svenska marknaden.
      – Jag har stor respekt för att ovissheten om våra ägarförhållanden upplevs som frustrerande av många, men vill betona vikten av att vi fortsätter leverera bra trafik och resultat i var enskild affär. I ledningen jobbar vi efter den långtidsplan som nyligen tagits fram, vilken innebär att vi fortsätter att utveckla vår affär och position på den svenska marknaden, säger Gunnar Schön, VD på Veolia Transport.
      Nyheter om Transdevs framtida beslut kommer att tillkännages så fort vi vet besked.
      Eva Tiséus
      Budet allt för lågt? Det är någonting ni brukar gilla och använda själva:)
      Mycket positiva resultatutveckling ? Inte för anställda!

  18. G.apa skriver:

    Det är många som pratar solidaritet. Och det är fint, men då ska det gälla ALLA och inte bara alla ANDRA.
    Om Du är en av dem som tycker det är bisarrt att vår AG bestämt att vi kan klara oss på deltidslön – då tycker jag också att Du ska sluta gnälla över att pensionärerna jobbar. Om det är upp till Dig hur mycket Du vill jobba, då är det också upp till alla andra hur mycket de vill jobba. Det är INTE solidaritet att tvinga någon annan att avstå inkomst för Ditt välmående!

    • Anonym skriver:

      Solidaritet ur ett större perspektiv måste ju ändå innebära att man tillsammans jobbar för samhällets bästa, och samhället är ju uppbyggt med tanken att man ska sluta jobba när man går i pension. Som pensionär får man ju trots allt betalt för att vara hemma, det får inte de som inte har nått pensionsålder. I mina ögon är det därför mer solidariskt att låta de som är mitt uppe i livet jobba för sin pension, medan de som redan nått pensionsålder drar sig tillbaka och njuter av sin pension. Om man värdesätter solidaritet så tycker jag man har ett ansvar att se till att man vid pensionsålder har tjänat ihop så pass mycket pension att man klarar sig. Jag vill inte dra alla över en kam nu, vi har alla olika livssituation och bakgrund, menar bara att det finns flera sätt att se på saken.

  19. Jägaren skriver:

    Godmorgon!
    Idag är 125 lokförare igång och arbetar för Veolia. 14 stycken är timanställda, ca 12%.

    • Kattskit skriver:

      Siffran som figuerar är 14 % av total arbetstid utförs av timanställda. Den vill AG öka och dessutom få ner heltid till deltid. Det betyder att timasntällda har sämre chans att få arbeta kvar som heltidare trots de uppfyller kraven för att få fast. Håller fullständigt med om att det ska införas begränsningar på hur många tin och deltidare vi ska ha inom branchen. Dessutom tycker jag det ska införas en årlig koll på hur våra deltidare och timmisar arbetar och sen få den % de har arbetat på det senaste åren och det ska fortlöpa ända fram tills de har 100% så jag fattar inte varför ST då går med på annat.

  20. Jägaren skriver:

    Guerrillero Heroicos, här är upplösningen:
    http://www.dn.se/sthlm/forre-sl-chefen-fick-villkorlig-dom/
    Och förklaringen till varför dömde Gunnar sitter som VD på Veolia idag:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hemligt-sl-avtal-ger-connex-200-miljoner-extra_98795.svd
    Och varför Veolia idag kör Öresundstrafiken? Kan ju ha nåt att göra med Gunnar Wulffs tidigare engagemang i Veolia…Den här branschen alltså!

    • Trams skriver:

      Skurkar och banditer hela högen!

    • Guerrillero Heroicos skriver:

      När Gunnar Schön fick gå från sin VD-post på SL och dessutom blev dömd i tingsrätten så behövde han ett nytt arbete. Som Jägaren grävt fram gav Schön, i egenskap av SL:s VD, Connex (senare Veolia) 200 miljoner kronor utan styrelsens vetskap eller godkännande. När sagan på SL tog slut var det dags för Schön att begära in en mottjänst och ett, tu, tre så blev han VD för Veolia.
      Så här ser det ut i alla branscher. Det är ingen idé att klaga, man måste handla. Det gör personalen på Veolia nu. Det är klokt att invänta fackföreningarnas resultat, men jag tror inte resultatet kommer är väcka någon större glädje. Personalen på Veolia måste räkna med att själva få ta kampen när en möjlig strejk är över. Det enda arbetsgivaren är intresserad av är pengar. Om personalen är missnöjda kommer missnöje att visa sig i ovilja att arbeta övertid, att gå till jobbet med en förkylning, att ställa upp lite extra när så krävs. Då kommer ett och annat tåg att bli inställt och med tiden blir det ett problem för Veolia. Uthållighet är ledordet. En kortare strejk klarar Veolia, men blir det småproblem över tid kommer det kosta pengar samtidigt som allmänhetens missnöje över inställda tåg kommer att riktas mot Veolia, Öresundståg och Skånetrafiken. Ingen kommer att vilja ta ansvar, men Öresundståg, Skånetrafiken och politiker kommer att värja sig och sätta press på Veolia. Lösningen kommer vara förhandling mer personalen, och då har ni chansen. Men det krävs uthållighet.

  21. Res E När skriver:

    Almega ger en väldigt vinklad och delvis lögnaktig bild av varslet här:
    http://www.almega.se/politik-och-ekonomi/avtal13/konflikten-pa-spartrafik
    “Upprinnelsen till SEKO:s strejkhot är att företaget som kör tågtrafiken i Öresundsregionen tvingas till neddragningar. Dessa beror främst på att det nya avtalet med region Skåne kräver färre anställda än vad som finns i Öresundstågsverksamheten idag. ”
    “Dessutom är det lokala avtalet mellan fack och arbetsgivare utformat på ett sådant sätt att det inte går att schemalägga de anställda på mer än ca 75 %, trots att de får betalt för en heltidsanställning. Vilket i praktiken innebär att företaget och i förlängningen skattebetalarna får betala för heltidstjänster när SEKOs medlemmar i praktiken jobbar deltid. Det är en i längden ohållbar situation.”
    Deras grundlösa påståenden borde bemötas. Hittills verkar ingen tidning ha tagit dem på allvar iallafall.

    • Tågmannen skriver:

      Har inte Almega ett kommentars fält där det står, så kan du skriva att dom blå ljuger och vinklar det??

      • Res E När skriver:

        Nej. De vill inte ha nån som säger emot. De har bara sina egna frågor och svar där de fortsätter sin vinkling.

  22. Nyanserad skriver:

    Undrar vem som vinklar vad…

    • Lokförarkollega skriver:

      Ja det torde väl vara tämligen uppenbart vem som vinklar vad. Almega hänvisar ju enbart till lönefrågan vilket INTE är stöttestenen i detta varsel. Kan man istället visa för “folket” att personalen har si och så mycket i lön så skapar man per automatik en missunnsamhet mot personalen som “bara” jobbar 75% men har full lön. “De som har SÅÅ mycket lön ska väl inte gnälla?” Klassisk taktik från Almega, däremot är man inte lika noga med att informera kunderna om varför konflikten snart är ett faktum. Nämligen att personalen får jobba när arbetsgivaren så önskar, om den så önskar. Till ungefär 75% av den SÅ höga lönen…. Så vi behöver knappast fundera på vem som vinklar vad, eller har du svårt att läsa mellan raderna??

      • Anonym skriver:

        DETTA ÄR TILL ER ALMEGA (OM NI NU LÄSER PÅ DENNA BLOGGEN)
        Tycker det är väldigt fegt av er Almega att folk kunna kommentera det ni skriver på er hemsida eller ni vill kanske inte höra sanningen?

  23. Bagarn skriver:

    Almega är arbetarnas fiende nummer 1. Dom är inte nöjda för än vi är tillbaka på 1800-talets löner och villkor. Jag undrar dock en sak, vem ska då ha råd att köpa alla tjänster som deras medlemsföretag säljer? Världen är redan på väg emot en revolution i och med att den rikaste 1% av världens befolkning äger mer än 50% av alla tillgångar. Det Beata, det är verkligen inte hållbart i längden. Fokusera på rätt saker istället för att förstöra livet för vanligt hårt arbetande människor. Men arbeta vet väl inte du vad det är, med dina 70.000kr i månadslön och ett mysigt kontor på Sturegatan , Östermalm i Sthlm vad det är??

    • Tågmannen skriver:

      Fiende och fiende jag är på inget sätt Almega vän. Men jag tror inte at de hade tjänat nått på att köra arbetarna i botten heller. Utan jag tror att i detta samhälle vi lever i dag det KAPITALISTISKA så måste det alltid finnas en motpol. Almega på ena sidan och Facken på den andra, därigenom så blir det LAGOM bra för alla. När allt fungerar som det är tänkt alltså. Nu gör det inte alltid det såklart, men jag tror nog att vi i Sverige har det väldigt bra tack vare att vi är engagerade i fackföreningar.
      Så nä Almega är inte arbetarnas fiende nr 1 utan dom är ett nödvändigt ONT, tyvärr.

  24. conxxx skriver:

    VEOLIA tänkte aldrig köra på avtalet de fick trafiken för.
    Tanken var att få trafiken till varje pris, snygga till siffrorna för personalkostnader och sälja skiten vidare. Skitbra idé….tills SEKO satte ner foten! Jag säger: vänta ut dem för de har inget att sätta emot! Nu kör vi ut dem från Öresundstrafiken!

  25. Krumeluren skriver:

    Det där med att intressenten gav för lågt bud för att veolia skulle sälja, var nog mer att dom drog sig ur med tanke på hur veolia ställt till det….. Veolia hade nog sålt sig för vilket bud som helst just nu misstänker jag.

  26. Anonym skriver:

    Jävla snack om att vi får heltidslön men bara jobbar ca 75%. Hur har banditerna på kontoret det då. Kom inte och säg att de gör några 100% för det tror jag inte på.

  27. Anonym skriver:

    Hörde att DSB ska köra 60 bussar mellan kastrup-hyllie…..effekten av strejken minskar oerhört mycket med detta beslut…
    Vet dock inte om de får köra omvänt dvs hyllie-kastrup…
    Strejkbryteri någon?
    Man kan ju även undra om veolia/skånetrafiken har något med beslutet att göra?

    • Res E När skriver:

      Sydsvenskan skriver:
      “De danska ersättningsbussarna kör mellan Hyllie i Malmö och Köpenhamns flygplats Kastrup på andra sidan Bron. Den som vill åka in till den danska huvudstaden får fortsätta med danskt pendeltåg eller metro.”
      Känns farligt nära strejkbryteri.

  28. Krumeluren skriver:

    Tydligen får dom köra extra bussar…hur det gått till vet jag inte, men man kan ju tycka att man inte borde få ersätta med bussar på dom sträckor där det är lagt strejk.

  29. Anonym skriver:

    Från hemsidan
    “2014-05-30«Medling pågår i konflikten mellan Almega och Seko
    TÅG. På söndag presenterar medlarna ett bud i förhandlingarna mellan Almega och Seko. Om budet inte accepteras bryter strejk ut på Öresundståg och Snälltåget under natten till den 2 juni.
    Ett vanligt missförstånd är att strejken handlar om att Veolia ska dra in varslet så att personalen inte riskerar att bli uppsagda, men strejken handlar om rätten att fördela arbetet. Seko vill ha garantier som vi som arbetsgivare inte kan ge.
    SEKO kräver en garanti för ett tak för hur många anställda Veolia får ha med deltids- respektive timanställning. En sådan garanti undergräver företagets lagstadgade rätt att leda och fördela arbetet och är inte något som vi kan acceptera. Veolia har dock varit beredda att hitta en kompromiss, men SEKO lämnade dessvärre de lokala förhandlingarna istället för att försöka hitta en gemensam lösning.
    Deltidsorganisation är inte önskvärt
    Det har ibland framstått i media som att vi vill skapa en deltidsorganisation, vilket är helt fel. Även ur ett arbetsgivar-perspektiv är deltidsanställningar negativt. För deltidsanställd personal blir till exempel utrustning och utbildning mycket dyrare i förhållande till hur mycket de används. Även administration och schemaläggnings-proceduren blir mer kostsam och ineffektiv med deltidsanställd personal.
    Kollektivavtalet kan, under rätt förutsättningar, ge oss verktygen att ge våra anställda tillsvidareanställning på heltid – men som det är utformat i dagsläget går det inte att bemanna hela verksamheten på det sättet.”
    Vet de inte vad de vill??? Danielsson sa att de flesta kommer att bli återanställa på mindre procent, pratar de inte med varandra? Seriöst ….

  30. Vill nu! skriver:

    I stort gillar jag absolut en strejk men en vild strejk hade slagit mycket hårdare. Nu är det nog många som tror att strejken är en hämnd för att skit vi fått utstå. Så är det inte. Men jag hoppas svinen får blöda riktigt ordentligt ändå.

  31. Anonym skriver:

    Detta kom från SEKO idag
    Hej medlemmar!
    Kort info om läget:
    Förhandling 1 SEKO – Veolia
    SEKO har bevisat att det går att lägga mer effektiva schema inom vårt lokala avtal.
    Vissa avsteg kan medges men ENDAST om man är överens vid turlisteförhandling.
    Motkravet är att Veolia minimerar användningen av deltider och timanställningar.
    SEKO har lagt en rad konstruktiva förslag, läget är inte helt låst.
    Därför fortsätter dessa förhandlingar även i morgon.
    Mer information om “Förhandling 1″ kommer i morgon eftermiddag/kväll.
    Förhandling 2 SEKO – Almega
    SEKO har även ställt krav på att Branschavtalet skall innehålla begränsningar på deltider.
    Inget händer här förrän medlarna lägger sitt förslag på Söndag kväll.
    Konflikt – Strejk
    Det är denna “Förhandling 2″ med Almega som kan leda till att konflikt bryter ut.
    Beskedet om det blir strejk eller inte kommer alltså i ett mycket sent skede.
    Den enda kanalen vi använder oss av vid ev konflikt är SEKO:s hemsida.
    Mer information om hur du skall agera skickas separat under helgen.

    • Guerrillero Heroicos skriver:

      Seko är inte ett dugg bättre än ST. Skillnaden är att Seko varslat om strejk, men strejk är ingen lösning.
      Veolia har varslat hundratals tågvärdar och lokförare för att sedan återanställa de flesta på deltid. Veolia vill ha ett system med “hungriga” medarbetare som i alla lägen ställer upp på extraarbete. Sådant arbete ska ske på mertid och inte dyr övertid. Smart kan tyckas. Veolia visste att det skulle bli problem och därför skulle arbetstidsavtalet användas i förhandlingarna. Om facken går med på försämringar i arbetstidsavtalet minskar vi varslet, har Veolia säkert tänkt. Dubbelt smart.
      Seko låter sig luras och säger i förhandlingarna att vissa avsteg kan medges. Varför? Frågan handlar ju om ett stort varsel trots att det inte råder arbetsbrist, och inte om arbetstidsavtalet. Dessutom säger Seko att de har bevisat att scheman kan göras mer effektiva med gällande arbetstidsavtal. När arbetsgivare inte vill komma överens i en fråga föreslår de att parterna tillsätter en arbetsgrupp. Seko och ST går på den varje gång, arbetsgruppen tillsätts och frågan rinner ut i sanden. Om Veolia/Almega vill diskutera arbetstidsavtalet så skulle facken naturligtvis föreslagit att tillsätta en arbetsgrupp. Att Seko i ett mycket kritiskt läge av förhandlingarna inför en strejk vidkänner att avsteg från arbetstidsavtalet kan göras är utomordentligt klantigt.
      Sekos krav för att gå med på avsteg i arbetstidsavtalet är att Veolia minimerar användningen av deltid och timanställningar. Vad menas med minimera? ST har utan strejkhot nått en överenskommelse med Veolia ifrågan och den innehåller konkreta tal och inte flytande begrepp som “minimera”. Dessutom finns det inga uppgifter om att ST gått med på några avsteg i arbetstidsavtalet.
      I mars varslade Green Cargo 350 lokförare och växlare om uppsägning pga arbetsbrist. Nu två månader senare kan det konstateras att ingen lokförare sagts upp utan idag har Green Cargo en brist på lokförare. Veolia kommer också att ha brist på lokförare, liksom många andra bolag. Att då säga upp lokförare är att spela ett mycket högt spel. Men Veolia verkar klara spelet, för Seko har gått på Veolias finter och talar nu i termer om att avsteg från arbetstidsavtalet kan medges. Seko ger ifrån sig något man inte behöver och det är klantigt.
      För att få ordning på situationen på Öresundståg måste personalen på Veolia förlita sig på sig själva och fortsätta det goda arbete man påbörjat. Facken ST och Seko kommer sannolikt bara att göra mer skada än nytta. ST vill förhandla och Seko strejka, men resultaten uteblir för båda.

      • Anonym skriver:

        Du inser väl att du går arbetsgivarens ärenden nu med dina kommentarer?

      • Nån skriver:

        Hoppas alla inser att du går arbetsgivarens ärenden nu med dina kommentarer, antingen det är oavsiktligt eller ej.

      • Lokf Arriva skriver:

        Tror tyvärr det blir så att Seko går med på vissa avsteg för att “rädda” kvar så många heltider som möjligt. Det brukar helt enkelt bli så. På Arriva hade vi när pågatågstrafiken satte igång 07 en fantastiskt bra avtal. Men facket har gång efter gång vikt ner sig och avtalet blir sämre för varje förhandling.
        Men jag har kommit till en gräns. Går seko med på försämringar i sista stund för att “rädda” jobb så har jag betalat in min sista slant till dem.
        Hoppas på en rejäl och utökad strejk.

  32. LkfM skriver:

    Veolia hade ansökt hos seko om dispens att få köra brotrafiken under en eventuell strejk.
    Seko har nu meddelat att man avvisar den dispensansökan.
    Alltså, den enda trafik som kommer vara över bron är den busstrafik som dsb upprättar till hyllie.

  33. Anonym skriver:

    Seko o Almega kommer komma överens 2 timmar innan varslet skulle brutit ut!

  34. Tågvärden skriver:

    Tänk nu på att vi inte behöver svara på Tirones mejl om vilket fack vi tillhör!!

  35. Slav apan skriver:

    Danielsson ord är lika mycket värt som kattguld. Veolia’s ledning består av ett gäng inkompetenta lögnhalsar. Veolia’s ledning har ljugit för oss från dag 1.

  36. Tågmannen skriver:

    Idag är det dagen D.
    Är det någon som vet om Arriva tåg kan tas ut i denna strejken också för då hade det verkligen blivit kännbart för alla parter?

    • Chimpansero skriver:

      Jag håller med Guerrillero!
      Vi ska inte gå med på ytterliggare avsteg. Löper inte Seko hela linan ut nu får vi ta tag i det själva.
      VILD STREJK!!!

      • Ännu argare tågvärd skriver:

        Vi ska dessutom inte gå med på lång dag 2 vid en överliggningstur som ordförande i SEKO anser är acceptabelt.
        Snart slutar jag betala in pengar till SEKO, önskar det fanns ett tredje alternativ.

  37. Anonym skriver:

    Lycka till imorgon! Någon gång måste man sätta ner foten /Öresundspendlare

  38. Stolt medlem i ST . skriver:

    Det bästa är ju ändå om det inte blir nån strejk alls, det är ju en massa stackars resenärer som drabbas. Och det tycker jag är synd, glöm inte dem.

  39. buss skriver:

    Hörde nyss på nyheterna att det blir strejk inatt. Lycka till nu! Hela Sverige följer er i kampen.
    Hoppas tågvärdarna fixar ett bra avtal nu. Mvh busschauffören

  40. Anonym skriver:

    Bravo SEKO måttet är rågat !
    /Tidigare Veolian

  41. Anonym skriver:

    Fråga till stolt medlem i ST.
    Vad är du stolt över?
    ST skulle skämmas! Något mer arbetsgivarvänligt fack har väl aldrig skådats.
    Bra att Seko o SLFF står upp för personalen.
    Kämpa på kollegor! o Lycka Till!

    • Anonym skriver:

      Stolt över att ST Ordföranden har lyckats behålla sin dubblerade Lokförarlön även denna gång?
      Den hade varit i riskzonen om ST sagt upp avtalet.

    • Stolt medlem i ST . skriver:

      Finns bara ett fack att vara med i om man inte röstar på Sossarna och det är ST…
      Jag har alltid röstat på Moderaterna och då är ST det bästa sanna alternativet för mej som Lokförare.
      ST tänker på resenärernas bästa och vill hellre kunna förhandla än att kriga och det tycker jag är bra. Dessutom vill jag hellre ut och köra än att stå här på perrongen och glo.

      • Anonym skriver:

        Är du helt dum i huvudet, gissar att du är en tågnörd, kör säkerligen gratis också.

  42. Nicke skriver:

    Äntligen strejk! Bra jobbat alla här!
    Någon som vet vad man kan göra för att hjälpa strejken nu?

    • GC skriver:

      Ring Veolia och klaga på att tågen inte går, ring även till Skånetrafiken och fråga varför inte tågen går, och påpeka lite lätt att det vore trevligt om folk inte blir uppsagda och tvingas till deltidsanställningar.

  43. Anonym skriver:

    Det var fan goda nyheter. Hoppas nu bara att man måste ställa upp alla öresundståg så pass dåligt att det blir kaos för övriga bolag att ta sig fram. Rent ut sagt stopp kanske.

  44. Förarna i Mellansverige skriver:

    Snyggt jobbat Seko! Hoppas det blir en rikstäckande strejk. Missnöjet jäser över hela järnvägssverige.

  45. Johan skriver:

    Allt stöd, solidaritet och heder till er arbetare som strejkar idag! Så Seko har till slut tagit sitt ansvar, det är bra, men glöm inte vilka det är som drivit fram det här, det är ni arbetare som själva tagit initiativet. Det är ni som har makten, glöm inte det! Låt ingen ta det ifrån er!

  46. Steen Håårdh skriver:

    Hur många gulingar finns, alltså oorganiserade, finns det i den trafik som omfattas av varslet ?
    Kul sits. De kan vara neutrala och inte köra, men då blir det ingen lön. Inget fackmedlemskap = ingen konfliktersättning. Och väljer man att köra har historien visat att man riskerar att bli rullad i tjära och doppad i fjädar. Eller få rejält med stryk…

Kommentarsfältet är stängt.