Seko backar i tågkonflikten

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/seko-backar-i-tagkonflikten

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5882978

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Seko backar i tågkonflikten

  1. Olof skriver:

    Det var väl ganska väntat så fort ”facket” lade sig i. Gå med i ett fack som slåss för arbetarnas villkor, inte för fackpamparnas löner – https://www.sac.se

  2. Nisse häng o kläng skriver:

    Om inte seko fullföljer detta och ser till att det för en gångs skull blir bättre villkor, så kommer jag efter 27 års medlemskap, gå ur facket. Jag kan inte förmå mig att betala pengar varje månad, för att hela tiden få lite sämre villkor. Jag är så djävla trött på att facket måste ”ge” nått varje gång arbetsgivaren vill försämra lagar och avtal…. Det finns snart inget kvar att förhandla med…

  3. Anonym skriver:

    Kan inte förstå varför Seko backar, vi har hela massmedia med oss plus övriga fackförbund.
    Man har nu en chans att radera skitbolag som veolia från arbetsmarknaden, det är bara till att svälta ut dom.Tror inte DSB öser in så mycket pengar till bussersättning längre, så snälla Seko fortsätt stå på er så vi får ett slut på slaveriet.

  4. conxxx skriver:

    Backa inte SEKO! Heltid och begränsat antal timmisar är kravet! Ingen skall tvingas jobba deltid när det finns arbete som skall utföras! Jag strejkar gärna men inte för att behöva gå tillbaka till jobbet med mössan i hand!

  5. Bagarn skriver:

    Det är ju just det som är kravet, begränsningar och att man inte ska kunna gå år ut och år in. Läs först och skrik sen. Dessutom är det opinionsmässigt smart att visa vilja till att lösa konflikten, något vare sig veolia eller Almega. Dom har bara bitit sig fast i bordskanten med sin enfaldiga nej. Helt rätt av SEKO.

  6. Förbannad skriver:

    Säg att seko får igenom kraven, då har man alltså strejkat och fått effekten att personalen blir timmisar på ETT år, sen hejdå… För det vet vi alla, att det är så det kommer att bli! Det kan man aldrig i mina ögon få till en vinst för dom anställda..

  7. Lkf M skriver:

    Jag tror att vi alla har reagerat likadant men det är inte så att Seko har backat, tvärtom. Vi visar allmänheten hur pass rimliga krav vi har, nåt som alla ser som naturligt och nu visar Almega och Veolia att vi skiter i vad ni tycker, vi ska kunna använda så många timmisar vi vill. Kraven om heltid står kvar!

  8. bussföraren skriver:

    Vi inom bussbranschen har haft samma problem med Kommunalarbetareförbundet. Våra strejker kan liknas vid en ritual där facket peppar arbetsdagarna att strejka i ungefär en vecka. Sedan lägger man sig och skriver på ännu ett dåligt avtal alternativ begraver yrkandet i en arbetsgrupp eller ”nämnd som skall verka för”. Jag vet inte vad man ska göra med en avtalsdelegation som fullständigt skiter i sina medlemmar bara för att hålla sig kvar vid köttgrytorna. Förslagsvis går ni nu samman och skriver plakat. På plakaten ska det stå: ”Vi KRÄVER ATT SEKO GER OSS ANSTÄNDIGA ARBETSVILLKOR” ”vik INTE NER ER SEKO, FÖR DÅ SVIKER VI ER” ”SÄTT ER INTE I KNÄET PÅ ARBETSGIVAREN EN GÅNG TILL” ”VI KRÄVER ETT FACK SOM TAR TILLVARA VÅRA VILLKOR PÅ ARBETSMARKNADEN”. Så kom det ihåg! Ni måste sätta lika stort tryck på facket som ni gör på arbetsgivaren.

  9. jaha.... skriver:

    Lite fakta….

    Vad vet vi om inblandade aktörer på arbetsgivarsidan?

    Gunnar Schön är VD. Han var tidigare VD för SL men åkte ut med buller och bång efter att ha använt SL:s pengar för privata resor med fru och vänner samt att dottern fick en mobiltelefon bekostad av Stockholms skattebetalare. Han ingick även ett avtal med Connex (idag Veolia) som gav Veolia 200.000.000 kronor extra, och detta utan att SL:s styrelse godkänt eller ens kände till avtalet.

    Gunnar Wulff är VD för Öresundståg som är ansvarig för upphandlingen av den trafik Veolia nu kör. Wulff har tidigare varit VD på Connex/Veolia och kanske var det han som ringde några samtal så att Schön fick bli VD på Veolia när han fick sparken från SL

    Öresundståg ägs av Landstingen där Öresundståg är verksamma. Den starkaste ägaren är Skånetrafiken där Henrik Dagnäs är VD. Dagnäs kommer från Nobina (bussföretag) men har även arbetat på Östgötatrafiken. Veolia kör idag även buss- och tågtrafik för Östgötatrafiken.

    Skånetrafiken leds i sin tur av Region Skånes kollektivtrafiknämnd där Mats Persson (Fp) är ordförande.

    Arbetsgivarorganisationen Almega företräds av Beata Hammarskiöld som tidigare var personalchef på Connex/Veolia.

    Det tycks vara ett sammansvetsat gäng som styr och ställer med personalen i Öresundstågstrafiken.

  10. bussföraren skriver:

    Strejken har fortfarande ett starkt stöd. Så länge kraven är rimliga ska man strejka. Enbart seriösa arbetsgivare äger rätten att ”leda och fördela arbetet”. Glöm inte det.

  11. Strejkat tidigare skriver:

    Vad säger man ? SEKO viker inte helt oväntat ner. Man har chansen att stänga den här dörren en gång för alla.

    Som man hade förra året när man fixade frågan om lönerna för DSB-förarna som gick till SJ. Men löste det lokalt istället för att se till att det generellt blev omöjligt att sänka lönerna vid övergångar.

    Nu kommer vi säkert som amen i kyrkan få se en halvmesyr till lösning lokalt där Veolia kommer att komma billigt undan, pajasarna i ST får samma lösning gratis och som vanligt utan egen instats och företagen står på kö för att köra samma grej.

    Ilskan har växt länge över försämringarna på järnvägen och när Veolia är på väg ner brygga rullar SEKO över på rygg och visar strupen.

    Idag har Almega köpt helsidor i pressen där man fortsätter att basunera ut rena lögner. I det läget släpper SEKO allt utom två krav.

    Välkommen till den nya anställningsformen 364-dagars timmis.

    Kravet ska givetvis istället vara :

    Varslen om uppsägning hävs. Ev. arbetsbrist justeras i heltider.

    Möjligheten till användning begränsas KRAFTIGT. Det ska gälla branschen. Inte bara Veolia. Det är konflikt nu och således helt möjligt att få in detta.

    Ett nytt avtal åter vara uppsägningsbart varje år.

    SLÄPP INTE DETTA NU !!!

    Hoppas jag har fel, men jag tror att ni får knalla ut och klargöra grabbar och tjejer efter mötet SEKO-Almega.

    l

  12. ??? skriver:

    Nu är jag inte alls med?
    Vad hände?
    Varför?

Kommentarsfältet är stängt.