Seko sätter press, strejken utökas rejält!

Seko tar ut hela pendeltågstrafiken i Stockholm i strejk från och med den 20 juni!
Förhoppningsvis sätter detta större press på Almega som fullständigt verkar ha spårat ur.

http://seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Juni/Seko-trappar-upp-tagstrejken–tar-kampen-for-de-timanstallda/

http://www.svt.se/nyheter/almega-varslar-om-lockout

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5885307

 

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Seko sätter press, strejken utökas rejält!

  1. TklHb skriver:

    En bra och nödvändig upptrappning av kampen för fasta heltidstjänster. Inga kompromisser nu. Backar inte Veolia/Almega nu så ta ut Trafikverkets trafikledningspersonal.

  2. Snart semester skriver:

    Love seko!!!

  3. Guerrillero Heroicos skriver:

    Den utökade strejken faller tydligen inte Folkpartiet på läppen. Riksdagsledamoten Carl B Hamilton går mycket hårt åt det strejkande fackförbundet Seko, som han kallar maktfullkomliga, och uppmanar att i höstens riksdagsval inte rösta på socialdemokraterna. Hamilton är nationalekonom, han har varit professor vid Stockholms Universitet och Handelshögskolan och han sitter i finansutskottet. Ett tungt namn som nu använder sin tyngd att försöka påverka riksdagsvalet utifrån rådande arbetsmarknadskonflikt.
    https://www.folkpartiet.se/politiker/ledamoter-av-riksdagen/carl-b-hamilton/hamiltons-blandning/nej-till-sekos-maktfullkomliga-och-oproportionerliga-overgrepp-pa-pendeltagsresenarerna-/
    Hans partikollega Mats Persson, som är ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, uttalar sig i fråga om de ekonomiska konsekvenserna strejken kan få om den blir långvarig. Han säger att höjda biljettpriser är otänkbart och hänvisar till ett betydande överskott. Frågan är om inte visst fokus ska flyttas från Veolia till Region Skåne och Folkpartiet. Enligt Persson har Skånetrafiken ett betydande överskott samtidigt som de i upphandlingar pressar sina entreprenörer, som exempelvis Veolia, till mycket låga anbudspriser vilket medför att entreprenörerna måste skära i sina kostnader. Personalen hos entreprenörerna blir måltavla för kostnadsjakten. Tidigare har Mats Persson (Fp) sagt att han inte ser någon koppling mellan Region Skåne och den pågående konflikten mellan Veolia och Seko. Kopplingen är alldeles uppenbar, eller?
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3642838.svd

    • Res E När skriver:

      Om de nu har ett överskott i regionen kan de väl använda det till att bekosta fler vårdplatser och fler anställda inom vården?

  4. Res E När skriver:

    Mycket bra.
    Veolia verkar ha kört fast i att dumsnålt spara in på personalen.
    Almega vill slåss för att slippa tillsvidareanställningar. Tydligen en viktig princip.
    Kämpa Seko! Folk måste ha vettiga anställningsvillkor.

  5. Tågvärden skriver:

    2014-06-09«Undertecknat: Schön
    Just den här gången vill jag fokusera på den pågående konflikten. Först av allt vill jag beklaga den situation som vi har hamnat i. Strejken drabbar varje dag över 76 000 resenärer i södra Sverige och på många sätt våra anställda. I mitt tycke är strejken onödig.
    Bägge parter har gjort kompromisser lokalt och vi är överens om väldigt mycket. I ett sent skede i förhandlingarna så förde Seko in ett krav på att ha vetorätt över antalet timanställningar vi får ha. Jag menar att Seko nu har valt att göra politik av en lokal förhandling genom att kräva att få bestämma över hur vi som arbetsgivare ska leda och fördela arbetet. Något som inte bara är vår lagstadgade rättighet utan också en skyldighet vi har. I den här frågan står hela branschen bakom oss.
    En konfliktsituation av den här omfattningen innebär att många anställda i företaget får lägga mycket energi och fokus på att hantera exceptionella omständigheter, vad gäller t.ex. personal, trafik, frågor från resenärer och media, istället för att kunna jobba med att utveckla kvalitet och service gentemot resenärerna.
    Jag har respekt för konflikten och den rätt fackförbunden har att strejka, men tycker likväl att den hade kunnat lösas lokalt och att en strejk i det här fallet skulle ha kunnat undvikas. Generellt för Veolia gäller att vi har samsyn med våra fackliga organisationer om att kunna erbjuda attraktiva arbetsformer och förhållanden. Vi är måna om att ha goda relationer med fackförbunden.
    Min förhoppning är att vi hittar en lösning så snart det går. Jag vill dock poängtera vikten av en sådan lösning fungerar långsiktigt. Vi behöver en stabil arbetsmarknad, där parterna har en hållbar relation, så inte varje större upphandling leder till att avtal sägs upp och i förlängningen riskerar att leda till konflikt.
    Jag vill också beklaga den bild som målas upp av Veolia som arbetsgivare i media. Det är bedrövligt att behöva läsa om hur vi framställs och jag förstår att det kan vara jobbigt för många. Sekos tonläge i debatten är väldigt hårt och det florerar en hel del osanningar och felaktiga påståenden om Veolia. Jag vill här passa på att bemöta en del av dem personligen.
    Påstående: ”Veolia vill säga upp 250 anställda och anställa dem på timme.”
    Veolia har varslat 252 medarbetare på grund av arbetsbrist. Både Veolia och fackförbunden är överens om att det finns en stor övertalighet i Öresundståg, vilket även bekräftas av löntagarkonsultens utredning. Vi kommer att behöva säga upp anställda, men kan erbjuda en del av dem varslade anställning till 75 %. Vi har inte för avsikt att öka antalet timanställningar.
    Påstående: ”Veolia vill bygga en organisation med deltids- och timanställda.”
    Nej det vill vi inte! Vad gäller timanställda har vi ingen avsikt att öka det antalet. Vi har, precis som alla i branschen, ett behov av timanställda för att t.ex. kunna parera resetoppar, banarbeten och sjukdomar. Det behovet kommer att kvarstå även i framtiden.
    Vad gäller deltidsanställda så har det sin grund i de många regler som finns i det lokala kollektivavtalet för Öresund. Dessa regler gör sammantaget att det är svårt att få ihop bra arbetsscheman för många av de anställda och i praktiken innebär det att de endast arbetar 75-80%, fast att de får betalt för heltid. Det är alltså mot bakgrund av att vi inte kan erbjuda arbete för heltid som vi erbjuder deltidstjänster.
    Påstående: ”Alla varslade får istället deltidtjänster”
    Genom åtskilliga förhandlingar har vi erbjudit Seko ett förslag om att vi kan återanställa 83 personer på heltid och 65 personer på 75 % deltid från det ursprungliga varslet om 252 personer. Vi har inte för avsikt att öka antalet timanställda.
    Tillsammans med andra fackförbund som representerar ca 40 % av medarbetarna förhandlar vi vidare och har kunnat enas om uppmjukningar av de lokala regelverket för att kunna erbjuda än fler möjligt till heltid. Där pratar vi om 53 personer som får deltidsanställning, 17 lokförare och 36 tågvärdar.
    För att få en djupare förståelse för den lokala frågan titta gärna Sydsvenskans debatt där Mikael Danielsson, affärsområdeschef Tåg och Sekos lokala klubbordförande Jens Kvist debatterar.
    Här förklarar STs lokala klubbordförande Mikael Yang hur han ser på konflikten.
    Påstående: ” Veolia har lagt ett för lågt anbud.”
    Det är en anklagelse som är direkt fel och som vi ser mycket allvarligt på. Veolias bud var 8-9 % lägre än det dyraste anbudet i upphandlingen. Det är på inget sätt anmärkningsvärt när det gäller anbud. Anbudet la utöver pris också stor vikt vid kvalitetsaspekter. Veolia har som innevarande operatör en god bild av verksamheten, vilka risker som finns och vad man kan utveckla. I det nya avtalet har vi också valt att lägga ut växling på entreprenad och centralisera en del funktioner. Sist men inte minst har vi som innevarande operatör inte heller samma uppstarts-kostnader som en ny operatör kommer att ha, sammantaget gör detta att vi har kunnat lägga ett konkurrenskraftigt bud.
    Påstående: ”Det är Veolia som är anledning till strejken”
    Seko har som enda fackförbund valt att säga upp det centrala branschavtalet med Almega. Därefter varslade och startade Seko strejken på Öresundståg och Snälltåget. Seko har också trappat upp konflikten genom att varsla om strejk även på Kustpilen. Det är Seko som har vidtagit stridsåtgärder och det ligger ett tungt ansvar på dem att ta initiativ till en lösning. Veolia har varit villiga att fortsätta förhandlingarna på lokal nivå.
    Påstående: ”En timanställningsskandal har uppdagats på Kustpilen, Veolia planerar att ta bort alla deltidare och ersätta dem med timanställda på Kustpilen.”
    På Kustpilen har vi inga deltidsanställda över huvudtaget utan vi har endast heltidsanställda och timanställda. Vad gäller timanställda har vi en överenskommelse med Seko sedan 2012, den överenskommelsen har hittills fungerat utan några kontroverser.
    Påstående: ”Veolia har en metod att genom dumpade anbud vinna upphandlingar och försämra de anställdas villkor.”
    Ett påstående som är rent förtal. Veolia dumpar inga anbud. Vi har den senast tiden valt bort anbud som inte lägger tillräcklig vikt vid kvalitet. Vi är måna om våra anställda och vi sänker inga löner. Vi har samsyn med facket och vill ha så många heltidsanställda som möjligt, men när regelverket innebär att vi har anställda som jobbar deltid men får betalt för heltid så blir vi tvungna att justera anställningsgraden. En modernisering av regelverket skulle innebär att vi kan anställa fler på heltid.
    Påstående: ”Timanställda på Veolia som berättar om hur man förväntas stå till förfogande dygnet runt. Är man inte tillgänglig sätts man upp på ”svarta listan” och telefonen slutar ringa.”
    Nej, det finns ingen svart lista! Timanställda skriver upp sig på en månadslista och i de flesta fall vet man med 4-5 veckors framförhållning om man ska jobba eller ej. Det finns akuta situationer när man snabbt måste få tag i ersättningspersonal och då behöver vi förstås få svar direkt.
    Vi försöker att fördela turerna så rättvist som möjligt. Alla ska ha samma chans att få arbetspass, procentuellt efter hur mycket man har registrerat sig som tillgänglig. Detta innebär att den som lagt sig tillgänglig 15 dagar en månad kan få dubbelt så många turer som kollegan som lagt sig tillgänglig 7 dagar.
    Avslutningsvis hoppas jag att konflikten snart kan vara löst så att resenärern åter kan åka och vi får återgå till normal verksamhet.
    Red: Eva Tiséus
    Vilken värld lever Veolia i??
    Klart som fan att veoliaportalen mål är att alla anställda skall bli tim anställda!

  6. trebornidnus skriver:

    Jag tvivlar inte på att veolia vinklar och far med osanning. Men skulle någon kunna förklara hur det ligger till i verkligheten med deras påståenden? Vet att det är mycket, men de grövsta felaktigheterna kanske räcker? Sen undrar jag i vilken roll denne Yang från ST uttalar sig? Är han veoliachef eller facklig företrädare, det är väldigt märkligt…

    Stå på er, SEKO och övriga! Många hälsningar från en syndikalist i Stockholms tunnelbana / Robert

    • Luttrad lokis... skriver:

      För mig handlar det om tre saker.
      Man hävdar att man har cirka 80 procent tidseffektivitet. Det beror på en usel planeringsvdelning som biter sig fast vid datorn som huvudverktyg. All erfarenhet visar att manuell ritning är överlägsen alla försök att dataplanera en sådan komplex verksamhet. Den typ av trafik man bedriver är den som är bäst lämpad för att nå relativt sett MYCKET hög effektivitet. Vilket SEKO också visat. Om än med mindre avsteg. Avsteg är inget märkligt. Det handlar om en vinn-vinn- situation och brukar normalt leda till att man får ihop verksamheten på ett bra sätt. Givetvis kräver det att vinsten är dubbelriktad och att inte bara arbetsgivaren håvar in fördelarna.
      Lönerna. Det har under perioder rått brist på förare. Det är en vanlig mekanism att företagen höjer löner över snitt och andra erbjudanen för att helt enkelt få tag i den personal man behöver. En helt vanlig tillgång-efterfråge-mekansim. Detta vet Veolia, men använder det ofattbart nog ändå som slagträ i sin mumbo-jumbo-mediakampanj.
      Övertalighet. Det verkar ha funnits en viss övertalighet. Inget konstigt och inget som facken haft synpunkter på. I alla tider har detta justerats genom fastställa övertaligheten och sedan varsla aktuellt antal. Heller inget konstigt. Där emot är det helt outstanding att använda detta för att pressa tillbaka personalens villkor. Finns inget tidigare exempel på massuppsägningar för att personalen sedan ska stå med mössan ihand för att få tillbaka sitt jobb på deltid. Risken är att Veolia nu satt en snöboll som inte går att stoppa irullning. Och som kommer att få effekter såväl på som utanför järnvägen. På ett sätt som många arbetsgivare kommer att beklaga.

      • trebornidnus skriver:

        Tack för klargöranden! Det är jättebra bra att ni (och SEKO) stolpar upp veolias vinklade och felaktiga påståenden och förklarar/avfärdar dom i tur och ordning, så att allmänheten förstår hur fel veolia har. Som utomstående är det oerhört svårt att skilja ut vad som är “fakta” och vad som är fakta. Även för mig och jag har ändå viss kunskap om hastus tex, samt har haft veolia som arbetsgivare i tuben tidigare.

    • Jonnie Walker skriver:

      IMike Yang har sålt sig och gör allt för att få behålla sin anmärkningsvärda lön( 68000 kr / mån ). Som han fick ta med från DSBFirst fast han ej har en chefsposition nu mera. Bara det att han sa till ST medlemmarna att ej godkänna avstegen , sen gick han själv och skrev på och gav sitt godkännande för det skulle vara bäst för hans familj. Det visar hur trovärdig han är, det är ett skämt när man ser bilden på FB där det står att han och Malin Cato tar faijten, de kan ju alltid drömma.

    • Folke skriver:

      Gå med i/Gilla gruppen ‘Inte Almegas lögner’ på Facebook. Där avslöjas lögnerna på löpande band.

  7. lokis skriver:

    Vem försöker dom lura ? oavsett kollektivavtal så är timmisar och deltidare fördelaktigt för AG och deras dröm vore att alla gick på timmar. Man behöver inte vara Einstein för att förstå det så Veolia sluta med era omskrivningar.

  8. Betraktaren skriver:

    Efter att SEKO högst troligt korrekt sagt nej till medlarna kommer det nu garanterat att ta hus i helvete.
    Frågan är viktig för HELA arbetsmarknaden. Därför lär sympativarsel börja droppa in.En del har redan kommit.
    Ett MYCKET TUNGT ansvar och skuld vilar nu på Veolia.

  9. Guerrillero Heroicos skriver:

    Det har rests en del kritik mot att Seko varslat pendeltågstrafiken i Stockholm om strejk. Anledningen ska vara att operatören, Stockholmståg, inte använder tim- och deltidsanställda i någon större utsträckning. Kritikerna menar att det är fel att använda strejkvapnet mot ett företag som framstår som ett gott exempel i branschen. Stockholmståg har tydligen ett liknande kollektivavtal som Veolia och där klagas det inte på att arbetstidsreglerna är stelbenta. Jag förstår kritikerna eftersom Seko skickar ut fel signaler när man går på företag där förhållandet till fackföreningar och personal är gott.
    SJ å andra sidan har ju varit föremål för Sekos kritik i omgångar, inte minst i fråga om timanställningar och de förnedrande former de anställts på. För några år sedan anordnades ett spektakel på Wallmans Salonger som Seko var starkt kritiska mot. http://seko.se/Aktuellt/Nyheter/2010/Mars/SJ-haller-ny-audition-for-blivande-tagvardar—erbjuder-usla-anstallningsvillkor/
    Sekos kritik mot SJ fortgår. I Sekos tidning Blickpunkten går det att läsa hårresande historier om hur chefer på SJ behandlar timanställda. Läs gärna på sidan 4 under rubriken Ledarskap i SJ och hur detta utvecklas: http://www.sekosjvast.se/attachments/article/81/Blickpunkten.2014.3.pdf
    Det verkar inte vara så bra ställt på SJ oavsett anställningsform. På sidan 3 i samma tidning finns en artikel med rubriken 14%. Siffran syftar på sjukskrivningstalen som tydligen är 14%. Det är i det närmaste en astronomisk siffra som inte kan förklaras med förkylningar utan det måste ligga något annat, mer allvarligt bakom siffran. Kanske SJ hade varit ett bättre taktiskt mål för Seko.

    • Vera skriver:

      Jag upprepar det jag skrivit tidigare.
      GODSTRAFIKEN! Ta ut godstrafiken.
      SEKO bör också kontroller efterlevnaden av arbetstidsreglerna hos godstrafikens operatörer.

  10. Stolt järnvägare... skriver:

    Ja gods trafiken då jäklar kommer det svida i plånböckerna på några.

Kommentarsfältet är stängt.