Medlarna lämnar ingen hemställan – tågstrejken löses ut natten till måndag

Från Sekos hemsida

Det blev inget bud från medlarna i den pågående spårkonflikten då medlarna anser att parterna står för långt ifrån varandra. Sekos konfliktåtgärder inom Spårtrafiken kommer därför att lösas ut kl. 03.00 natten till måndag. Konflikten omfattar Veolia Öresundstågen och Snälltåget.

Medlarna kunde under söndagskvällen inte formulera ett bud som parterna kunde enas om. Seko hade emotsett ett bud som innehöll utfästelser som begränsar möjligheten att omvandla heltidsjobb till otrygga deltids- och timanställningar, men då detta inte har skett är nu strejken snart ett faktum.

– Vi kan inte acceptera att villkorsdumpning får fotfäste inom järnvägsbranschen.  Ena stunden är du heltidsanställd, sedan blir du uppsagd och erbjuds i stället en otrygg timanställning i samma företag. Med den modell Veolia lanserat, måste du vakta telefonen samtidigt som du måsta söka andra jobb för att klara din försörjning. Därför blir det strejk, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.

Seko har förståelse för att företag ibland behöver bemanna med deltids- och timanställda och har även, under förhandlingarna, lagt fram förslag på konstruktiva lösningar i syfte att minska behovet av deltids- och timanställningar, bland annat ett förslag angående vikariepool. På Veolia har Seko föreslagit en modell för arbetstidscheman som innebär en 98-procentig arbetstidsutläggning. Allt detta har avvisats av Veolia.

– Veolia har basunerat ut att heltidsanställningar är det bästa och att företaget ska ha så få timanställda som möjligt, men de vill inte ge oss några bindande utfästelser om att man vill begränsa deltids- och timanställningarna. Utan ett avtal är deras ord inget värt. Veolia har ju med sitt agerande klart och tydligt visat att de vill välja en helt annan väg, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko.

Veolia vann upphandlingen om Öresundstrafiken genom att lägga ett bud som var 53 miljoner lägre än närmaste konkurrent.

– Nu måste Veolia kompensera för det, och det är våra medlemmar som får betala priset i form av ökad otrygghet. Vi vägrar gå med på det, säger Valle Karlsson.

För information om varslets omfattning och sträckningar som berörs, besök http://www.seko.se

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

54 kommentarer till Medlarna lämnar ingen hemställan – tågstrejken löses ut natten till måndag

  1. GC skriver:

    Stå på er, daglönare hör inte hemma på svensk arbetsmarknad.

  2. lokis1 skriver:

    Äntligen!

  3. Res E När skriver:

    Extra Krösatåg, extrabussar av Skånetrafiken och Blekingetrafiken, kanske Pågatågen också?
    Är detta strejkbryteri?

    • REB. skriver:

      Jag tycker det! Nästa gång är det deras tur, vad gör dom då?

    • Guerrilliero Heroicos skriver:

      Nja, om man kör extrabussar till den ordinarie trafiken eller fler vagnar i ordinarie tåg blir det nog svårt att komma åt. DSB kör en helt ny busslinje Hyllie-Kastrup men DSB är danskt och där gäller inte svenska regelverk. Det är i grunden bra att resenärerna ändå kommer fram, om än med krångel och tidsförluster. Det är inte resenärerna Seko vill åt utan Veolia.
      Det som man ska vara observant på är om Skånetrafiken är med och betalar för DSB:s bussar, för då bryter Skånetrafiken mot blockaden. Glöm inte att Öresundstågs Gunnar Wulff står i skuld till Veolias Gunnas Schön från den tiden Wulff vad VD på Connex och Schön på SL. Wulff fick då 200 miljoner kronor extra i ett avtal som SL:s styrelse inte kände till eller hade godkänt. Veolia tappar nu stora pengar på strejken och det är inte otänkbart att Öresundstågs ersättningar till Veolia kan komma att bli större än vad som egentligen är riktigt. Här krävs nog visselblåsare och granskande journalister framöver.

  4. LokEtt skriver:

    Någon som vet om det är riktigt att Arriva sätter in multar på ordinarie singelvagnsturer för att mildra av effekten av strejken?
    Har hört att Skånetrafiken haft önskemål om detta, men vet inte om uppgiften är korrekt.

    • Stolt medlem i ST . skriver:

      Det stämmer och det tycker jag är bra, resenärerna ska inte drabbas av detta.
      Det är trots allt bättre om man kan diskutera det samlat i ett rum som vi på ST gör.

      • REB. skriver:

        Du kan inte vara seriös jävla pajas. Du passar på cirkus Veolia.

      • LokEtt skriver:

        Diskutera vad?
        Vilka försämringar som skall genomföras?
        För det är väl knappast någon som på fullaste allvar tror att ALMEGA/Veolia diskuterar förbättringar för personalen. Ock kom ihåg, detta är bara början på kräftgången.
        Att sedan tredje part drabbas är inget självändamål. Självklart olyckligt men nödvändigt ont. Emellertid bär ALMEGA/Veolia hela ansvaret. Det finns inget utrymme för eftergifter annat än möjligen för “Stolt medlem i ST”, om denne inte är en arbetsgivarrepresentant som försöker så split.
        För övrigt är det ingen ST medlem jag pratat med som ger uttryck för en sådan här arbetsgivarvänlig hållning,
        Lägg ett strejkvarsel på Arriva, så får vi snabbt en lösning och slut på strejken, till glädje för tredje part.

      • Sara Johansson skriver:

        Hur kan man var en stolt fackligt ansluten person som inte stöttar kollegor som befinner sig i en hemsk situation? Ingen tycker att det är kul att strejka men ibland måste man. SEKO kan inte ta hela ansvaret för vad som händer. Ställ upp för dina kamrater istället vettja.

    • Anonym skriver:

      Jo det gör dom, dom kör alla sina tåg med mult.

      • LokEtt skriver:

        Bör rimligen betraktas som en stridshandling. Lägg Arriva i blockad.
        Arriva är ett företag som bedriver samma cyniska personalpolitik som Veolia. Vinsthemtagningar på personalens bekostnad. Sanera järnvägen från bödlar och lycksökare och skapa förutsättningar för en stabil järnväg. Lägg Arriva i blockad.

  5. Bagarn skriver:

    Hoppas seko tar ut malmbanan, då börjar det ticka miljoner fort i direktörernas fickor. Pengar är nämligen det enda som dom förstår, tyvärr.

  6. Anonym skriver:

    Mats Persson, folkpartiet, är ordförande för kollektivtrafiknämnden. Han vill inte kommentera den pågående konflikten och känner inget ansvar för det som händer.
    -Nej det saknas en direkt koppling här. Vi prioriterar kvalitet, det är det som är avgörande för oss när vi handlar upp trafik. Och priset förstås, det är en kombination.
    Vilken jävla tomte 👺

    • Anonym skriver:

      Mats persson är bara ett litet gossebarn,som inte är torr bakom öronen.

    • Guerrillero Heroicos skriver:

      Mats Persson (Fp) är förutsägbar. Det är klart att han försöker ta avstånd från allt ansvar att hela Öresundstågtrafiken står stilla. Persson är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Skånetrafiken arbetar på uppdrag av kollektivtrafiknämnden där Persson är ordförande. Skånetrafiken är en av delägarna till Öresundståg AB som ansvarar för upphandling av tågtrafiken. Mats Persson (Fp) säger att det saknas direkt koppling mellan hans ordförandeskap i kollektivtrafiknämnden och Veolia.
      På Mats Perssons (Fp) egen hemsida säger han bl.a.
      “Kollektivtrafiken är viktig för jobben och miljön.”
      Tydligen är inte jobben inom kollektivtrafiken lika viktiga för Mats Persson (Fp).
      Mats Perssons parti, Folkpartiet, ingår i Regeringsalliansen där jobblinjen kanske är den viktigaste frågan. Mats Persson är ytterst ansvarig för en verksamhet där entreprenören varslat 250 anställda om uppsägning, trots att det inte råder arbetsbrist. Istället vill entreprenören återanställa personalen på deltid. Detta skulle säkert innebära att en hel del inte längre kan försörja sig på sitt lönearbete utan tvingas till att söka bidrag från offentliga instanser och därmed kosta samhället stora pengar. Mats Persson skriver på sin hemsida: “Det ska löna sig att arbeta…”
      Det är val till Regionfullmäktige i höst. Det är invånarna i Skåne som beslutar om Mats Persson och hans Folkpartiet ska få fortsatt förtroende att styra kollektivtrafiken i Region Skåne. Får han och Folkpartiet det?

  7. Stolt medlem i ST . skriver:

    Jag är ingen tågnörd men jag älskar mitt jobb väldigt mycket. Men jag gillar inte när det är en massa bråk hela tiden, vill bara ha arbetsro och kunna köra mina tåg som jag brukar göra. Även ifall jag ibland tycker det kan bli lite enahanda när man bara ligger på Hb – G och Hb – M.

    • Bagarn skriver:

      Du är nog tyvärr det dummaste jag stött på någonsin. Hur kan du leva med dig själv ditt osolidariska ego kräk!

    • LokEtt skriver:

      Jag är ingen tågnörd men jag älskar mitt jobb väldigt mycket. Men jag gillar inte när det är en massa bråk hela tiden, vill bara ha arbetsro och kunna köra mina tåg som jag brukar göra.
      Just DÄRFÖR vill jag att min fackförening sätter ner foten och markerar mot företag som aggressivt angriper personalens villkor. Vi behöver en stabil järnväg, därför måste vi ta strid.

      • Anonym skriver:

        Ta strid ja, men det gör ju inte fjantförbundet ST har du inte insett det.
        Du är väl inte helt blind?

  8. conxxx skriver:

    Mats Persson är en struts som stoppar huvudet i sanden så länge det går….
    Men det går inte så länge till…. Dags att ta ansvar!

    • Guerrillero Heroicos skriver:

      Persson, Wulff, Schön m.fl. måste få svettas nu och gärna komma i bråk med varandra om ansvaret. Medias intresse för strejken falnar snabbt så det krävs att strejken får uppmärksamhet på andra sätt. Signaturen GC skriver: “Ring Veolia och klaga på att tågen inte går, ring även till Skånetrafiken och fråga varför inte tågen går, och påpeka lite lätt att det vore trevligt om folk inte blir uppsagda och tvingas till deltidsanställningar.” Ett mycket bra initiativ. Ett annat initiativ är att en tråd startats på Flashback. Spridning är bra och ingen kanal är för dålig att använda.
      Länk: https://www.flashback.org/t2386661

  9. Stolt medlem i ST . skriver:

    Nu får det räcka med spydigheter gentemot mej ,okej jag går ut som anonym här, men jag lovar er ni träffar mej varenda dag på tågen och då har ni inget mot mej.
    Saken är den att jag är engagerad i Moderaterna sen länge och därför tar det emot för mej att engagera mej i Sekos agenda. Jag tycker det allra viktigaste är att vi har ett arbete, sen är jag förvisso mot det här med tim anst och del tid, men jag tror att man kan lösa det på andra sätt än stridigheter. Diskussion är som jag sagt tidigare allra bäst.
    Men eftersom det nu är strejk så får vi sjävlklart hoppas att utfallet av den blir att vi tjänar på det.

    • REB. skriver:

      Vet ej om jag stött på någon mer töntig varelse än du, kryp tillbaka till det hål du kommit upp från! Du är så jävla låg så man gitter inte ens bemöta dina “argument”.

    • Anonym skriver:

      Jag skiter fullständigt i vad du röstar på, men du får väl se sakfrågan eller??

    • Lokis skriver:

      Jag tycker inte om spydigheter och jag tycker att argumentation är bästa sättet att föra vidare en dialog. Men min vän antingen är du mycket naiv, eller så är du väldigt ung och det här är ditt första “riktiga” jobb, eller så är du ute efter att uppröra och då blir det tyvärr så att folk blir spydiga. Du säger att du gillar ditt jobb och vill bara köra tåg, du säger även att det viktigaste är att vi har ett jobb. Men under vilka premisser? Jag har hus, bil, och fru…. alla vet hur mycket sånt där kostar. Ska jag då bli varslad från min fasta anställning för att sen få en timanställning där jag får sitta och vänta vid telefonen och kanske eller kanske inte få jobba? Dag efter dag? Är det så DU vill ha det? Du säger att diskussion är allra bäst, vad tror du att Seko och Veolia/Almega har gjort i snart tre månader? Hur länge ska vi vänta på besked? Hur mycket skit ska vi ta?
      Jag frågar dig personligen: När tycker DU att det räcker? När blir det jobbigt för DIG? Och vad gör du då?
      Jag älskar också mitt jobb, jag vill också bara köra tåg. Men jag vill INTE vid 40års ålder bli timanställd, eller deltidsanställd bara för att nån som sitter bakom ett bord vald att räkna “fel”. Eller leka MONOPOL med min anställning.

      • Stolt medlem i ST . skriver:

        Okey du har rätt… Jag kanske brusade upp lite, men jag är inte väldigt ung jag är själv i 40 års åldern och vet också att saker kostar.
        Ber om ursäkt för mina plumpa kommentarer, tänker mej inte för alla gånger.

  10. lokis skriver:

    Alla tåg stod ju stilla idag men endast Seko personal strejkade, om det stämmer att det berodde på att Veolia inte tog strejkhotet på allvar och därför inte planerade inför det, så bör detta komma ut till allmännhetens kännedom.

  11. Anonym skriver:

    Är inte Susanne Muller med i seko? Isåfall hur kan hon sitta o. jobba på driften???

    • Driften skriver:

      Får sitta där men får endast svara på krösatågs frågor och funderingar!

  12. I skriver:

    Jo det är ju verkligen en arbetsgivare att diskutera med……

  13. Lokis skriver:

    Till Stolt medlem i ST: http://seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Juni/Ny-timanstallningsskandal-pa-Kustpilen/
    Och det kommer inte att ta slut där om Veolia får som de vill!

  14. Anonym skriver:

    Blev otrolig arg idag…
    Jens Holm kom förbi forex gamla lokaler och skakade hand med alla som strejkade. Fint eller hur? Skulle nästan få tårar ….
    Senare på eftermiddag skickar han ut ett mail där han skriver :
    “Hej,
    Feedback på insatsen, till våra ikke strejkande kollegor.
    Utöver våra egna besök ute på depåer och olika stationer, har det kommit många ”rosor” från våra huvudmän och resenärer. Ni har gjort ett riktigt bra arbete.
    Vi tackar för insatsen idag, och hoppas att vi kan fortsätta att vara goda informatörer, till våra resenärer imorgon. ”
    Jag vet inte vem du vill mobba med ditt mail, är det de stackaste ST medlemmarna som inte har något val, som måste trotts allt jobba eller är det alla sekoiter som du skakade hand med tidigare idag.
    Grattis Jens, här för du din diplom , du är godkänd ” veolioparasit” och inte bättre än alla andra som jobbar inne på kontoret .

    • Guerrillero Heroicos skriver:

      Jens är en chef med gedigen kompetens.
      Tidigare uppdrag i arbetslivet:
      Projektledare på Scandinavian Airlines
      Air Steward på SAS (Scandinavian Airlines)
      Manager Cabin Crew på SAS (Scandinavian Airlines)
      Air Purser på Maersk Group
      Sjöövervakningledare på Marinen
      Butiksanställd på Systembolaget
      Manager på Burger King Corporation
      Butikschef på Bohus Malmöns Marina
      Utbildning:
      Scandinavian Airlines
      Scandinavian Airlines ledarutbildning
      Statens luftfartsvaesen DK
      Coach to Coach
      Försvaret
      Försvaret
      Pildammsskolan
      Så här sammanfattar Jens sig själv:
      Driven projektledare och personalledare med många kompetenser inom IT/Kommunikation, Miljö och Kundservice

      • Anonym skriver:

        Visst… Synd bara att alla dessa utbildningar inte hjälper honom att bette sig på ett vettigt sätt…

      • Anonym skriver:

        Men fråga han varför han fick sluta på SAS, tror inte han berättar sanningen……

  15. Anonym skriver:

    Hoppas SEKO stramar upp ytterligare med uttag av arriva o. krösatågen.Har inte läst eller hört någonstans att vi gjorde fel som gick ut i strejk, vi har fullt stöd från massmedia o.det är oerhört skönt att höra. Svartepetter är veolia och politikerna.

  16. REB. skriver:

    SEKO! Löp linan ut, ta ut Arriva och Krösatågen också. Det kommer att ge omedelbart resultat.
    Som det är nu, agerar personalen där, mot sin vilja, strejbrytare.

  17. vera skriver:

    Efter att ha tittat på nyheterna där Almegas och Sekos representanter debatterade, kom jag att tänka på Kommunals strejk här om året. Reflektionen den gången var att en strejk mot en verksamhet som finansieras med skattemedel och som inte drabbar näringslivet i någon större utsträckning har svårt att nå framgång. Vad det gäller Kommunals strejk till korta kommande var en viss Stefan Löven, då fackordförande för IF metall inblandad. Det var inget snack om solidaritet med lågavlönade kommunalare där. Striden gäller så mycket mer än Veolias angrepp på sina anställda. Det handlar om EU och den nyliberalism som de styrande politikerna och näringslivet vill konstitutionalisera. Därför är mitt förslag att strejken utvidgas så att den även slår mot
    Svenskt näringsliv och då är det självklart godstrafiken som måste med. Om ni inte orkar läsa hela artikeln nedan, så läs slutet som handlar om att man vill begränsa strejkrätten.
    Privatisering av järnvägen i
    hela EU
    Nyligen antog EU-parlamentet i en första om-
    röstning stora delar av det så kallade ”fjärde
    järnvägspaketet”. Paketet har tagits fram utav
    EU-kommissionen och har en tydlig agenda.
    Järnvägspaketet innehåller sex olika lagförslag
    som enligt kommissionen ska ”harmonisera och
    liberalisera” den europeiska järnvägen. Kommis-
    sionen föreslår att företag ska ha tillgång till
    järnvägsinfrastruktur för persontransporter i alla
    medlemsstater. I Sverige har denna avreglering
    ingen praktiskt betydelse eftersom den svenska
    järnvägen sedan 2010 är helt öppen för kapitalis-
    tisk exploatering.
    Vidare föreslår kommissionen att den Europe-
    iska järnvägsbyrån [ERA] ska få utökade befo-
    genheter på bekostnad av de nationella
    tillsynsmyndigheterna, exempelvis att utfärda och
    återkalla säkerhetsintyg. Ett stort steg mot ytter-
    ligare EU-centralisering, då byrån tidigare bara
    varit ett rådgivande organ under kommissionen.
    Flera europeiska fackförbund för järnvägsan-
    ställda har uttryckt oro över detta i sina yttran-
    den. ”Förbundet ser risker i att ERA i första hand
    kommer prioritera ett ökat marknadstillträde och
    i andra hand målet om ökad säkerhet.” skriver
    svenska Seko i sitt yttrande.
    Men skapandet av en ny europeisk tillsyns-
    myndighet är inte den enda maktförskjutningen
    som föreslås i det fjärde järnvägspaketet. De
    anställdas redan begränsade inflytande ska bli
    ytterligare kringskuret. Enligt förslaget ska de
    nationella myndigheterna vara tvungna att
    konkurrensutsätta tilldelningen av järnvägsavtal
    genom ett upphandlingssystem.
    När priset pressas är det inte bara kvaliteten i
    verksamheten som försämras utan också de
    anställdas villkor. Resultatet blir större lönesprid-
    ning mellan olika anställda och fler osäkra
    anställningsformer och deltidsanställningar. Det
    finns ofta få eller inga garantier för att de an-
    ställda får följa med över till nästa operatör vid en
    ny upphandling.
    Det fjärde järnvägspaketet är ytterligare ett
    steg mot europeisk centralisering och marknads-
    liberalisering av Europas järnvägssystem. Den
    enda segern för Europas järnvägsarbetare i onsda-
    gens omröstning var att kommissionens original-
    förslag om en ”hög minimum service” fick stryka
    på foten. Texten löd i det engelska lagförslaget:
    ”supplying high level of minimum services even
    in case of strike.”, och innebar att järnvägsanställ-
    das rätt att strejka eller på annat sätt gå i konflikt
    skulle begränsas.
    Povel Johansson

    • REB. skriver:

      Bra artikel, nu befinner vi oss på ett högre plan. Detta handlar om en global attack mot arbetarklassen i alla länder och som har pågått i årtionde. Inte bara järnvägsbranschen
      är utsatt för detta med deltidsanställning. Det är satt i system, i framförallt Sverige.

  18. Vill nu! skriver:

    Svd opinion har debatten öppen nu. Gå in och skriv!

  19. majsan skriver:

    Jag stöder er och strejken!
    Västtrafik och västtågen har satt in extra tågavgångar Göteborg C-Anneberg varje hel- och halv timma som tidigare varit inställda pga av spårarbete..!!?

    • lokus Göteborg skriver:

      Nej. Kvartstrafiken har gått till Anneberg sedan arbetet i Hede startade.

  20. trebornidnus skriver:

    Hej kamrater i syd:-)!
    Tänkte tipsa om Per Gudmundssons ledare i SvD idag. Han skriver bla:
    “Vid Öresundstågen tjänar lokföraren 35 200 kronor i månaden. En tågvärd med tre års tjänst har 27 500 kronor. Det är hyggliga löner, i synnerhet då den genomsnittliga arbetstiden för lokförare och tågvärdar ligger på 28 timmar i veckan. Kollektivavtalets regler om ledighet gör att arbetsgivaren på många ställen inte kan utnyttja mer än 75-80 procent av personalens arbetstid. ”
    Någon kunnig av er kanske kan bemöta de uppgifterna? Jag misstänker, efter att ha läst flera kommentarer här på bloggen, att de inte riktigt stämmer. Det går att kommentera på svds sida.
    Kämpa på! Er strejk är viktig!
    Vänliga hälsningar från en syndikalist i Stockholms tunnelbana

  21. trebornidnus skriver:

    Hej på er kamrater i syd:-)!
    Tänkte tipsa om Svds ledare idag. Per Gudmundson skriver bla:
    “Vid Öresundstågen tjänar lokföraren 35 200 kronor i månaden. En tågvärd med tre års tjänst har 27 500 kronor. Det är hyggliga löner, i synnerhet då den genomsnittliga arbetstiden för lokförare och tågvärdar ligger på 28 timmar i veckan. Kollektivavtalets regler om ledighet gör att arbetsgivaren på många ställen inte kan utnyttja mer än 75-80 procent av personalens arbetstid. ”
    Efter vad jag läst på denna blogg, så kan jag tänka mig att hans uppgifter inte är helt korrekta. Någon av er kunniga skulle kanske svara honom på svds hemsida, det går att kommentera ledaren där:
    http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=2CA35D66226F9D1BACE425765AC5D876.aldo4?cid=25967591&rssId=25967481&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d3621868
    Kämpa på! Er strejks syfte är viktigt! Vänliga hälsningar från en syndikalist i Stockholms tunnelbana

    • Anonym skriver:

      Vilket jubelspån till journalist,28 timmar i veckan då är det ju skitdåligt betalt, nä vi jobbar inte mer än 7 timmar i veckan o. inga helger eller röda dagar, och sen har vi 14 veckors semester.

    • Krumeluren skriver:

      Han är säkert bror med Beata på Almega..dom verkar ju komma från samma planet..

  22. En strejksugen förare skriver:

    Intressant reportage! Jag tycker att det är kanonbra att seko satt ner foten ordentligt och strejkar för villkoren. Det jag funderar på är, varför pratas det om avsteg från lagar och avtal? Det kanske är dags att hålla sig till dom fullt ut. Kanske tom förbättra villkoren. Tex istället för att slå ut arbetstiden på 6-12 veckor, kräva arbetstid per vecka. Varför ska tågpersonal arbeta 60 timmar ena veckan och den andra 15 timmar (3.30-07.00) Det förstör hälsan fullständigt. Varför ska tågpersonal som tack för att dom jobbar varannan helg ha, två enkeldagar ledigt. Man ger bort en tvådagars ledighet, för det sämre två fristående dagar. Där jag arbetar har vi 20% av våran arbetstid i ren jour, ej tidsbestämd mer än datumet (24 timmar) för ingenting i ersättning, förutom ett i bästa fall tidsförskjutningstillägg på 100-150 kr. Många järnvägsföretag lägger ut turerna till personalen en vecka i förväg. Nä jag är så trött på villkoren i branschen! Fram för bättre, klara och centrala avtal. Då vinner personalen hälsa och ingen av företagen kan gnälla på avtalen när dom räknat bort sig…

  23. Anonym skriver:

    Alltså jag fattar inte varför folk håller på så jävla mycket, vad är problemet?
    Vill du fortsätta kunna pendla till jobbet, åka och hälsa på farmor i Bromölla eller åka nattåg till nordligaste norrland, stötta strejken punkt slut! Var fan tror ni att vi hamnar annars??
    Tror folk att det är lätt att få folk att strejka? Det är ju totalt tvärt om. Ingen vill ju någonsin strejka och på en sån här stor arbetsplats ska det verkligen mycket till för att något sånt här ska hända.

    Jag skiter fullständigt i vad tågarbetande personal tjänar eller hur många timmar någon ovetande själ på en dagstidning skriver att dom arbetar, problemet är att det skall göras effektiviseringar och vinster på något som vi alla vill ska finnas i vårt samhälle. Vill vi ha tågtrafik så kommer tågtrafiken att kosta pengar att driva, punkt slut. Kanske är det inte där man drar in den största kosingen som företag, man kanske skulle veta när det var dags att sluta? satsa på nåt annat istället för att paja hela jävla tågtrafiken, finns det inget jävla värde i någonting verkligt förutom siffror?
    Underbart att ni står upp och att ni äntligen fått chansen att säga stopp. Ni är så modiga och bra som fortsätter trots alla psykningar från Veolia och alla andra som inte förstår vad ni gör för oss! Heja er ni är bäst!!!

  24. Anonym skriver:

    Tack så mycket! Så sant att inte många vet vad vi går genom. Alla lögner från Veolia och Almega gör oss ledsna.

Kommentarsfältet är stängt.